اقدامات اسرائیل برای نابودی برجام آمانو را عصبانی کرد

تهران (پانا) - انتشار خبر جعلی خروج ایران از توافق هسته‌ای در یکی از شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل در روز سه‌شنبه قبل، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به‌شدت عصبانی کرد.

کد مطلب: ۸۹۱۳۰۵
لینک کوتاه کپی شد
اقدامات اسرائیل برای نابودی برجام آمانو را عصبانی کرد

به گزارش فارس، منابع مطلع، از عصبانیت و ناراحتی شدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اقدامات اسرائیل در راستای صدمه زدن به برجام و مداخله در امور آژانس مرتبط با توافق هسته‌ای ایران خبر می‌دهند.

به نوشته وبگاه شبکه بلومبرگ، ماجرا از آنجا شروع شد که روز سه‌شنبه حین برگزاری یک نشست امنیتی بین‌المللی در تل‌آویو به میزبانی اندیشکده «مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» (INSS)، دبیر همایش به‌طور ناگهانی سخنرانی یک افسر بازنشسته «سیا» را که در حال صحبت درباره آینده ایران بود، برای جلب توجه حاضران به یک خبر فوری قطع می‌کند.

سپس خبری فوری شبکه 12 تلویزیون اسرائیل بر صفحه نمایش بزرگ سالن همایش پخش شد که می‌گفت ایران دقایقی پیش از توافق هسته‌ای خود با گروه 5+1 خارج شده و قصد دارد بلافاصله ناظران بین‌المللی آژانس را از کشورش اخراج کند.

پس از نمایش این خبر فوری، سکوتی متحیرانه در بین چند صد شرکت‌کننده در سالن همایش برقرار شده و آنها را بر آن داشت که با تلفن‌های همراه خود به دنبال تاییدیه یا هرگونه ارزیابی از این خبر بگردند. لازم به ذکر است بیشتر حاضران در این همایش از مقامات کنونی و پیشین دولتی و امنیتی کشورهای مختلف مانند فرانسه، آمریکا و روسیه بودند.

براساس این گزارش، حدود 25 دقیقه طول می‌کشد تا شرکت‌کنندگان متوجه شوند که این خبر دروغ و ساختگی بوده و دست‌اندرکاران همایش (که با همکاری سفارتخانه آمریکا و شرکت لاکهید مارتین آن را برگزار کردند) قصد داشتند هرچه بیشتر نظر کشورهای مختلف درباره توافق هسته‌ای ایران را منفی کنند. با اینکه صهیونیست‌ها ادعا می‌کنند قصد داشتند حاضران را دست بیاندازند اما این مسئله مدیرکل آژانس انرژی اتمی را به‌شدت عصبانی کرد.

وبگاه بلومبرگ به نقل از منابع مطلع در وین گزارش می‌دهد که آمانو شامگاه چهارشنبه جلسه‌ای خصوصی با دیپلمات‌های خارجی در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار کرده و در آن شدیدا از اقدامات اسرائیل و ایالات متحده در سنگ‌اندازی بر سر مسیر آژانس درخصوص برجام، انتقاد می‌کند.

دو مقام خارجی که در این نشست خصوصی حضور داشتند می‌گویند که آقای مدیرکل ضمن انتقاد از کسانی که می‌خواهند اقدامات فلج‌کننده‌ای علیه سازمانی انجام دهند که برای دهه‌هاست مسئولیت امنیت هسته‌ای جهان را برعهده دارد، بدون نام‌بردن از اسرائیل و‌ آمریکا، آنها را عامل اصلی این اقدامات دانست.

بر این اساس، آمانو در این نشست گفت: «استقلال آژانس نباید تضعیف شود. اگر اقداماتی برای به‌دست گرفتن کنترل بخش‌های آژانس هرچند هم کوچک انجام شود یا فشارهایی به آن در امور راستی آزمایی هسته‌ای وارد آید، مخرب و بسیار زیان‌بار خواهد بود».

ناظران آژانس بارها تاکید کرده‌اند که با گذشت سه سال از امضای توافق هسته‌ای و علی‌رغم خروج دولت آمریکا به ریاست دونالد ترامپ از آن و عدم بهره‌مندی ایران از عواید اقتصادی برجام، تهران بازهم به‌طور کامل به تعهداتش پایبند بوده است.

این مسئله اما نتوانسته مانع کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های ترامپ و «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مسیر توافق شود و ضمن احیای مجدد تحریم‌های ذیل برجام علیه ایران، از اروپایی‌ها و دیگر حاضران در توافق می‌خواهند که آن را ترک کرده و علیه ایران موضع بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار