معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی به ۹۸/۲درصد

حکیم‌زاده: برابری تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر در بعد از انقلاب نشانگر عدالت آموزشی است

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش برابری تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر را در بعد از انقلاب نشانگر عدالت آموزشی دانست.

کد مطلب: ۸۹۱۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان ابتدایی به  ۹۸/۲درصد

رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، درباره شاخص‌های پیشرفت در حوزه آموزش ابتدایی گفت: «در رصد و پایش شاخص‌های اصلی پیشرفت مشکلاتی وجود دارد. کارهایی مختلف در حوزه آموزش و پرورش انجام شده است اما چون نظام پایش مستمر وجود نداشته است این دستاوردها به به وضوح مشخص نیست.»

او درباره پیشرفت‌ها در حوزه آموزش ابتدیی بعد از انقلاب گفت: «پوشش تحصیلی دوره پیش‌دبستانی از ۲۰/۲ به ۷۰ رسیده است. بزرگترین پیشرفت این بوده است که در مناطق دو زبانه و محروم شاخص پوشش پیش‌دبستانی از مناطق برخوردار بالاتر است.»

حکیم‌زاده گفت: «درحالی که میانگین کشوری ۷۰/۱ است اما در سیستان و بلوچستان ۱۰ درصد بالاتر از میانگین کشور هستیم، همچنین در خراسان شمالی ۸۵ درصد، در ایلام بالای ۹۰ درصد و در خوزستان پوشش ۱۰۰ درصدی نوآموزان پیش‌دبستانی داشتیم.»

حکیم‌زاده به نرخ پوشش ابتدایی قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: «این نرخ قبل از انقلاب ۸۰ درصد بوده است اما امروز نرخ پوشش به ۹۸/۲ رسیده است.»

معاون وزیر آموزش و پرورش برابری تعداد دانش‌آموزان دختر و پسر در بعد از انقلاب را نشانگر عدالت آموزشی دانست و گفت: «تعداد دانش‌آموزان دختر به پسر اکنون به ۴۸درصد رسیده است که پیش از انقلاب ۳۸ درصد بود.»

حکیم‌زاده در ادامه به مقایسه آمار دانش‌آموزان ابتدایی عشایری در کشور در سال ۵۷ و سال ۹۷ پرداخت و گفت: «در سال ۵۷ ما ۷۸ هزار و ۹۸۲ دانش‌آموز عشایری در مقطع ابتدایی داشتیم و امروز باوجود اینکه تعداد عشایر کشور کم شده است این تعداد به ۱۸۷ هزار و ۴۹۷ نفر رسیده است. همچنین تعداد کل دانش‌آموزان دختر عشایری ما امروز ۸۸ هزار و ۶۴۹ نفر است در حالی که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی این عدد ۳۱ هزار و ۵۹۵ نفر بوده است.»

او ادامه داد: «تعداد کارکنان لیسانس و بالاتر از آن در مقطع ابتدایی از ۱.۲ درصد در سال ۵۷ به ۷۹.۹ درصد در حال حاضر رسیده است، نرخ گذر دانش‌آموزان از ابتدایی به متوسطه که یکی دیگر از نشانگرهای مهم رشد کمی در آموزش و پرورش است در سال ۵۷، ۷۳.۹ درصد بوده و امسال این آمار ۹۶.۴ درصد است.»

حکیم‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود درباره اجرایی شدن مقطع پیش دبستانی در سیستم آموزش و پرورش کشور گفت: «هدفگذاری ما پوشش ۷۳ درصدی پیش‌دبستانی در سال جاری در کشور بود که به آمار ۷۰.۱ درصد رسیدیم. تاکید ما این است که مهمترین دوره شکل‌گیری شخصیت کودکان، دوره کودکی است و بسیاری از متخصصان دنیا بر اهمیت دوره پیش‌دانشگاهی تاکید کرده اند. چرا که در این دوران کودکان بیشتری ظرفیت‌های یادگیری را دارند. آرزوی ما نیز پوشش ۱۰۰ درصدی این مقطع و اجباری شدن آن است. برای دفاع از آن نیز پشتوانه علمی داریم. خوشبختانه گام‌های خوبی در این مسیر برداشته شده است و حتی بخشنامه‌ای را ارسال کرده‌ایم تا برای حضور کودکان با کمترین هزینه فرآیندها تسهیل شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار