مدیر کل آموزش و پرورش کردستان:رشد بیش از 52 درصدی نرخ با سوادی جمعیت 6 سال به بالای استان

سنندج(پانا)-یکی از دستاوردهای 40 ساله آموزش و پرورش کردستان در حوزه سواد آموزی ، رشد 52/9 درصدی نرخ با سوادی جمعیت 6 سال به بالای استان است .

کد مطلب: ۸۹۱۱۲۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل آموزش و پرورش کردستان:رشد بیش از 52 درصدی نرخ با سوادی جمعیت 6 سال به بالای استان

رشید قربانی مدیر کل آموزش و پرورش استان کردستان در تشریح خدمات و دستاوردهای 40 ساله حوزه تعلیم و تربیت استان ، رشد شاخص های سواد را یکی از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت : در سال 57 نرخ سواد جمعیت 6 سال به بالای استان 30/04 درصد بود که در طول 40 سال گذشته با تلاش فعالان و دست اندرکاران هم اکنون نرخ با سوادی جمعیت شش سال به بالای استان به 82/94 افزایش یافته است که نشانگر رشد 52/9 درصد می باشد .

وی از رشد میزان با سوادی زنان استان نسبت به سال 57 خبر داد و با بیان اینکه در سال 57 تنها 14/9 درصد جمعیت شش سال به بالای زنان استان با سواد بودند، اظهار داشت: هم اکنون نرخ با سوادی جمعیت شش سال به بالای زنان استان به 76/52 درصد رسیده است که در مقایسه با سال 57 میزان رشد آن 61/62 می باشد .

قربانی یکی دیگر از شاخص ها و دستاوردهای این حوزه را کاهش میزان تفاوت با سوادی در بین جمعیت زنان و مردان استان بر شمرد و با بیان اینکه تفاوت نرخ با سوادی زنان و مردان استان در سال 57 عدد 30/37 بوده است ، گفت : خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته این رقم با کاهش 21/95 درصدی به 8/42 درصد رسیده است .

مدیر کل آموزش و پرورش کردستان در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وضعیت با سوادی جمعیت مناطق شهری و روستایی استان پرداخت و با بیان اینکه نرخ با سوادی جمعیت مناطق شهری استان در سال 57 به میزان 55/2 درصد بوده است، گفت: هم اکنون با رشد 30/3 درصدی ، نرخ با سوادی جمعیت مناطق شهری استان به 85/5 درصد افزایش یافته است .

وی هم چنین نرخ با سوادی جمعیت مناطق روستایی استان در سال 57 را 21/54 درصد اعلام کرد و گفت : نرخ با سوادی جمعیت مناطق روستایی استان نیز با رشد 50/76 درصدی به 72/3 درصد رسیده است .

قربانی در بخش دیگری ازگزارش خود از رشد 3/8 درصدی میزان با سوادی جمعیت شش سال به بالای استان در چند سال اخیر خبر داد و گفت: بر اساس سرشماری سال 95 نرخ با سوادی استان نسبت به سال 90 به میزان 3/8 درصد رشد داشته است که این رشد نسبت به میانگین کشوری یک و نیم درصد بیشتر است .

وی جامعه هدف سواد آموزی را افراد 10 تا 49 سال عنوان کرد و با بیان اینکه هم اکنون حدود 45 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال بی سواد هستند؛ گفت: با اجرای برنامه های مختلف و طرح های ابلاغی ، تلاش می شود ظرف چند سال آینده این افراد نیز در کلاس های سواد آموزی شرکت و بی سوادی در استان ریشه کن شود .

قربانی از تحقق 100 درصدی حجم ابلاغی دوره های سواد آموزی استان در سال جاری خبر داد و گفت : با همکاری کلیه مسئولین و دست اندرکاران امر امسال برای اولین بار حجم ابلاغی دوره های سواد آموزی، تحکیم و انتقال محقق و کردستان در اجرای برنامه های سواد آموزی یکی از استان های موفق و برتر کشور است .

وی یکی از برنامه های حوزه سواد آموزی را آموزش مهارت و حرفه آموزی در کنار آموزش سواد دانست و گفت: در همین راستا 13 مرکز یادگیری محلی در استان راه اندازی شده است و سواد آموزان علاوه بر آموزش سواد با مهارت های مختلف و حقوق شهروندی آشنا می شوند .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار