برگزاری مسابقه دومینو به مناسبت گرامیداشت دهه فجر ویژه مدارس سمپاد

یزد (پانا) - اداره استعدادهای درخشان به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه آیت الله خاتمی بین دانش آموزان دختر متوسطه دوره اول سمپاد مسابقه دومینو برگزار کرد.

کد مطلب: ۸۹۱۰۹۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری مسابقه دومینو به مناسبت گرامیداشت دهه فجر ویژه مدارس سمپاد

یاسر جعفری، کارشناس پژوهشی اداره استعدادهای درخشان، در گفتگو با خبرنگار پانا بیان داشت: مسابقه دومینو با هدف گرامیداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سطح مدارس دخترانه متوسطه دوره اول سمپاد در سالن پژوهشگاه آیت الله خاتمی برگزار شد.
وی با برشمردن اهداف این مسابقه افزود: هدف از برگزاری این مسابقات پرورش خلاقیت و ابتکار، تقویت مهارتهای دقت و تمرکز، صبر و بردباری، طراحی هندسی، تقویت روحیه کارگاهی و تقویت مهارت به کارگیری ریاضی می باشد که در این مناسبت زمانی نیز خاطره ای به یاد ماندنی را برای دانش آموزان برجای می گذارد.

او در ادامه گفت: در این مسابقه، تیم دبیرستان فرزانگان دکتر شاهی موفق به کسب مقام اول شد.

گفتنی است، دومینو (Dominoes) یک سرگرمی و بازی فکری بسیار جذاب است. در این بازی با چیدن قطعه‌های مستطیلی کوچک می‌توان اشکال و تصاویر متنوعی را به وجود آورد. در دومینو پیش بینی و حدس حرکات حریف مهم است.

دانش‌آموزان سعی می‌کنند با تلفیق مکانیزم های الکتریکی و مکانیکی همراه با هنر و خلاقیت خود به رقابتی جذاب و هیجان انگیز بپردازند.

انواع مسابقات دومینو: استکینگ (Stacking) ، تاپلینگ (Toppling)، برج سازی (tower) و سازه خلاقانه و ...می باشد.

دومینو استکینگ (Stacking):

در این نوع چیدمان تلاش می‌شود بر روی یک مهره‌ی ایستاده، بیشترین مهره به صورت پشته چیده شود. مناسب‌ترین مهره در این نوع چیدمان، مهره‌ی چوبی می‌باشد، زیرا سطح این نوع از مهره‌ها کاملاً صاف و بدون هیچ‌گونه برآمدگی یا فرورفتگی است، بنابراین به راحتی بر روی مهره‌ی دیگر قرار گرفته، تعادل در سازه حفظ می‌شود. اجرای چیدمان استکینگ باعث ایجاد آرامش، تقویت اعصاب و بالا رفتن دقت فردی می‌شود.

قوانین دومینو استکینگ :

1. مهره‌های استفاده شده باید دارای ابعاد و وزن استاندارد باشند. (حداقل ابعاد 7×19×39 میلی‌متر)

2. مهره‌ی زیرین، که نخستین طبقه و در واقع پایه و ستون اصلی این چیدمان محسوب می‌گردد، باید در موقعیت عمودی قرار بگیرد.

3. مهره‌ها در طبقات بالایی (دوم به بعد) به صورت خوابیده روی یکدیگر چیده می‌شوند.

4. استفاده از هر نوع چسب در این چیدمان ممنوع می‌باشد.

5. پشته‌ی ساخته شده باید حداقل به مدت یک ساعت به صورت ایستاده باقی بماند.

دومینو تاپلینگ (Toppling):

در این نوع چیدمان، مهره‌ها پشت سر هم روی یک سطح قرار می‌گیرند به طوری که با ضربه به نخستین مهره، مهره‌ها پشت سرهم می‌ریزند. روش‌ها و تکنیک‌های بسیار زیادی برای این نوع چیدمان وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان تصویر، حجم سازی، نوشته، نشان (Mark) یا نامواره (Logo) را در اندازه و شکل‌های گوناگون اجرا کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار