در گفت‌وگو با پانا

لوریس چکناواریان: هر زمان کار خوب به صحنه برود مردم استقبال می‌کنند

تهران (پانا) - لوریس چکناواریان اپرای «پردیس و پریسا» خود را کاری سخت توصیف کرد که اجرای آن به رهبری یک رهبرارکستر جوان ایرانی را باورنکردنی می‌دانست.

کد مطلب: ۸۹۰۹۷۳
لینک کوتاه کپی شد
لوریس چکناواریان:  هر زمان کار خوب به صحنه برود مردم استقبال می‌کنند

لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر ایرانی که این روزها یکی از اپراهای قدیمی خود به نام «پردیس و پریسا» را در تالار وحدت تهران با همراهی ارکستر «آیو» به صحنه می‌برد در گفت‌وگویی با خبرنگار پانا درباره سابقه این اپرای ایرانی گفت: طی سال‌های 51 و 52 که من سرپرستی ارکستر اپرا تهران را برعهده داشتم ایده ساخت این اپرا بر مبنای یکی از اساطیر ایرانی به ذهنم رسید. بعد از آماده شدن داستان متن و اشعار که با همکاری محمود خوشنام انجام شد، اپرا در همین تالار رودکی تهران به صحنه رفت. بعد از آن هم در سالن‌های دیگری در سراسر دنیا اجرا شد و از تلویزیون‌ها و رادیوهای مختلف پخش شده است.

وی ادامه داد: هر آهنگسازی آرزو دارد اثرش ماندگار شود و فقط به یک اجرا محدود نشود. امروز خیلی خوشحالم که بعد از بیش از 46 سال این اثر با تلاش یکی از رهبر ارکسترهای جوان کشورمان آقای پیمان منصوری به صحنه می‌رود.

اپرا کامل‌ترین فرم موسیقی است

این آهنگساز که تا امروز 7 اپرا به نام‌های «پردیس و پریسا»، «رستم و سهراب» ، «رستم و اسفندیار»، «ضحاک»، «سیاوش»، «خودکشی صادق هدایت» و اپرای «شمس و مولانا» را تصنیف کرده است، درباره تازه‌ترین اجرای اپرای خود در فضای موسیقی این روزهای ایران گفت: باور نمی‌کردم یک رهبر ارکستر جوان به این خوبی از عهده کار برآید و این ارکستر و گروه کر را ساماندهی کند. اجرای اپرا پروژه سنگینی است که هم ارکستر، هم خواننده‌ها و هم گروه کر باید عمیقا تلاش کنند. اپرا کامل‌ترین فرم موسیقی است که در آن هنرهای خوانندگی، نوازندگی، باله، بازیگری و هنرهای طراحی صحنه و لباس باهم ترکیب می‌شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا فعالیت‌های اپرایی چند سال اخیر را در ایران پیگیری می‌کردید؟» گفت: تا جایی که به خاطر دارم اپرای «فلوت سحرآمیز» با همین ارکستر در تالار وحدت اجرا شد که من دیدم و به نظرم تلاش خوبی بود و لذت بردم. البته یکی دو کار دیگر از جمله اپرای «جانی اسکیکی» پوچینی هم اجرا شد که با ارکستر نبود و موسیقی آن فقط با پیانو اجرا شد.

چکناواریان درباره استقبال مردم از اپرا در ایران گفت: اگر کار خوب اجرا شود مردم استقبال می‌کنند. در سال‌های دهه 50 که در همین تالار اپرا اجرا می‌شد بلیت‌ها از مدت‌ها قبل از اجرا تمام می‌شد. هرزمان که کار خوب به صحنه برود مردم استقبال می‌کنند. البته اجرای چنین پروژه‌هایی نیازمند یک تهیه‌کننده عاشق اپرا است تا کار را بشناسد و از سختی‌های راه نترسد.

این موزیسین درپاسخ به سوالی درباره فعالیت‌هایی که این روزها به نام اپرا در حوزه موسیقی کشور جریان دارد، اظهار کرد: این روزها خیلی‌ها آهنگی می‌سازند و شعری رویش می‌خوانند و اسمش را اپرا می‌گذارند. درحالی که اپرا باید منطبق با تعریف علمی که موسیقی کلاسیک ارائه کرده باشد و بقیه کارها گرچه اثر موسیقایی هستند ولی اغلب آنها در قالب اپرا قرار نمی‌گیرند.

اپرای ایرانی «پردیس و پریسا» ساخته لوریس چکناواریان با همراهی ارکستر و گروه کر آیو به سرپرستی پیمان منصوری روزهای 15 و 16 بهمن‌ماه 97 در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود. کارگردانی این کار را فرزاد امینی برعهده دارد و یاشار احمدی، شیوا سروش، عامر شادمان و آناهیتا حسین‌زاده خوانندگان این اثر موسیقایی هستند. برگزارکننده برنامه موسسه نوای چنگ فرزانه است و محمدباقر نحوی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‎‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار