در گفت‌وگو با پانا

پولاد کیمیایی: فیلم سطحی نمی‌سازم که در یک جمله بتوانم بیانش کنم

سایه‌ای از مسائل رانت‌خواری و توقف تولیدات داخلی را در «معکوس» می‌بینید

تهران (پانا) –- پولاد کیمیایی قصه‌ فیلم «معکوس» را روایتی مرتبط با مسائل رانت‌خواری و تبعات توقف تولیدات داخلی عنوان کرد که باعث توقف پتانسیل‌های اقتصادی شده است.

کد مطلب: ۸۹۰۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
پولاد کیمیایی: فیلم سطحی نمی‌سازم که در یک جمله بتوانم بیانش کنم

پولاد کیمیایی که امسال با اولین ساخته بلند سینمایی خود «معکوس» در بخش «نگاه نو» در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره انتخاب بابک حمیدیان و شهرام حقیقت‌دوست به عنوان بازیگران اصلی نخستین فیلم خود گفت: انتخاب زوج سالار و سیامک به عنوان دو رفیق همان کاراکترهایی بودند که از فیلمنامه به تصویر آمده‌اند. خوشحالم که تفاوت‌های شخصیتی‌شان با ایفای توانمند بازیگرانی چون بابک حمیدیان و شهرام حقیقت‌دوست درست درآمد.

وی ادامه داد: هردوی این عزیزان بازیگران قابلی هستند و زمان کار لازم نبود چیزی را خیلی برای‌شان توضیح دهم. کار ما تا حدودی سخت بود چون علی رغم دشواری‌های کار، حواشی پیش آمده تولید را با مشکلاتی روبه‌رو کرده بود و با تمام این مسائل از تک تک بازیگرانم ممنونم.

«معکوس» در قیاس با فیلم‌های اجتماعی بسیاری که امروز ساخته می‌شود پیچیده‌تر بود

این کارگردان فیلم‌اولی با اشاره به چندلایه بودن درام در فیلم خود گفت: «معکوس» فیلمی چند لایه است که در پس قصه یک‌خطی آن از آنچه در جامعه امروز رخ داده حرف می‌زند. سعی نکردم فیلم سطحی بسازم که در یک جمله بتوانم بیانش کنم اما در اشاره به شکل اجرای کار می‌توان گفت پرداخت به موضوعات تکنیکی و دراماتیک در «معکوس» در قیاس با فیلم‌های اجتماعی بسیاری که امروز ساخته می‌شود پیچیده‌تر بود.

وی افزود: ما ضربانی در روند فیلم داشتیم که باید در قالب بیان روایت یک درام می‌گنجید و در این حال حادثه را روایت می‌کرد. پشت قصه‌ای که «معکوس» روایت می‌کند سایه‌ای از مسائل مربوط به رانت‌خواری و تبعات توقف تولیدات داخلی را می‌بینید که باعث توقف پتانسیل‌های اقتصادی شده است.

کارگردان فیلم «معکوس» در ادامه به برخی کاراکترهای داستان «معکوس» اشاره کرد و گفت: کاراکتر «رضا دردشتی» در این فیلم نمونه‌ای از نتیجه اوضاع نامساعد این روزهاست. کسی که روزی همه‌کاره بود و تغییر غیرمنصفانه شرایط امروز همه چیزش را گرفته و هنوز هم برای دشمنانش کافی نیست. «ندا» با بازی لیلا زارع در این فیلم حرف بزرگی از شخصیت یک زن می‌زند. کارکتر او نمود بیرونی زیادی دارد که در گوشه گوشه این سرزمین مشابهش را می‌بینیم.

سبک مسعود کیمیایی را ادامه نمی‌دهم

کیمیایی در پایان با اشاره به تاثیرپذیری از شیوه فیلمسازی پدرش مسعود کیمیایی گفت: سبک مسعود کیمیایی را ادامه نمی‌دهم؛ من تاثیرگرفته از سینمای او هستم و آن را کتمان نمی‌کنم؛ اما تلاش می‌کنم میراث او را با اجرای پولاد حمل کنم.

وی پیشتر در اظهارنظری درباره میراث فکری پدر در حوزه فیلمسازی گفته بود: من و پدرم دو جور مختلف زندگی کردیم و دو عقیده متفاوت داریم؛ و قهرمان سینمای کیمیایی بودن خودش بزرگ‌ترین فرصت است، چون این فرصت آرزوی خیلی از ستارگان سینماست، اما برای من در جاهایی هم فرصت‌های زیادی را گرفته. قهرمان سینمای کیمیایی شدن برای من راه طولانی و سختی بود از سرب و تجارت و سلطان تا رئیس و حکم و محاکمه در خیابان و جرم، رسیدن به این نقطه خیلی سخت بود. من در «جرم» خودم را شایسته سیمرغ می‌دانستم ولی این اتفاق نیفتاد اما درس بزرگی برای من بود و استقلالم را بیشتر کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار