وزیر اقتصاد فرانسه: INSTEX گام مهم به سوی تحقق حاکمیت اروپایی واقعی است

اروپا حق دارد که خود انتخاب کند با کدام کشور می خواهد تجارت کند

تهران (پانا) - توئیتهای وزیر اقتصاد فرانسه در جریان ثبت کانال مالی اروپا برای ایران که INSTEX را نشانه گام مهم اروپا در تحقق حاکمیت خود دانسته است،‌ نشان می‌دهد لااقل هدف تاسیس اینSPV (فارغ از میزان موفقیت نهایی) دقیقا مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

کد مطلب: ۸۹۰۹۱۱
لینک کوتاه کپی شد
وزیر اقتصاد فرانسه: INSTEX گام مهم به سوی تحقق حاکمیت اروپایی واقعی است

برونو لومر، وزیر اقتصاد و دارایی فرانسه، پس از اعلام رسمی ثبت کانال مالی اروپا برای ایران در توئیت‌هایی که در صفحه خود منتشر کرد، از دور زدن تحریم های آمریکا از سوی اروپا در روزهای آینده خبر داد.

او نوشت: «ایجاد اینستکس، که در برسی (پاریس) واقع خواهد بود، یک گام مهم به سوی تحقق حاکمیت اروپایی واقعی است. اروپا حق دارد که خود انتخاب کند با کدام کشور می خواهد تجارت کند. با اتحاد، ما قویتر هستیم. »

لومردر توئیتی دیگر، ساعاتی پیش از اعلام رسمی اینستکس نیز نوشته بود: «در ساعات آتی، فرانسه به همراه آلمان و بریتانیا، یک نهاد مالی مستقل اروپایی ایجاد خواهد کرد که به ما اجازه می دهد با ایران تجارت کرده و تحریم های فراسرزمینی آمریکا را دور بزنیم.»‎

توئیت‌های وزیر دارایی فرانسه نشان می‌دهد لااقل هدف تاسیس اینSPV (فارغ از میزان موفقیت نهایی) دقیقا مقابله با تحریم‌های آمریکا است. مطالبه ایران از اروپا هم همین است. اینکه در عمل موفق شود یا نه، بحث دیگری است. اینکه در گام نخستین، مراجعه‌کنندگان به این مسیر بیشتر از میان کسانی باشند که در حوزه‌های غذایی، دارویی و کشاورزی فعال هستند هم طبیعی است، گو اینکه این فعالان اقتصادی واهمه کمتری از تحریم‌های آمریکا دارند.

از سوی دیگر طبیعی است که مابقی حوزه ها که مستقیما تحریم هستند برای جلب اعتماد نسبت به سیستم جدید نیاز به زمان دارند.

در حالی که ایران هم میزان پایبندی اروپا به تعهداتش را در عمل زیرنظر خواهد داشت، قرار نبوده و نیست که «هیچ» ابزار اقتصادی دیگری برای تامین نیازهای کشور به کنار گذاشته شود و هیچ مسیری قربانیSPV شود. بلکه همانطور که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و سایر مسئولان چندین بار گفته‌اند، ایران از هر معبری و از هر گشایشی برای تامین نیازهای کشور استفاده می‌کنیم.‎

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار