معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی :خاوران شناسی طرح نمونه معرفی شده از سوی وزارت

بیرجند(پانا)- معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بااعلام این خبرافزود: جشنواره خاوران‌شناسی با هدف بازآفرینی آداب، رسوم،گویش و پوشش محلی خراسان جنوبی در سطح مدارس اجرا می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۰۸۴۱
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی  :خاوران شناسی طرح نمونه معرفی شده از سوی وزارت

سید محمد حسینی معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، در گفت‌و‌گوی تفصیلی با خبرنگار پانا اظهار کرد: در حوزه آموزش ابتدایی یکسری مصوباتی وجود دارد که باید از آن تبعیت کنیم.

او با اشاره به مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، افزود: برای محقق شدن و رسیدن به این اهداف یکسری برنامه و زیر نظام‌هایی را تعریف کرده‌ایم که بخشی از این برنامه‌ها، برنامه‌های متمرکز ملی اقتباس شده از وزارت مطبوع است که موظف به اجرای آن هستیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: برخی از این برنامه‌ها برای نمونه درس ملی و فعالیت‌هایی که در حوزه آموزش و تربیت به شکل متمرکز در سطح کشور از جمله جشن تکلیف، جشن 33 روزه قرآن کریم برای دانش‌آموزان پایه سوم و برنامه جشن شکرگذاری قرآن در مدارس انجام می‌شود را شامل می‌شود.

حسینی عنوان کرد: همچنین در حوزه پیش‌دبستانی برنامه هویت کوکان ایرانی اسلامی جزو برنامه‌هایی است که سال‌ها است به عنوان یک برنامه متمرکز انجام می‌شود.

او اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش در حوزه معاونت ابتدایی به استان‌ها تکلیف می‌کند یکسری برنامه‌های ابداعی که متناظر با شرایط استان‌ها باشد و بتوانند آن‌را به مرحله اجرا برسانند داشته باشند.

اجرای جشنواره خاوران شناسی از سال 95 در خراسان جنوبی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای برنامه خاوران‌شناسی، گفت: برنامه خاوران‌شناسی از سال 1395 در سطح مدارس استان اجرا می‌شود و امسال سومین سال اجرای آن است.

آشنایی با آداب و رسوم

حسینی اظهار کرد: هدف از اجرای جشنواره خاوران‌شناسی آشنایی دانش‌آموزان با آداب و رسوم ملی، مذهبی و مولفه‌های فرهنگی منطقه خودشان و ایجاد حس وطن دوستی، هویت فرهنگی، ملی، دینی و منطقه‌ای در دانش‌آموزان به منظور ایجاد درک جامع و یکپارچه از شرایطی که در استان وجود دارد، است.

او خاطرنشان کرد: یکی از رسالت‌های ما در معاونت آموزش ابتدایی برای علاقه‌مندی دانش‌آموزان به این حوزه پرورش هویت ملی و منطقه‌ای است که به نظر می‌رسد هر چقدر این هویت ملی و منطقه‌ای را تقویت کنیم در جهت تأمین امنیت ملی نیز می‌توانیم گام‌های استواری برداریم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قطعا امنیت ملی توسط افراد اتفاق می‌افتد. افرادی که توانمند، باورمند و علاقه‌مند به حوزه اقلیمی خودشان بوده و دغدغه داشته باشند. لذا سعی می‌کنیم این دغدغه‌مندی را از دوران کودکی در بچه ها با رشد و هویت ملی ایجاد کنیم.

ایجاد فضای شاد و مفرح

او بیان کرد: یکی از اهداف دیگری که در بحث خاوران‌شناسی داریم ایجاد محیط شاد و مفرح در یک روز برای دانش‌آموزان است و در این روز نمایشی از فعالیت دانش‌آموزان در طول سال تحصیلی به نمایش گذاشته می‌شود.

حسینی تصریح کرد: دانش‌آموزان براساس علاقه‌مندی خود با راهنمایی معلم و همکاری اولیا سعی می‌کنند برنامه خاوران‌شناسی را با تاکید بر علاقه شخصی و شرایطی که وجود دارد مولفه‌ای را انتخاب و روی آن پژوهش کرده و در یک روز به نمایش بگذارند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی عنوان کرد: روزی‌که جشنواره خاوران‌شناسی در مدارس برگزار می‌شود دانش آموزان پیوند بین اولیای خود و عوامل مدرسه را نظاره‌گر هستند و خودشان را در خلق این رویداد موثر می‌بینند.

جشنواره خاوران شناسی یک نوع مشارکت است

او با بیان اینکه جشنواره خاوران‌شناسی یک مدل مشارکت برای اولیا و نگاه جدیدی در مشارکت اولیا است، افزود: تمام کارهایی که در حوزه خاوران‌شناسی در آن روز اتفاق می‌افتد با راهنمایی معلم، با کمک اولیا و توسط دانش آموزان انجام می‌شود.

رشد شخصیتی دانش آموزان

حسینی تصریح کرد: یکی از اهداف بسیار مهم در حوزه ابتدایی دنبال کردن رشد شخصیتی دانش آموزان است. موظف هستیم در زمینه اعتقادی، اخلاقی، علمی، آموزشی، فرهنگی، هنری، اجتماعی در ساعت‌های زیستی، سیاسی و اقتصادی دانش‌آموزان را با توجه به آنچه که در قالب درس ملی برای آنها پیش‌بینی شده به این اهداف برسانیم.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: برنامه خاوران شناسی گره زدن اهداف آموزشی در دروس مختلف بوده که در قالب یک فعالیت مفرح و شاد با تاکید بر بازآفرینی آداب، سنن، رسوم و روش‌هایی که مورد کم توجهی قرار می‌گیرد، اجرا میشود.

او خاطرنشان کرد: به عنوان مثال گذشتگان به حوزه بهداشت خیلی اهمیت داده و وسیله‌ای به نام "آفتابه لگن" در خانه داشتند که هم‌اکنون این وسیله نیست و اگر باشد در صندوق‌های قدیمی یا طاقچه خانه‌ها است و فرزندان این دوره کارکرد این وسیله را نمی‌دانند و فکر می‌کنند یک وسیله تزئینی است. در صورتی‌که اگر این مسئله واکاوی شود متوجه می‌شویم اولین مسئله در مورد این وسیله، تکریم مهمان بوده و مسئله بعدی تاکید بر رعایت عادات بهداشتی است.

تعمق بخشی به پایه های اعتقادی

حسینی بیان کرد: در جشنواره خاوران‌شناسی می‌خواهم یکسری از آداب و سنن که پایه اعتقادی عمیقی دارند را در دانش‌آموزان دوباره تعمیق کنیم. ادعا نداریم که در یک روز همه آنچه را که عرصه‌های فرهنگی وجود دارد در دانش آموز نهادینه شود. اما برگزاری اینگونه جشنواره‌ها در مدارس و دیدین وسایل قدیمی و شندین آداب و رسوم بسیار ارزشمند است.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نزدیک به 30 سال از اتمام جنگ تحمیلی می‌گذرد و نسل جدید با فرهنگ ایثار و شهادت آشنایی کمتری دارند، تاکید کرد: بر این اساس یکی از برنامه‌هایی که در مدارس اجرا می‌شود پیدا کردن شهید محله توسط دانش آموز و تحقیق درباره شهید و گفت‌و‌گو با خانواده شهید محله است که این خود یک بازآفرینی در حوزه ایثار و شهادت بوده و جزو دستاوردهایی است که می‌تواند خیلی موفق باشد.

او خاطرنشان کرد: نکته دیگری که در جشنواره خاوران‌شناسی مورد اهمیت بوده باز تعریفی از مشارکت اولیا است. در این سه سالی که این طرح در مدارس اجرا شده یک مورد شکایت و اعتراضی از طرف والدین یا مدارس نداشته‌ایم و دلیل نیز این بوده که اولیا این حس را داشته‌اند که جشنواره خاوران‌شناسی به آموزش فرزندان کمک می‌کند و آنها مشتاقانه و با توانمندی پای کار آمده‌اند.

حسینی گفت: آموزش و پرورش برای به نتیجه رساندن اهداف خود باید بر اولیا تکیه کند. جشنواره خاوران‌شناسی نشان داده که مشارکت اولیا فقط به عنوان کمک مادی مورد نظر نیست بلکه اولیا پتانسیل‌های دیگری نیز دارند که می‌توان از آنها استفاده کرد.

توجه به گویش‌ها

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با اشاره به حوزه گویش‌ها، گفت: امروزه بسیاری از فرزندان ما لهجه‌ها و گویش‌های محلی خود را یاد نداشته یا از خاطر برده‌اند که یکی از دلایل آن تحت تاثیر قرار گرفتن برنامه‌های صدا و سیما است که معمولا کلام رسمی را ترویج می‌کند. یکی از هویت‌ها و ریشه‌های منطقه ما بحث گویش‌ها است لذا دانش آموزان بر اساس همین رویکرد در مورد گویش تحقیق کرده و از داستان‌ها، افسانه‌ها و روایت‌هایی که با لهجه محلی است را مطالعه کرده و برای دوستان خود در کلاس درس یا جشنواره خاوران‌شناسی روایت می‌کنند که این موضوع نیز یکی از مولفه‌هایی است که به آن توجه شده است.

توجه به پوشش‌های محلی

اواظهار کرد: نکته دیگر در جشنواره خاوران شناسی مربوط به حوزه پوشش و تاکید بر لباس‌های سنتی است که در این مورد نیز بارها والدین متقاضی بوده و درخواست داشتند که به دانش‌آموزان اجازه داده شود از لباس‌های سنتی و بومی به عنوان پوشش رسمی مدرسه استفاده کنند. پوشش محلی استان ما به لحاظ رعایت حجاب مورد تاکید آموزه‌های دینی است و نکته دیگر از باب تنوع در رنگ و شادابی لباس‌های محلی است که این‌ها همه جزو دستاوردهایی بوده که در جشنواره خاوران‌شناسی به آن رسیده‌ایم.

حسینی تصریح کرد: از همه مهمتر تلفیق اهداف در دروس است و نکته دیگری که در برگزاری جشنواره خاوران شناسی وجود دارد این بوده که دانش آموزان مفاهیمی را که در برنامه درس ملی خود با آن آشنا شده و آموزشهای رسمی و تئوری که می‌بینند یک جایی باید به درد آنها خورده و کاربرد داشته باشد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با بیان اینکه امروز یکی از گلایه های والدین این است که فرزندان در زمینه مهارتی رشد قابل توجهی نداشته اند، اظهار کرد: جشنواره خاوران شناسی این زمینه را ایجاد می‌کند که بچه ها آموخته های خود را به اجرا بگذارند و به مهارت تبدیل کنند.

توجه به بازی های بومی محلی

او عنوان کرد: بازی های بومی محلی و نمایشهایی که در جشنواره خاوران شناسی اجرا می‌شود همه نشان از مهارت دانش آموزان دارد.

تجربه شادی واقعی

حسینی با اشاره به اینکه یکی از نیازها و اقتضائات سنی دانش آموزان در دوره دبستان توجه آنها به شادی است، خاطرنشان کرد: جشنواره خاوران شناسی این فرهنگ را ایجاده کرده که وقتی صحبت از شادی می‌شود منظور جشن، رقص، آواز و برنامه هایی که مورد نقد است، نیست. منظور از شادی مشارکت گروهی در جشنواره خاوران شناسی و افزایش اعتماد به نفس برای به اثبات رساندن و تقویت دانش آموزان بوده و تجربه یک روز شاد از دیگر اهداف این جشنواره است.

رشد شخصیتی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: رویکرد پژوهشی از دیگر برنامه های طرح خاوران شناسی است. دانش آموزان برای رشد شخصیتی خود به یکسری از پژوهش ها و الگو هانیاز دارند هرچه قدر این الگو ها در دسترس و بومی باشد و به حقیقت زندگی نزدیک تر باشند به نظر میرسد می‌تواند سودمندی و اثر بخشی بیشتری در مورد دانش‌آموزان داشته باشد.

او اظهار کرد: در برنامه سند تحول یکی از تکالیف مدرسه عنوانش این است که مدارس باید در چشم انداز افق 1404 به کانون تربیت محله تبدیل شوند که جشنواره خاوران شناسی این زمینه و ذهتیت را برای مسئولان، معلمان و اولیا ایجاد کرده که اگر بخواهد تربیت به معنای امن و اطمینان بخشی برای فرزندان ما اتفاق بیفتد هیچ محلی از مدرسه امن تر برای فرزندان ما نیست.

تحقق سند تحول بنیادین با اجرای جشنواره خاوران شناسی

حسینی بیان کرد: لذا برگزاری جشنواره خاوران شناسی را در جهت تحقق سند تحول بنیادین میدانیم و جزو راهبردهایی است که معاونت آموزش ابتدایی استان پیش‌رو دارد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی با تاکید بر اینکه امروز به صورت خود خواست و با مشارکت 100 درصدی اولیا جهت برگزاری جشنواره خاوران شناسی مواجه هستیم، گفت: در این طرح هیچ وقت مقایسه ای بین دانش آموزان، معلمان و مدارس صورت نگرفته و هدف این بوده که توانمندی و ظرفیت های مدارس در جهت تحقق رویکرد بکار گرفته و از آن استفاده شود.

اختیاری بودن برگزاری جشنواره خاوران شناسی

او تصریح کرد: برگزاری جشنواره خاوران شناسی در مدارس اختیاری است و امسال قبل از اینکه بخش نامه شود و به مدارس اعلام کنیم خود مدارس به عنوان خود جوش درخواست برگزاری جشنواره خاوران شناسی و در کنار آن برنامه های دیگری از جمله جشنواره غذا را داشته اند.

حسینی از ابلاغ برنامه زنگ ویژه در مدارس از طرف وزارت خانه خبر داد و افزود: زنگ ویژه برنامه‌ای است که این اختیار را به معلمان در مدارس جهت حذف ساعاتی از درس رسمی و در مقابل آن انجام فعالیت های مهارتی را داده است.

تحکیم بنیان خانواده با بازآفرینی آداب و سنن

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی بیان کرد: باز آفرینی و تاکید بر آداب و سنن می‌تواند بنیان‌های خانواده را مستحکم کند و به جای اینکه نگران باشیم فرزندان جذب فرهنگ‌هایی شوند که با مولفه‌های دینی و ملی ما سنخیت نداشته باشد بلکه می‌توان کاری کرد که فرزندان به اصالتی که حتما استحکام و بنیانهای آنها دین مبین اسلام و آموزه‌های دینی و فرهنگی است، برگردند.

او با بیان اینکه جشنواره خاوران شناسی مورد استقبال سازمان‌ها از جمله صدا وسیما، شهرداری‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اوقاف و امورخیریه و بنیاد شهید قرار گرفته است، گفت:اگر هر کدام از سازمان‌ها پای کار بیایند قطعا در راستای تحقق سند تحول می‌تواند به ما کمک کند و نوید خوبی برای آموزش و پرورش داشته باشد.

حسینی اظهار کرد: سال اول جهت اجرای جشنواره خاوران‌شناسی به 25 درصد از مدارس پیشنهاد برگزاری جشنواره مطرح شد که در همان سال بیش از 70 مدارس آمادگی خود برای برگزاری جشنواره خاوران‌شناسی را اعلام کردند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی عنوان کرد: جشنواره سطح مدرسه ای، منطقه ای و استانی دارد که تا کنون سطح استانی آن انجام نشده اما سطح منطقه‌ای آن به صورت خود جوش در مدارسی که تقاضای برگزاری داشتند در حال انجام شدن است.

جشنواره خاوران‌شناسی موقعیت خوب برای حضور گردشگران

وی جشنواره خاوران شناسی را یک موقعیت خوب برای حضور گردشگران دانست و گفت: در صور تی که سایر ارگان‌ها از جمله میراث فرهنگی و شهرداری‌ها کمک کنند میتواند یک برنامه فرهنگی که بنیان‌ها و ریشه‌های گذشته ما در آن است را برگزار کند و به این طریق آداب و رسوم استان را به گردشگرانی که ایام نوروز به استان می‌آیند معرفی کنند.

حسینی بیان کرد: پیشنهاد این است که می‌توان برای امسال در اجرای استانی، جشنواره خاوران‌شناسی را در شهرستان طبس برگزار کرد به دلیل اینکه شهر طبس کریدور حضور زائران امام رضا است می‌توان با برگزاری جشنواره خاوران‌شناسی در طبس فرهنگ خراسان‌جنوبی را به خوبی معرفی کرد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی اظهار کرد: برای مرکز استان نیز در صورت همکاری سایر دستگاه‌ها اجرایی مربوطه این آمادگی را داریم که جشنواره خاوران‌شناسی را به عنوان یک رویداد فرهنگی با کمک دانش آموزان در ایام نوروز برگزار کنیم که این موضوع به جذب گردشگران بسیار کمک خواهد کرد.

انتخاب موضوع بر عهده مدارس است

وی با بیان اینکه اجرای جشنواره خاوران‌شناسی زمان مشخصی ندارد و مدارس در طول سال تحصیلی این جشنواره را اجرا می‌کنند، گفت: با توجه به اینکه انتخاب موضوع برای برگزاری جشنواره به خود مدارس سپرده شده است مدارس متناسب با موضوع در زمان‌های مختلف نسبت به برگزاری جشنواره اقدام می‌کنند.

جشنواره خاوران شناسی به عنوان طرح نمونه از وزارت آموزش و پرورش معرفی شد

حسینی تصریح کرد: جشنواره خاوران شناسی را به عنوان یک طرح به وزارت آموزش و پرورش معرفی کردیم و جزو طرح‌های برتر و مورد توجه و تاکید وزارت نیز قرار گرفت و این طرح نیز به عنوان طرح نمونه از طرف وزارت آموزش و پرورش معرفی شد.

خراسان‌جنوبی اولین استان برگزاری جشنوار خاوران‌شناسی

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی تاکید کرد: برگزاری جشنواره خاوران‌شناسی با توجه به تنوع و گستردگی که در سطح مدارس استان در حال انجام است می‌توان گفت اولین استانی بوده که اینگونه جشنواره‌ای جهت معرفی آداب و سنن استان خود برگزار می‌کند.

مشابه این جشنواره در استان یزد نیز برگزار شده اما به صورت مترکز بوده و به گستردگی اجرای طرح خاوران‌شناسی در خراسان‌جنوبی نبوده است.

وی با اشاره به پوشش محلی به عنوان لباس فرم مدارس، بیان کرد: در خاوران‌شناسی به دنبال این هستیم که سایر دستگاه های اجرایی و مرتبط در کنار آموزش و پرورش قرار گرفته و برای تحقق سند تحول بنادین تلاش کنند.

حسینی با اشاره به اقدام بسیار زیبای بسیج سازندگی خراسان جنوبی جهت تهیه لباس محلی به عنوان لباس فرم مدرسه در یکی از روستاهای شهرستان زیرکوه، گفت: بسیج سازندگی در کنار آموزش و پرورش قرار گرفت و برای دوخت لباس فرم محلی در زیرکوه اقدام کرد که با این کار دِین خود را به آموزش و پرورش ادا کرده و در جهت اجرایی شدن سند تحول بنیادین همکاری داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار