رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه:

سمت جنوبی استان اردبیل در زون با خطر بسیار بالا است

تهران (پانا) -رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی می‌گوید باید توجه شود که سمت جنوبی استان اردبیل در نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله آئین‌نامه ۲۸۰۰ در زون با خطر بسیار بالا قرار می‌گیرد.

کد مطلب: ۸۹۰۸۲۳
لینک کوتاه کپی شد
سمت جنوبی استان اردبیل در زون با خطر بسیار بالا است

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی، رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی جزئیات زمین لرزه ۴.۱ گیوی در استان اردبیل را تشریح کرد و گفت: باید توجه شود که سمت جنوبی استان اردبیل در نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله آئین‌نامه ۲۸۰۰ در زون با خطر بسیار بالا قرار می‌گیرد، مرکز زلزله ۴.۱ گیوی نیز در حدفاصل دو پهنه خطر بالا و بسیار بالا قرار گرفته است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۴.۱ در استان اردبیل و در حوالی شهر گیوی در تاریخ 11 بهمن در ساعت 13 رخ داد. مختصات کانونی این زمین لرزه طول جغرافیایی۴۸.۳۴۵، عرض جغرافیائی ۳۷و۶۸۳ و عمق ۱۰ کیلومتر است. رومرکز زلزله در یک کیلومتری گیوی (استان اردبیل) و ۱۷ کیلومتری خلخال است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: دو پس‌لرزه با بزرگای ۲.۵ (ساعت ۱۴:۵۸) و ۳.۲ ( ۱۱ بهمن ساعت ۲۰:۰۷:۱۸) همراه بوده است. پس از زمین‌لرزه ۴.۵ اسالم در ساحل غربی دریای مازندران که در حوالی اسالم در تاریخ ۵-۱۱-۱۳۹۷ در ساعت ۱۷:۱۷:۰۵ و در مختصات مکانی طول جغرافیایی: ۴۸.۹۸ و عرض جغرافیایی: ۳۷.۷۲ و و عمق ۱۰ کیلومتر رخ داد، می‌توان گفت فعالیت لرزه ای در شمالغرب و غرب البرز فزونتر شده است(شکل ۲).

در شکل ۲ موقعیت گسل های اصلی منطقه و رومرکز زلزله ۴.۱ گیوی نشان داده شده است.

همچنین از سوی شمال خاوری و از مجاورت هیر اردبیل، امتداد گسله سنگاور به رومرکز زلزله ۴.۱ گیوی نزدیک می‌شود که احتمالا گستره مجاورت دو گسل زمین‌لرزه‌ای ماسوله و سنگاور، تشکیل گره تکتونیکی فعالی را در این منطقه داده است و موجب رخداد زمین‌لرزه‌های متعددی است.

بنا بر این گزارش، در شکل ۳ رومرکز زلزله‌های ۱۲ سال اخیر چهارگوش ۲ درجه در دو درجه به مرکزیت رومرکز زلزله ۴.۱ گیوی نشان داده شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که فاصله ۶۵ کیلومتری بین دو رومرکز زلزله‌های اسالم با بزرگی ۴.۵ و گیوی با بزرگی ۴.۱ نیز از نظر لرزه‌خیزی فعال است و شاید گسلی شناسائی نشده با راستای شرقی - غربی در وسط دو نقطه رومرکزی زلزله قرار گرفته باشد. در هر حال همانگونه که در شکل ۳ نیز نشان داده شده است محل کانونی زلزله ۴.۱ گیوی، که زون مجاورت دو گسله ماسوله و سنگاور است، به دلیل تشکیل گره تکتونیکی فعال بوده و زمین‌لرزه‌های متعددی در طول ۱۲ سال اخیر در این ناحیه رخ داده است.

بیت‌اللهی هشدار داد: باید توجه شود که سمت جنوبی استان اردبیل در نقشه پهنه‌بندی خطر زلزله آئین نامه ۲۸۰۰ در زون با خطر بسیار بالا قرار می‌گیرد، رومرکز زلزله ۴.۱ گیوی نیز در حدفاصل دو پهنه خطر بالا و بسیار بالا قرار گرفته است.

وی توصیه کرد: گستره عبوری زون با خطر بسیار بالا در جنوب استان اردبیل و جنوب غرب استان گیلان از نظر ارزیابی‌های لرزه‌ای به دقت مورد پایش قرار گیرد. همچنین، این راستا مراکز جمعیتی مانند کلور، هشتجین را در بر گرفته و از مجاورت شهرهای خلخال و گیوی گذر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار