زنگ انقلاب در مدارس نواخته شد

وزیر آموزش‌وپرورش: باید خود را متناسب با نسل متفاوتی که برای فردا آماده می شود، بروزرسانی کنیم

تهران (پانا) - آیین نواختن زنگ انقلاب اسلامی صبح امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش در مدرسه رفاه تهران و همزمان با مدارس دیگر کشور برگزار شد.

کد مطلب: ۸۹۰۷۲۴
لینک کوتاه کپی شد
زنگ انقلاب در مدارس نواخته شد

سیدمحمد بطحایی در این آیین گفت: «امروز در محلی زنگ انقلاب نواخته شد که اولین بار خبر پیروزی نور بر ظلمت پخش و بنیان‌گذار انقلاب برای اولین بار در آن مستقر شد.»

او ادامه داد: «برای پیروزی انقلاب اسلامی زحمات زیادی کشیده شد. افراد زیادی در این راه جان‌فشانی کردند و زندان رفتند و شکنجه شدند. اما تعداد کسانی که نامشان در تاریخ انقلاب اسلامی مانند حضرت امام ماندگار شد، بسیار کم است.»

بطحایی مهم‌ترین علت ماندگاری نام امام خمینی(ره) را مبارزه و تلاش برای رضایت خداوند دانست و گفت: «امام تنها برای رضایت خداوند انقلابی شد. تنها عامل ماندگاری امام این است که او تنها برای اطاعت از فرمان الهی انقلاب کرد و در تمام طول عمر خود تمام خطرات را به جان خرید تا تنها از دستور الهی پیروی کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «علت اصلی دشمنی بی‌رحمانه مستکبران دنیا با امام و انقلاب به همین دلیل است. هیچ انقلابی در دنیا سراغ نداریم که دشمنی با آن در حد دشمنی با انقلاب اسلامی ایران باشد. چون که امام نه برای عزیز شدن نزد مردم یا قدرت حزب و انجمن و نزدیکان خود، بلکه فقط و فقط برای اطاعت از فرمان الهی مبارزه کرد.»

آموزش و پرورش در بعد از انقلاب از نظر کمی رشد محسوسی داشته است

بطحایی هم‌چنین به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در چهار دهه گذشته اشاره کرد و درباره این پیشرفت‌ها در حوزه آموزش و پرورش گفت: «در ابتدای انقلاب ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس تحصیل می‌کردند اما این عدد امروز به بیش از ۱۴ میلیون نفر رسیده است.»

او ادامه داد: «زیربنای فضای آموزشی در ابتدای انقلاب به ازای هر دانش‌آموز ۱.۴۴ مترمربع بود و امروز این عدد به ۵.۱۸ متربع رسیده است. ۶۵ هزار مدرسه نیز امروز به فناوری‌های ارتباطات و اطلاعات متصل هستند.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سطح دسترسی دانش‌‌آموزان دختر به آموزش در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «در ابتدای انقلاب این عدد ۳۸.۲ درصد بود و اکنون به بیش از ۴۸ درصد رسیده و امروز درصد تحصیل دختران با پسران برابر است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «در ابتدای انقلاب ۸۳۰۰ دانش‌آموز استثنایی داشتیم و امروز ۱۵۳ هزار دانش‌آموز داریم که رشد ۱۷۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.»

او به آموزش نوآموزان پیش‌دبستانی در بعد از انقلاب اشاره کرد و گفت: «در ابتدای انقلاب ۲۰ درصد نوآموزان پیش‌دبستان تحت پوشش آموزش بودند و امروز این عدد به بیش از ۷۰ درصد رسیده است. کمتر کشوری در منطقه وجود دارد که ۷۰ درصد نوآموزان پیش‌دبستانی را تحت پوشش قرار دهد.»

بطحایی ادامه داد: «در ابتدای انقلاب در دوره ابتدایی نرخ گذر ابتدایی به متوسطه ۷۴ درصد بود و این عدد امروز به ۹۷ درصد رسیده است. همچنین در ابتدای انقلاب تنها ۱.۲ درصد معلمان دارای مدرک لیسانس و بالاتر بودند و امروز ۸۰ درصد معلمان ما مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از آن هستند. همه این آمار‌ها نشان می‌دهد که آموزش و پرورش در بعد از انقلاب از نظر کمی رشد محسوسی داشته است.»

بطحایی افزود: «انتظاراتی که از فارغ‌التحصیلان امروز مدارس وجود دارد با گذشته تفاوت کرده است. جامعه امروز ما و نسلی که دارد برای فردا آماده می‌شود با ۲۰ سال پیش تفاوت پیدا کرده و باید خود را متناسب با این تغییرات بروزرسانی کنیم.»

او با اشاره به اینکه متناسب سازی و انطباق نظام آموزش و پرورش با نیازهای جدید کار بسیار سخت و دشواری است، گفت: «برخی عادت‌های ما اجازه تغییر را نمی‌دهد. کارهای خوبی را شروع کرده‌ایم. مدرسه باید به محیط دوم زندگی دانش‌آموزان تبدیل شود. بچه‌ها باید در مدرسه مهارت‌های زندگی و هنر زندگی کردن را تجربه کنند. در مدرسه باید تمرین کنند که چگونه در برابر سختی‌های زندگی تحمل کنند و چگونه دست افتاده‌ای را بگیرند و دیگر مدرسه‌ای نیست که در آن بچه‌ها محفوظات را تمرین کنند.»

او ادامه داد: «بچه‌ها باید یاد بگیرند که زندگی بالا و پایین و سختی و شیرینی دارد. چنین مدرسه‌ای با این مختصات دیگر جای تمرین صرف محفوظات نیست. بنابراین روش ارائه برنامه‌های ما باید تغییر کند و مدرسه انعطاف بیشتری نشان بدهد.»

دانش‌آموزان ما باید مسئولیت‌های اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند

وزیر آموزش و پرورش بر پاسخگویی به نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان تاکید کرد و گفت: «در دوره ابتدایی کار را شروع کرده‌ایم و در حال برطرف کردن موانع موجود برای رسیدن به نقطه مطلوب هستیم. دانش‌آموزان ما باید مهارت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی را در مدرسه تمرین کنند.»

بطحایی آموزش و ارتقای سواد فرهنگی دانش‌آموزان در مدرسه را ضروری دانست و گفت: « باید در مدرسه تفکر انتقادی و روش‌های پرورش خلاقیت به سرعت اشاعه یابد. مدرسه امروز مدرسه‌ای نیست که با یک دستورالعمل ابلاغی بسته بتواند حرکت کند. مدرسه باید بتواند بخشی از محتوای آموزشی و پرورشی‌ را متناسب با شرایط خود و دانش‌آموزانش تعیین کند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «حافظه‌محوری به یادگیری پایدار منجر نمی‌شود. ما مصمم هستیم که آموزش و پرورش را به اصل یادگیری پایدار برسانیم.»

بطحایی در بخش دیگر صحبت‌های خود به لزوم مدرسه محوری در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: «مدرسه در نظام تعلیم و تربیت امروز و بر اساس تأکیدات سند تحول، به عنوان یک موجود مستقل باید بتواند خودش تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز باشد. البته باید توانمندی کادر مدرسه برای استفاده از این اختیارات افزایش یابد. سمت و سوی اداره آموزش و پرورش بر این است که امکان استفاده از تجربیات معلمان توانمند فراهم شود.»

او در پایان صحبت‌های خود گفت: «در آستانه برگزاری دهه فجر هستیم و در طول این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کردیم، اما امروز به نقطه‌ای رسیدیم که نظام مقدس جمهوری اسلامی علیرغم همه دشمنی‌ها به گذشته افتخار می‌کند و بر عقاید خود استوار است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار