در گفت‌وگو با پانا

حیدری، کارشناس محیط‌زیست: تالاب‌های مرکزی ایران به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه محیط زیست با بیان اینکه اکنون تعدادی از تالاب‌ها از جمله تالاب‌های مرکزی کشور به دلیل تخریب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند، می‌گوید حفاظت و احیای تالاب‌ها چالش بزرگی است که پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر بخش‌ها قرار دارد.

کد مطلب: ۸۹۰۶۸۰
لینک کوتاه کپی شد
حیدری، کارشناس محیط‌زیست:  تالاب‌های مرکزی ایران به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند

محمد حیدری در گفت‌وگو با پانا با اشاره به روز جهانی تالاب‌ها (دوم فوریه) اظهار کرد: در کشور ما ۳۵ تالاب تحت ۲۴ عنوان به ثبت کنوانسیون رامسر (کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها) رسیده است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه اکنون تعداد زیادی از تالاب‌های کشور در وضع نامناسبی به سر می‌برند، گفت: مهمترین عامل وضع نامساعد تالاب‌ها مدیریت ناصحیح مصرف آب در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب است و می‌توان گفت که مهمترین چالش تالاب‌ها، تأمین حق‌آبه است.

وی با بیان اینکه عوامل انسانی یکی از دلایل از بین رفتن تالاب‌ها است، گفت: در این زمینه تغییر کاربری تالاب‌ها به زمین‌های کشاورزی صورت گرفته است و می‌توان گفت آثار دخالت عوامل انسانی در تخریب تالاب‌ها از خشکسالی بیشتر است. خشکی تالاب‌ها تأثیر مستقیمی بر ایجاد کانون‌های گرد و غبار دارد.

این مدرس دانشگاه افزود: تالاب‌ها با مرطوب نگه داشتن خرد اقلیم منطقه می‌توانند به عنوان عامل محدود کننده شن‌های روان عمل کنند، از طرفی تالاب‌های ساحلی به عنوان یک مانع در مقابله با سونامی و طوفان‌ها عمل می‌کند و اگر تالاب‌ها احیا شوند بخش عمده‌ای از ریزگردها کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه اکنون تعدادی از تالاب‌ها از جمله تالاب‌های مرکزی کشور به دلیل تخریب‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند، گفت: باید تلاش کرد که سایر تالاب‌های کشور چنین سرنوشتی نداشته باشند.

احیای تالاب‌ها چالش بزرگ پیش روی سازمان محیط زیست

این کارشناس حوزه محیط زیست تأکید کرد: حفاظت و احیای تالاب‌ها چالش بزرگی است که پیش روی سازمان حفاظت محیط زیست و دیگر بخش‌ها قرار دارد. مدیریت تالاب‌ها باید به شکل اصولی انجام شود به طوری که در راستای مدیریت زیست بومی تالاب‌ها باید منافع همه گروه‌ها برای توسعه پایدار محقق شود.

به گفته وی، بر اساس ماده ۱۹۳ برنامه پنجم توسعه کشور، سازمان حفاظت محیط زیست موظف شده است که برای مدیریت یکپارچه در دشت‌ها و اراضی اطراف تالاب‌ها به عنوان اکوسیستم‌های شکننده با مشارکت همه بهره‌برداران اقدام کند.

این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به تدوین برنامه جامع تالاب‌ها به عنوان سند بالادستی گفت: تاکنون برنامه مدیریت زیست بومی ۱۴ حوضه آبریز از جمله حوضه آبریز گاوخونی تدوین و به تصویب رسیده است که برنامه‌های حفاظت از تالاب‌ها طبق این برنامه‌های جامع انجام می‌شود.

احیای تالاب گاوخونی با دشواری روبرو است

حیدری با بیان اینکه وضع مدیریتی آب در کشور به شکلی نیست که بتوان به‌راحتی نیاز محیط زیستی تالاب‌ها را تأمین کرد، گفت: در این راستا وزارت نیرو میزان تأمین حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب‌ها را اعلام می‌کند اما به طور کامل حق‌آبه تالاب‌ها تأمین نمی‌شود. البته در فرایند احیای تالاب‌ها برخی تالاب‌ها از جمله گاو خونی که در انتهای حوضه آبریز قرار دارند، احیای تالاب با دشواری‌هایی روبرو است. از طرفی برخی تالاب‌ها به منابع آب زیرزمینی متکی هستند و احیای آنها با چالش‌های بسیاری مواجه است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد تا سطح آب‌های زیرزمینی را بالا ببریم تا تالاب‌ها احیا شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار