مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر:

حس مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست در مدارس تقویت می‌شود

بوشهر(پانا)-مدیرکل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: حس مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست در مدارس تقویت می‌شود.

کد مطلب: ۸۹۰۶۶۷
لینک کوتاه کپی شد
حس مسئولیت‌پذیری نسبت به محیط زیست در مدارس تقویت می‌شود

به گزارش اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان بوشهر، ناصر کرمی در دیدار با مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در دفتر مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان این که وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت دانش آموزان است اظهار داشت: تربیت شهروندان آینده این جامعه به ویژه شهروندانی که بتوانند در تراز نام این انقلاب تربیت شوند و انسان‌هایی مسئولیت‌پذیر و مفید از وظیفه‌های اساسی این نهاد است.

کرمی با تاکید بر این که بهترین نهاد برای سرمایه گذاری در بحث آموزش و اثر بخشی آموزش و پرورش است ادامه داد: با توجه به فرهنگ‌پذیری کودکان، اثر بخشی آموزش در دوره تحصیلی ابتدایی بیش از دیگر دوره ها است و باید کودکان را در زمینه مهارت‌های مختلف اجتماعی آن طور که شایسته است تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، شش ساحت تربیتی دارد و یکی از ساحت های شش گانه آن، ساحت زیستی و بدنی است که بحث سلامت جسمانی و محیط زیست را در بر می گیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: یکی از آسیب های اجتماعی، عدم آموزش برخورد مناسب با طبیعت و محیط زیست است که عوارض و عواقب آن را به عینه می‌شود دید و گاهی حالت‌های بحرانی به خود می‌گیرد و نیاز به آموزش و فرهنگ سازی بیش از پیش حس می‌شود.

کرمی، اثربخشی معلمان را در آموزش ها و فرهنگ سازی مهم دانست و ابراز داشت: با توجه به اینکه معلمان در صف مقدم آموزش و پرورش یعنی کلاس‌های درس حضور دارند و همچنین ارتباط با دانش آموز و خانواده دانش آموزان می توانند در اهداف محیط زیست همکاری مطلوبی داشته باشند.

وی یادآور شد: محتوای آموزشی لازم، برنامه های مشترک، فوق برنامه ها، بازدید از طبیعت، فعالیت های کاربردی و تشویق دانش آموزان فعال می تواند کمکی باشد تا دانش آموزان احساس مسئولیت بیشتری نسبت به موضوع محیط زیست داشته باشند.

کرمی با بیان این که آموزش و پرورش تفاهم نامه‌های زیادی با سازمان های مرتبط به امضا رسانده است که تاثیر مثبتی داشته است گفت: طرح سفیران سلامت در حوزه بهداشت و درمان به عنوان یک تفاهم نامه، نتیجه خوبی داشته است و بهداشت و درمان به جای هزینه های گزاف در بخش درمان با هزینه کمتر در بخش آموزش و فرهنگ سازی موفق عمل کرده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همچنین تاکید کرد: یکی از مولفه های مورد آموزش در طرح سفیران سلامت، موضوع محیط زیست است.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر نیز در این دیداربا اشاره به این که مهمترین بخش فعالیت محیط زیست باید آموزش باشد اظهار داشت: اگر فعالیت های آموزشی محیط زیست و آگاهی مردم نسبت به موضوع در نظر گرفته نشود محیط زیست با فعالیت های بازدارنده مثل پلیس و دادگاه نمی تواند طبیعت کشور را حفظ کند.

فرهاد قلی نژاد با بیان این که در سالیان اخیر فعالیت های آموزشی خوبی در زمینه محیط زیست در کشور شروع شده است ادامه داد: با توجه به موضوع آموزش، اداره کلی با عنوان آموزش و پژوهش در سازمان محیط زیست تشکیل شده است و نگاه اصلی محیط زیست ابتدا آموزش و بعد حفاظت است.

وی تصریح کرد: کارهای آموزشی خوبی در محیط زیست استان در مدتی پیش انجام شده بودکه به دلیل پراکندگی کارایی لازم را نداشته است و محیط زیست استان در یک جمع بندی به این نتیجه رسید که آموزش را مدون و برنامه ریزی شده با هدف گذاری و کمیت سازی اجرایی کند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر با بیان این که فعالیت های آموزشی محیط زیست برای گروه های مخاطب مختلف قرار است اجرایی شود یادآور شد: طرح آپارتمان سبز، طرح شهروند آپارتمان نشین، طرح محله سبز و دیگر طرح ها از طرح های قابل اجرا است.

قلی نژاد با اشاره به این که طرح های آموزشی از برنامه های محیط زیست استان است افزود: طرح آموزش دانش آموزی به خصوص دانش آموزان دوره ابتدایی که تاثیر پذیری بیشتری دارند از مهمترین طرح های تدوین شده است.

وی به طرح آموزشی محیط یار که در مدارس اجرا می شود اشاره کرد و گفت: در این طرح، دانش آموزان آموزش های لازم را فرا می گرفتند و دانش آموزان فعال به عنوان محیط یار انتخاب می شدند و آموزش های تخصصی تری را می دیدند.

مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: معلمان در راستای فلسفه اجرای طرح محیط یار آموزش های لازم را فرا می گیرند و همچنین کارشناسان محیط زیست با حضور در نشست انجمن اولیا و مربیان در مدارس سعی در ایجاد حساسیت در خانواده ها نسبت به محیط زیست دارند.

قلی نژاد با اشاره به چاپ کتاب انسان و محیط زیست که باید در مدارس تدریس شود خاطرنشان کرد: این کتاب جزء واحدهای اختیاری است و تدریس آن می تواند برای دانش آموزان در زمینه محیط زیست موثر باشد.

معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش استان نیز در این دیدار با بیان این که طرح های آموزشی محیط زیست باید خیلی زودتر از این به جامعه آموزش داشته می شد تا کشور از زیان های زیستی ضرر کمتری می دید اظهار داشت: آموزش و پرورش و محیط زیست به مدت ۶ سال است که برنامه های مشترکی در بخش آموزش و فرهنگ سازی دارند و کارهای خوبی صورت گرفته است.

حسن قلندری ادامه داد: آموزش و پرورش استان در زمینه آموزش های محیط زیست فعال بوده است و طرح های مدرسه سبز، کارگاه های آموزشی،تهیه محتوای آموزشی، همایش و سمینارهای محیط زیستی، همکاری با مجموعه های مردم نهاد و رابط محیط زیستی در شهرستان ها و مناطق از اقدامات انجام گرفته است.

وی در پیشنهادی به محیط زیست استان با عنوان تبلیغ برای فرهنگ سازی از نگهداری حیوانات نادر در استان مثل آهوی زرد زاگرس در مسابقات ورزشی، تجهیزات و لباس های ورزشی دانش آموزان استان تصریح کرد: با توجه به اینکه ۴ هزار دانش آموز تحت پوشش این مسابقات ورزشی هستند با یک اعتبار مالی اندک اثر پذیری بیشتری شاهد خواهیم بود.

گفتنی است تفاهم نامه ای در چارچوب قوانین بین دو مجموعه آموزش و پرورش و محیط زیست با هدف حفظ طبیعت استان و سایر مسائل زیست محیطی منعقد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار