بازدید دانش آموزان دبیرستان فرزانگان دوره اول از مجموعه خان یزد

یزد (پانا) - دانش آموزان دبیرستان فرزانگان دوره اول به سرپرستی فاطمه قادریه، معاون فن آوری، و مریم السادات حسینی، دبیر مطالعات اجتماعی، از اماکن تاریخی یزد بازدید نمودند.

کد مطلب: ۸۹۰۲۶۵
لینک کوتاه کپی شد
بازدید دانش آموزان دبیرستان فرزانگان دوره اول از مجموعه خان یزد

به گزارش پانا، با همکاری اداره استعدادهای درخشان ۲۴ نفر از دانش آموزان پایه هشتم دبیرستان فرزانگان دوره اول از مجموعه خان یزد (حمام خان، میدان خان و بازار خان)، انجمن هنرهای تجسمی و گنجینه فرهنگ و هنر بازدید بعمل آوردند.

گفتنی است؛ مجموعه خان یزد در میدان خان شهر یزد که میدانی وسیع، خوش طرح و سبک و از مکان‌هاى زیباى شهر یزد می باشد در ضلع جنوبی خیابان قیام واقع شده و یکى از آثار محمد تقى خان (متوفى در ۱۲۱۳) است. مجموعه‌ی خان شامل مدرسه، حمام، میدان و بازار است که توسط محمدتقی‌ خان بافقی در شهر یزد ساخته شد.

میدان خان با مغازه‌های اطراف خود، راهی به بازار قیصریه، بازار مسجد ملا اسماعیل، بازار مسگری و مسجد ریگ و مسجد ملا اسماعیل دارد. مدرسه شفیعیه نیز در زاویه شمال شرقی آن قرار دارد. در چهار سوى میدان، مغازه هایی قرار دارد.

میدان خان نیز در دوره‌ی زندیه به عنوان جایگاه محکمه‌ی قضاوت و رسیدگی به امور بازاریان استفاده می‌شده است.

میدان خان جز‌ء مجموعه‌اى است که محمدتقى خان با طرحى هماهنگ آن را به وجود آورد. این مجموعه مشتمل بر مدرسه و قیصریه است که همگی آن‌ها جزو نقاط دیدنى شهر محسوب مى‌شوند. میدان خان و بازارهای اطراف مربوط به دوره قاجار است .

حمام خان یزد یکی از مشهورترین حمام های تاریخی و از صدها حمام قدیمی ایران است که دارای معماری ساده و فضایی دلچسب بوده که نگاه هر گردشگری را به سمت خود می کشاند.

حمام خان یا گرمخانه نور، در سال ۱۲۱۲ هجری قمری ساخته شد. این حمام در میدان خان شهر یزد واقع شده است و در زمینی به مساحت ۱۱۷۰ متر مربع و با زیر بنای ۹۰۰ متر مریع بنا گردیده که شامل بخشهای مختلفی از جمله گاوروتون، شاه نشین، خزینه می‌باشد. امروزه از این بنا به عنوان چایخانه و رستوران سنتی استفاده می‌گردد.
این بنا که یکی از زیباترین آثار معماری در شهر تاریخی یزد است به تدریج ساخته و در سال ۱۲۲۴ هجری قمری نیز بازسازی شده است. حمام خان مربوط به دوران ناصرالدین شاه قاجار است و به علت اینکه بیشتر بزرگان شهر از آن استفاده می‌کردند، به حمام خان مشهور شده است. مجموعه خان در تاریخ ۲۱ اردیبهشت ۱۳۶۵ با شماره ثبت ۱۷۰۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار