صالحی: اگر تصمیم نظام خروج از برجام باشد، آمادگی انجام آن را داریم

اروپا اجازه ندهد برجام آسیب ببیند

تهران (پانا) - رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران از آمادگی کشورمان برای خروج از برجام در صورت صلاحدید رهبر انقلاب و مسئولان ارشد نظام خبرداد.

کد مطلب: ۸۹۰۱۱۵
لینک کوتاه کپی شد
صالحی: اگر تصمیم نظام خروج از برجام باشد، آمادگی انجام آن را داریم

علی‌اکبر صالحی با اشاره به انتقادات جناح تندرو به راکتور اراک در جریان توافق هسته‌ای اظهارکرد: «باید تاکید کنم که راکتور اراک تکمیل نشده بود‌ ولی به گونه‌ای در سطح اذهان و افکار عمومی تبلیغ می‌شد که گویی رآکتور اراک تکمیل شده بود و ما آن مسیر را به کلی متوقف کردیم.»

او ادامه داد: «راکتور اراک در حال ساخت بود و بخش قابل توجهی از تجهیزات آن هم هنوز در اختیار ما نبود ولی وقتی که مقاصد و اهداف سیاسی در کار باشد، اذهان را به هر سمتی سوق می‌دهند.»

اهم اظهارات او در گفت‌و‌گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی به شرح زیر است:

*بر اساس مستندات عرض می کنم که راکتور اراک چه بود و الان کجاست و کجا باید برود. راکتور اراک یک راکتور ناتمام بود که بر اساس مدل یک راکتور روسی که به 50 تا 60 سال قبل متعلق بود، طراحی شده بود.

* با برجام فرصتی پیش آمد راکتور اراک را به صورت مدرن طراحی بکنیم و کارآمدی راکتور را ارتقا دهیم ضمن اینکه طراحی ما را کشورهای پیشرفته تایید می‌کنند و همین تایید کردن طراحی ما، ارزش بین‌المللی دارد.

* الان هم باز خودمان طراحی راکتور را برعهده داریم. ولی طراحی متخصصان ما مورد تایید قرار می‌گیرد که این تاییدیه خود یک دستاورد فنی است.

* در زمینه مدرن‌سازی راکتور اراک یک گروه کاری متشکل از ایران، آمریکا و چین تشکیل شد و اینها متعهد شدند که در بازسازی راکتور اراک به ما کمک کنند.

* کشورهای دیگر هم که در بطن و متن مذاکره حضور داشتند، تعهد کردند تا به لحاظ فنی و کارشناسی کمک کنند.

* تا چند ماه قبل این کار خوب پیش می‌رفت و خیلی کارها را جلو بردیم؛ طراحی مفهومی و طراحی پایه تمام شد، طراحی تفصیلی نیز در میانه راه بود که آمریکا از برجام خارج و انگلیس جایگزین شد.

* با اعلام خروج آمریکا از برجام، چین علیرغم تعهداتی که برعهده داشت، از سرعت همکاری ها با ما کاست و البته انتظار ما از طرف چینی، چیز دیگری بود.

* ما امیدوار هستیم دوستان چینی ما که ازعناصر اصلی تحقق برجام بودند و در عملیاتی شدن برجام مثبت عمل کردند، طبق همان رویه سابق پیش بروند.

* امیدوار هستیم که تعلل نکنند و ما را وادار نکنند که بخواهیم از گزینه‌های دیگر استفاده کنیم. ما کارمان را پیش می‌بریم اما بعداً همین دوستان اعتراض نکنند که چرا کارمان را خودمان جلو بردیم.

* تذکرات را داده‌ایم ولی در اینجا از طریق شما اعلام می‌کنم که برخی از طرف‌های حاضر در مذاکرات فکر نکنند دست ما بسته است. اختیار و انتخاب با خودشان است.

* من شخصاً مایل نیستم که برجام به هم بخورد ولی اگر نظر مسئولان ذیربط و هیات نظارت بر برجام و مسئولان ارشد نظام، خاصه مقام معظم رهبری، دایر بر این شد که از برجام خارج شویم، یقین بدانید که ما آمادگی کامل برای اجرای تمام دستورات صادر شده را داریم.

* بنده قلباً تمایل دارم که اروپایی‌ها قبل از اینکه دیر شود به خود بیایند و اجازه ندهند چنین دستاوردی که هم در جهت منافع ملی ما و هم در جهت منافع کشورهای منطقه و منافع جامعه بین‌المللی است، از آسیب ببیند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار