ابلاغ دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی

تهران (پانا) - دستورالعمل اجرایی هیات­ وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودرو‌ها اعلام شد.

کد مطلب: ۸۹۰۰۷۱
لینک کوتاه کپی شد
ابلاغ دستورالعمل ترخیص خودروهای وارداتی

به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، ​دستورالعمل اجرایی مصوبه شماره 137161 مورخ 16 دی 97­ هیات­ وزیران در خصوص تعیین تکلیف خودروهای دپو‌شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرک‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد.
در این دستورالعمل که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودرو‌های دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شده است.
در این دستورالعمل وضع خودرو‌هایی که تا پیش از ۱۶ مرداد ۹۷­­ دارای قبض انبار هستند، تعیین تکلیف شده و­ همه ­خودرو‌های وارداتی باید ­تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کنند و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.
همچنین در این دستورالعمل قید شده است که ­سال ساخت خودرو‌ها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره‌گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام­ کنند.
در این دستورالعمل، همچنین، خودرو‌هایی که به دلیل گذشت زمان نگهداری در گمرک‌ها در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند نیز مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند.
مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه سال ۹۷ تعیین‌شده است و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال ۹۸ صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال ۹۸ مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

موضوع تعیین تکلیف خودرو‌های دپو شده وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده است و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیات­ وزیران را نیز دریافت­­ کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار