عبدالرضا فولادوند: مسئولیت اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی درمدارس برعهده مشاوران است

تهران (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نقش کانون های فرهنگی و تربیتی را در اراِئه مهارت‌های زندگی و اجتماعی برای دانش‌آموزان موثر دانست و تاکید کرد، باید وضعیت آنها مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۸۹۰۰۵۵
لینک کوتاه کپی شد
عبدالرضا فولادوند: مسئولیت اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی درمدارس برعهده مشاوران است

همایش همیار مشاور با حضور مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، معاون پرورشی و فرهنگی شهر تهران، مشاوران شهر تهران، معاونین پرورشی و تربیت بدنی مناطق ،صبح امروز در محل تالار فرهنگ برگزار شد.

فولادوند در این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدایی که چهل سالگی انقلاب مدیون خون و جانفشانی آنهاست و افرادی که انقلاب آفرین بودند، مشاوره را جزو یکی از سخت ترین بخش های آموزش و پرورش قلمداد نمود و اظهار داشت: مشاوران در حساس ترین حوزه آموزش و پرورش و در جایی که با روح و روان دانش آموزان ارتباط دارد و جایگاه حساسی است خدمت ارائه می کنند و زحمات آنها قابل تقدیر و سپاسگزاری است. مسئولیت اصلی پیشگیری از آسیب های اجتماعی در مدارس بر عهده مشاوران است.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به راهکارهای تحولی در نظام آموزش و پرورش، گسترش نشاط در بین دانش آموزان و توجه به نشاط اجتماعی را اولین راهکار تحولی معرفی کرد و گفت: بخشی از تداوم حیات جامعه در گرو تولید و باز تولید نشاط اجتماعی است که باید در مدارس بیشتر به آن توجه شود، نیازهایی مانند شعر، هنر، ادبیات، فیلم، نقاشی، ورزش، تفریح، موسیقی، سفرهای جمعی و مطالعات هدفمند مواردی هستند که کمک به تخلیه اجتماعی و نشاط در دانش آموزان می‌کنند.

وی دومین راهکار را افزایش سطح مهارت آموزی نظیر مهارت‌های شغلی، ارتباط با دیگران، پرسشگری، مهارت زندگی و پاسخگویی در دانش آموزان دانست و اضافه کرد: مهارت آموزی آن چیزی است که کمتر به آن توجه می‌شود. تا گفتمان شکل نگیرد به هیچ وجه برنامه‌ریزی خوبی انجام نخواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، آموزش تخلیه صحیح هیجانات، آموزش شهروندی، سبک زندگی، ارتقاء سطح جامعه پذیری دانش آموزان، همدردی اجتماعی، گفتگوی میان افراد، همکاری و ارتقای سطح جامعه پذیری دانش آموزان را سومین مهارت برشمرد و گفت: دانش آموزان باید مهارت تخلیه صحیح هیجانات را تجربه کنند و با آموزش های شهروندی بتوانیم بخشی از مشکلات حوزه شهروندی و شهرنشینی را مرتفع کنیم. نسل جوان ما آمادگی پذیرش و تحمل سختی ها را در جامعه ندارد و این امر ناشی از تغییر سبک زندگی است که منجر به انواع مختلف آسیب های اجتماعی در جامعه می‌شود.

وی اضافه کرد: کانون های فرهنگی و تربیتی نقش موثری در ارائه مهارت های زندگی و اجتماعی برای دانش آموزان دارند که باید وضعیت آنها مورد توجه قرار گیرد.

فولادوند خطاب به مشاوران، چهارمین راهکار را کاهش آسیب های اجتماعی قلمداد نمود و گفت: این موضوع مستقیم در حیطه کاری شما می باشد. مدیریت بر شبکه های اجتماعی در بین دانش آموزان، افزایش سطح آگاهی دانش آموزان در مورد روابط مخاطره آمیز از جمله مواردی است که مشاوران باید آنها را مدیریت‌کنند.تا مشکلی به دغدغه تبدیل نشود نمی‌توان برای آن تصمیم گرفت و اگر سرمایه های کشور که دانش آموزان هستند دچار مشکل شوند، آینده جامعه دچار مشکل خواهد شد. چهارمین راهکار کاهش آسیب های اجتماعی در میان دانش آموزان است.

ارتقاءسطح اخلاق اجتماعی در میان دانش آموزان پنجمین راهکار تحولی در نظام آموزش و پرورش بود که توسط مدیر کل آموزش و پرورش پایتخت به مشاوران توصیه شد و گفت: جلوگیری از شکل‌گیری فرهنگ دوگانه در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی را پیگیری می‌کنیم. نبود اخلاق همه فعالیت های ما را زیر سوال می‌برد. همکاران آموزش و پرورش باید به عنوان متخصصان در حوزه درمان آسیب های اجتماعی پیش از گذشته فعال عمل کنند.

وی گفت:این وظیفه ملی و شرعی همکاران آموزش و پرورش است تا در کنترل آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند و از فراگیر شدن آن در جامعه جلوگیری کنند.

در ابتدای این مراسم کریمی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران نیز ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی و گرامیداشت ایام ا... دهه مبارک فجر اعلام کرد: ارتباط مؤثر با دانش آموزان مهمترین وظیفه مشاوران می باشد و با توجه به آسیب های نوپدید سعی کنیم تا می توانیم دانش و اطلاعات خود را افزایش داده تا بتوانیم در برقراری ارتباط با دانش آموزان و کاهش آسیب های اجتماعی موثر باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانایی، توانایی ایجاد می کند، نسبت به آموزش های شهروندی تاکید کرد و اظهارداشت: حق مسلم و طبیعی دانش آموزان است که حقوق خود را بشناسند و به درک بهتر حقایق بپردازند.

گفتنی است دکتر رجبی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به بررسی آسیب های اجتماعی در مدارس پرداخت و نکاتی را در خصوص توانمندسازی مشاوران ارائه نمود که مورد استقبال مشاوران قرار گرفت.

در انتها آقای دکتر بابلی رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی بر ارائه خدمات مشورتی و به کارگیری ارکان مختلف مدرسه جهت شناسایی و رفع مشکلات نوجوانان ؛ نگاه سیستمی به شناسایی و ارجاع به موقع و بهنگام ؛ ضرورت تشکیل کمیته فوریت های روانی - اجتماعی در مناطق و حتی مدارس و همچنین شاداب سازی مدارس با تاکید بر تشکل های دانش آموزی بخصوص همیاران مشاور تأکید کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار