در گفت‌وگو با پانا؛

معاون سازمان بهزیستی: بیش از 80 درصد کودکان بهزیستی بدسرپرست هستند

تهران (پانا) - معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اقدامات بهزیستی در زمینه کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست با رویکرد «مدیریت مورد» انجام می‌شود، گفت بیش از 80 درصد کودکانی که در مراکز بهزیستی نگهداری می‌شوند، کودکان بدسرپرست هستند.

کد مطلب: ۸۹۰۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
معاون سازمان بهزیستی: بیش از 80 درصد کودکان بهزیستی بدسرپرست هستند

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با پانا درباره نگهداری از کودکان بدسرپرست در مراکز نگهداری بهزیستی اظهار کرد: اکنون اولویت بهزیستی با مداخلاتی که صورت می‌گیرد حضور این کودکان در کنار خانواده‌های آن‌هاست اما در صورتی که این امکان فراهم نباشد مراکز نگهداری از کودکان بدسرپرست در مراکز شبه‌خانواده صورت می‌گیرد و در این مراکز تلاش بر این است تا یک شبیه‌سازی از خانواده انجام شود.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه اکنون یکی از کارگروه‌های تقسیم کار ملی، کارگروه ویژه آسیب‌های کودکان و نوجوانان است، گفت: مسئولیت این کارگروه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و در آن مسایل مربوط به کودکان به ویژه کودک آزاری یا موارد مربوط به کودکان کار و خیابان مورد بررسی و پیگیری قرار می‌گیرد.

وی افزود: اکنون بیش از 80 درصد کودکانی که در مراکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند، کودکان بدسرپرست هستند.

مسعودی فرید یادآور شد: بر اساس تجربه‌ای که در چند استان داشته‌ایم به این نتیجه رسیده‌ایم که باید رویکرد «مدیریت مورد» را در زمینه کودکان بدسرپرستی که در خانواده‌های نابسامان حضور دارند، انجام دهیم. در همین راستا اکنون با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و آموزش و پرورش طرح «نماد» در حوزه پیشگیری دنبال می‌شود وبر اساس پروتکلی که وجود دارد، کودک بدسرپرست به مراکز نگهداری میان‌مدت تحت پوشش سازمان بهزیستی وارد شود و اگر بعد از مدتی مشاهده شد که اقدامات مثمرثمر نبوده‌، کودک وارد مراکز شبه خانواده می‌‌شود تا خدمات تحصیلی و مهارت‌های آموزشی را دریافت کند.

وی درباره وضع کودکان بی‌سرپرست نیز گفت: در مجموع بیش از 600 مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در کشور فعال است که از کودکان شیرخوار تا 18 سال به دلیل قرار گرفتن در سرراه، فوت یا طلاق والدین در این مراکز نگهداری می‌شوند.

به گفته وی، هم‌اکنون ۱۰ هزار کودک بی‌سرپرست در مراکز شبانه‌روزی سازمان بهزیستی نگهداری می‌شوند که نیمی از آنها را دختران تشکیل می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار