عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد:‌

سهمیه‌بندی بنزین فعلا منتفی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید دولت باید طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت و افزایش سهم CNG و جایگزینی آن با مصرف بنزین را با جدیت دنبال کند؛ این راهکارها بر افزایش قیمت بنزین اولویت دارد و مجلس با هرگونه افزایش نرخ و سهمیه‌بندی در زمان فعلی مخالف است.

کد مطلب: ۸۹۰۰۰۳
لینک کوتاه کپی شد
سهمیه‌بندی بنزین فعلا منتفی است

به گزارش پانا، علی‌عسگر ظاهری، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص اینکه در سال 98 در قیمت حامل‌های انرژی نسبت به سال 97 تغییری وجود نداشته باشد، به معنای این است که تا امروز هرگونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سال 98 و هرگونه دونرخی شدن یا سهمیه بندی این فرآورده‌های نفتی در سال آینده منتفی است.

وی افزود: اینکه می‌گویم تا امروز، به‌این‌خاطر است که روی تمامی مصوبات کمیسیون تلفیق از جمله این مصوبه، در صحن علنی مجلس بحث و بررسی مجددی صورت می‌گیرد و ممکن است نظراتی از سوی نمایندگان مطرح شود که در نهایت تصمیم دیگری برای لایحه بودجه نهایی شود، اما این فقط یک احتمال است؛ چرا که کلیت کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس و همچنین جو غالب بر مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد هستند که اکنون زمان مناسبی برای هیچ نوع تغییر قیمت در عرضه بنزین و گازوئیل نیست، همچنین دونرخی شدن و تعیین سهمیه‌ای بنزین و نرخ آزاد برای بیشتر از سهمیه، مناسب اجرا در سال 98 نیست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه "دولت مکلف است هرچه زودتر کارت سوخت شخصی را به منظور در دسترس قرارگرفتن اطلاعات دقیق از نحوه مصرف بنزین در ایران الزامی کند"، گفت: برای الزامی کردن کارت سوخت، باید به دنبال ابزاری به جز ابزار قیمتی باشیم.

وی ادامه داد: میزان تولید روزانه بنزین در ایران در حال حاضر بالغ بر 102 میلیون لیتر و میزان مصرف روزانه بنزین در کشور بالغ بر 90 تا 92 میلیون لیتر است؛ نمایندگان مجلس هم متوجه مصرف افسارگسیخته بنزین در کشور و رشد عجیب مصرف این فرآورده نفتی هستند، اما معتقدیم در وهله فعلی استفاده از ابزار قیمتی برای کنترل مصرف مناسب نیست، بلکه دولت اختیارات زیادی دارد که می تواند از آنها برای مدیریت مصرف استفاده کند.

ظاهری در تشریح اختیارات دولت در خصوص مدیریت مصرف سوخت در کشور گفت: دولت باید به جای اینکه به فکر افزایش قیمت باشد، به پیاده‌سازی هرچه سریعتر طرح‌های بهینه‌سازی مصرف سوخت اقدام کند.

وی افزود: دولت باید خودروسازان را به بهینه‌سازی تولیدات خود مجبور کند، تسریع در توسعه ناوگان عمومی را در دستور کار خود قرار دهد، طرح‌های بهینه سازی مصرف سوخت را که اختیارات آن به طور کامل در دولت است، با جدیت دنبال کند؛ من معتقدم می توان با بهینه‌سازی مصرف سوخت بدون استفاده از ابزار قیمتی، رشد مصرف بنزین را در سال 98 کنترل کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار