جزئیات 3 پیشنهاد فراکسیون شفاف‌سازی به لاریجانی برای شفافیت بودجه

امکان نظارت مردم بر خرج‌کرد منابع عمومی را فراهم کنید

تهران (پانا) - فراکسیون شفاف‌سازی مجلس شورای اسلامی از رئیس قوه‌مقننه کشورمان خواست تا امکان نظارت عموم مردم بر شیوه خرج منابع عمومی را فراهم آورد.

کد مطلب: ۸۸۹۹۵۱
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات 3 پیشنهاد فراکسیون شفاف‌سازی به لاریجانی برای شفافیت بودجه

پیشنهادات این فراکسیون در 3 محور و طی نامه‌ای به علی لاریجانی تقدیم شده است.

محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که ریاست فراکسیون مذکور را عهده‌دار است پیش از این نیز خواستار انتشار عمومی شیوه دخل و خرج منابع عمومی شده بود.

متن نامه فراکسیون شفاف‌سازی مجلس شورای اسلامی به شرح زیر است:

«جناب آقای دکتر لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام و تحیت؛

همان‌طور که استحضار دارید با توجه به شرایط خطیر اقتصادی و تنگناهای ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری ایران، بررسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور در مقایسه با لوایح سال‌های گذشته اهمیت و پیچیدگی مضاعفی یافته است. فراکسیون شفاف‌سازی، سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مراتب سپاس و تقدیر خود را از زحمات کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، هیأت رئیسه و نمایندگان محترم عضو کمیسیون تلفیق و مدعوان جلسات کمیسیون (مدیران و کارشناسان سازمان برنامه‌ و بودجه، مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و معاونت‌های قوانین و مقررات) اعلام می‌دارد.

براساس بیانات رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه مورخ 30/07/1397، شفافیت مسئولان در نظام اسلامی از مسائل ضروری است که اسلام دستور داده است و گستره‌ی آن شامل همه‌ی مسائل مرتبط با مردم می‌شود. تأکید معظم‌له بر شفافیت حداکثری به مثابه یک حق برای مردم فرصت بزرگی است که با اغتنام از آن می‌توان یکی از ابعاد الگوی حکمرانی شایسته را به منصه ظهور رساند.

فراکسیون شفاف‌سازی براساس رسالت خود، بررسی کارشناسی لایحه بودجه سال 1398 کل کشور را از منظر شفافیت با هدف ارتقای کیفی قوانین بودجه سنواتی کشور در دسترس کار خود قرار داده است. با توجه به اینکه ارتقای شفافیت نظام بودجه‌ریزی را باید در یک مجموعه به هم پیوسته از اصلاحات فرآیندی، تقنینی، عملیاتی و نظارتی جستجو نمود، پیشنهادهای زیر ارائه می‌گردد:

1ـ مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه و تغییرات اعمال شده بر روی لایحه تقدیمی دولت به صورت جدذولف مقایسه‌ای (شامل تغییرات تبصره‌های ماده واحده، کلیه ردیف‌های جداول کلان ماده واحده، مندرجات پیوست‌های چهارگانه لایحه بودجه حاوی اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای و بودجه شرکت‌های دولتی)، پیش از بررسی در صحن، در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

2ـ با توجه به روزآمدسازی پایگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی و تعبیه ظرفیت اخذ نظرات مردم و نخبگان (جمع‌نویسی) در پایگاه مذکور، علاوه بر لایحه بودجه سال 1398 کل کشور، مصوبات کمیسیون تلفیق و تغییرات پیشنهادی به صحن مجلس شورای اسلامی نیز جهت اخذ مشارکت عمومی در جمع‌نویسی این پایگاه قرار داده شود.

3ـ با توجه به تصمیم سازنده و شایسته تقدیر کمیسیون تلفیق مبنی‌بر بررسی تفصیلی بودجه شرکت‌های دولتی در قالب یک کمیته ذیل کمیسیون تلفیق، ضمن درج حکمی مبنی‌بر ارتقای شفافیت اعتبارات، فعالیت‌ها، مدیریت شرکت و میزان دریافتی حقوق و مزایای مدیران در لایحه بودجه سال 1398، با بهره‌مندی از اجرای پیشنهاد بند پیشین، امکان نظارت عمومی بر خرج‌کرد منابع عمومی با تأکید بر شرکت‌های دولتی فراهم آید.

مستدعی است در صورت صلاحدید دستور فرمایید پیشنهادهای فوق توسط کمیسیون تلفیق و دیگر بخش‌های مربوط در سازمان اداری مجلس شورای اسلامی به مرحله اجرا درآید.

بی‌تردید اهتمام بیشتر به اتخاذ ساز و کارهای روش‌مند برای شفاف‌سازی حداکثری فرآیندهای جاری در مجلس شورای اسلامی، اعم از فرآیندهای تقنینی، نظارتی، اجرایی و اداری موجب ارتقای کارآمدی این نهاد برای حل مشکلات اساسی جامعه از یک‌سو و تقویت اعتماد مردم به منتخبان خود از سوی دیگر خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار