معاون امور اقتصادی شرکت توانیر خبر داد:

افزایش ۱۰ برابری مشترکان برق

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با اشاره به افزایش 10 برابری مشترکان برق می‌گوید اگرچه با وجود تحریم‌ها و مشکل‌های اقتصادی، این صنعت دچار چالش‌هایی شده است اماخودکفایی سازندگان ایرانی در بخش‌های زیادی از صنعت ترانس،منجر به کاهش نیاز به خارج از کشور شده است.

کد مطلب: ۸۸۹۹۳۵
لینک کوتاه کپی شد
افزایش ۱۰ برابری مشترکان برق

به گزارش وزارت نیرو، مصطفی رجبی‌مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی شرکت توانیر با ارائه آماری از شبکه برق ایران گفت: هم اکنون ظرفیت نصب‌شده نیروگاهی ایران نسب به ابتدای انقلاب ۱۱.۴ برابر و تعداد مشترکان برق نیز ۱۰.۴ برابر شده است.

وی ادامه داد: پیک مصرف برق نسبت به سال ۵۷ در حدود ۱۶.۴ برابر و روستاهای برق دار ۱۳ برابر شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به میانگین رشد ۷ درصدی مصرف برق کشور در هر سال، تصریح کرد: در صورت تداوم این روند رشد، حجم تاسیسات شبکه برق باید در هر ۱۰ سال به دوبرابر افزایش یابد که نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار زیادی در همه بخش هاست.

رجبی مشهدی درخصوص وضع کنونی شبکه انتقال و فوق توزیع کشور گفت: هم اکنون با اضافه بار در شبکه انتقال مواجه هستیم، به طوری که اگر یک ترانس از مدار خارج شود، ۱۱۹ پست انتقال با اضافه بار مواجه می‌شوند.

وی یادآور شد: در این خصوص استان‌های خوزستان، تهران و مازندران با بیشترین میزان اضافه‌بار مواجه هستند که نیازمند تمهیدات بسیار ویژه‌ای برای پیک ۹۸ است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر همچنین درخصوص بخش فوق توزیع نیز گفت: ۷۶۸ پست فوق توزیع برق در صورت خروج یک ترانس دچار اضافه بار می شوند که بیش از همه در مناطق تحت پوشش شرکت های برق منطقه ای فارس، تهران و خراسان قرار دارند.

وی با بیان این که این مناطق نیازمند رسیدگی بیشتری است در خصوص ترانس های با عمر بالا در کشور نیز گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار مگاولت آمپر ترانس در شبکه انتقال و فوق توزیع کشور با عمر بالای ۴۰ سال استفاده می‌شود که نیازمند تعویض صد درصد هستند.

رجبی‌مشهدی اضافه کرد: همچنین ۴۵ هزار مگاولت آمپر ترانسفورماتور با عمر بالای ۳۰ سال در شبکه انتقال و فوق توزیع کشور نیز وجود دارد که نیازمند تعمیرات و رسیدگی سریع است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار