سعید اوحدی: فرهنگسرای «انقلاب» در مرقد امام افتتاح می‌شود

۴۰۰ مدرسه تهران برنامه‌ای با عنوان «باشگاه نوجوانان پلاس» را برگزار می کنند

تهران (پانا) – سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، درنشست خبری ویژه برنامه‌های شهرداری برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را تشریح کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
سعید اوحدی:  فرهنگسرای «انقلاب» در مرقد امام افتتاح می‌شود

در نشستی که صبح امروز به منظور تشریح برنامه‌های 40 سالگی انقلاب در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری برگزار شد، سعید اوحدی با تشریح رویدادهای مهم فرهنگی دهه فجر در تهران گفت: امسال برگزاری مناسبت‌های بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب و دهه فجر ویژگی‌های خاص خود را دارد و با افتخار چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را جشن خواهیم گرفت. عدد چهل و رسیدن به قله بالندگی ۴۰ ویژگی‌های متمایزی با سال‌های گذشته دارد و باید با رویکردی خاصی به آن توجه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تقارن ایام دهه فجر با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) اشاره کردو افزود: رویکردی که در سیاست‌ها داشتیم این بود که بتوانیم انقلابی که بر اساس ارزش‌های اهل بیت (ع) شکل گرفته، از برکات آنها نیز بهره مند شود. و از فرصت مناسب و زیبای نقش حضرت زهرا به عنوان زن کامل و انقلابی ماندگار در تاریخ استفاده کرده تا نگاهی به نقش زن داشته باشیم. ویژگی دیگری که امسال با آن مواجهیم مصادف شدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با پیروزی محور مقاومت است یعنی ما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فروپاشی داعش را شاهد شدیم.
اوحدی در ادامه به تشکیل ستاد برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اشاره کرد و افزود: ستادی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تشکیل شد که در این ستاد چهار هدف را دنبال می‌کردیم. یکی از این اهداف سیاست‌هایی بود که بایستی در برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب تعریف می‌کردیم دومین هدف نیز این بود که رویکرد و مخاطبان این برنامه‌ها چه کسانی هستند و برای اینکه این دستاوردها به نسل سوم انقلاب تبیین شود کودکان دانش آموزان نوجوانان دانشجویان و خانواده‌ها از مخاطبان این برنامه‌ها قرار گرفتند. همچنین تصویب نشانی با عنوان ایران ما - انقلاب ما و تدوین برنامه‌ها بر اساس محورهای ذکر شده نیز از اهداف این ستاد بود.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تصریح کرد: در مجموع پنج کارگروه از دل این ستاد بیرون آمد که شامل کارگروه محتوایی، نوجوانان، کودکان انقلابی و کارگروه فصل رویش بود که این کارگروه ۲۱ جلسه داشت و برنامه‌هایی تدوین و پرداخت شد و در نهایت در ۹ سرفصل به تصویب رسید. به عبارت دیگر برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ۹ سرفصل و بیش از ۲۰۰۰ اجرا به تصویب رسید، به همین علت برنامه‌ها از ۶ بهمن آغاز شد.
وی در ادامه با اشاره به سرفصل‌های مهم برنامه‌های فرهنگی و هنری دهه فجر گفت: در این ۹ سرفصل برنامه‌هایی در حوزه‌های آفرینش‌های هنری، آفرینش‌های ادبی، حوزه قرآن و معنویت، جشنواره‌ها و تجلیل از مفاخر، فصل رویش، فضای مجازی، مراسمات ویژه، ایستگاه انقلاب و تور گردشگری انقلاب در نظر گرفته شده است.
اوحدی یادآور شد:در حوزه آفرینش‌های هنری، پنج نمایش در نظر گرفته‌ایم. یک تئاتر میدانی با عنوان «کوچه‌های بنی هاشم» از ۶ بهمن آغاز شده است و از شهروندانی که هنوز موفق به تماشای آن نشده‌اند دعوت می‌کنیم که برای تماشای آن به میدان ولیعصر مراجعه کنند. این تئاتر به مدت ۲۰ شب و در هر روز ۲۵ اجرا خواهد داشت که رایگان و خانواده محور است.
وی اضافه کرد: همچنین تئاتری با عنوان «نامیرا» که گذری بر انقلاب است، در ضلع شمال تئاتر شهر از ۱۲ بهمن ماه به مدت ۱۰ شب اجرا خواهد شد. نمایش دیگری با عنوان «خزان ارغوان» در منطقه شهرک غرب، انتهای بلوار دادمان از ۱۳ بهمن اجرا می‌شود. نمایش دیگری با عنوان «صورت‌های تاریک» از ۱۲ بهمن در پردیس تئاتر خاوران به مدت ۱۰ شب اجرا خواهد شد. همچنین تئاتر «رستم و سهراب» نیز دو شب پیش با همکاری خیریه کهریزک و با حضور سفرا و نمایندگان مجلس و شهردار تهران برگزار شد که کار بسیار ویژه‌ای بود.
به گفته اوحدی ، در حوزه هنرهای تجسمی نمایشگاه «پلاک ۴۰» را در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شده است که در آن آثار بسیار زیبایی از هنرهای تجسمی به نمایش گذاشته شد. همچنین نمایشگاهی از گالری‌های کشور با عنوان «سیری بر ۴۰ سال هنر تجسمی کشور» از ۱۲ بهمن در باغ موزه قصر برگزار می‌شود. در موزه امام علی هم نمایشگاهی از انتشارات هنرهای تجسمی برگزار خواهد شد. به طور کل در فرهنگسراهای نمایشگاه‌هایی در حوزه عکس و کاریکاتور برگزار خواهد شد.
وی در ادامه به اقدامات در حوزه نوجوانان اشاره کرد و گفت: در ۴۰۰ مدرسه تهران برنامه‌ای با عنوان «باشگاه نوجوانان پلاس» برگزار خواهیم کرد. همچنین مستنداتی با همکاری شبکه امید و شبکه مستند صدا و سیما تهیه کردیم که شامل سؤالات، پیشنهادات و ابهاماتی که ممکن است نسل سوم انقلاب نسبت به دوره ۴۰ ساله انقلاب داشته باشند است. برنامه «مدرسه انقلاب» در بسیاری از مدارس شهر تهران با رویکرد مروری بر دوران قبل از انقلاب، ۴۰ ساله بعد از انقلاب و آینده پژوهی انقلاب اجرا می‌شود و برنامه «در امتداد بیداری» نیز در مدارس اجرا خواهد شد که کتاب و کتابخوانی در مدارس است و حاصل این برنامه‌ها اردوی انقلاب خواهد بود. یعنی از دل این پنج برنامه برای ۲۵۰ نفر از برگزیدگان و نخبگان دانش آموزی تور گردشگری تهران و بازدید از مفاخر انقلاب و آثارهای انقلاب در نظر گرفته شده است.
اوحدی ادامه داد: در حوزه کودکان انقلابی نیز ۷۰ اجرا برای مهدکودک‌های تهران در نظر گرفته شده است که در قالب سرود و شعر خواهد بود و در نهایت آلبومی با عنوان آلبوم «سرود کودکانه» تهیه می‌شود و از شبکه پویا نیز پخش خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه صحبت‌هایش به برنامه‌های حوزه آفرینش‌های ادبی نیز اشاره کرد و گفت: پنج برنامه شامل شعر، مجمع شاعران اهل بیت ، سیری در ادبیات انقلاب در فرهنگسرای اندیشه، شعر نهال انقلاب در منطقه ۱۹، عصر شعر انقلاب در ۲۲ منطقه تهران اجرا می‌شود. در حوزه کتاب نیز از ۱۲ بهمن از چهار اتوبوس با عنوان «کتابگرد» رونمایی خواهد شد که در طول سال این اتوبوس‌های سیار در مناسبت‌های مختلف در سطح شهر تردد و فعالیت می‌کنند. همچنین کتاب خوانی و روایت گری در مدارس شهر تهران نیز از دیگر اقدامات در حوزه آفرینش‌های ادبی است.
وی همچنین با اشاره به اینکه در دهه فجر از دو آلبوم موسیقی سالار عقیلی و تاج رونمایی خواهیم کرد و تعداد زیادی اینفو و استیکر در ۱۲ و ۲۲ بهمن بین مردم توزیع می‌شود به برنامه‌ها در حوزه جشنواره و تجلیل از مفاخر نیز اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ اجرا در مناطق مختلف و در کانون‌های مشارکتی و فرهنگسراها انجام می‌شود و همچنین جشنواره اقوام نیز از شنبه آینده در فرهنگسرای منطقه ۸ واقع در بوستان فدک به مدت ۲۰ شب اجرا می‌شود. «چله نگاران بانوی آفتاب» نیز از جمله جشنواره‌هایی است که با همکاری بسیج خواهران اجرا خواهد شد و از چهل چهره انقلابی زن تجلیل می‌شود. از طرفی پنجشنبه هفته جاری نیز همایش «دختران انقلابی» برگزار می‌شود.
اوحدی اضافه کرد: در حوزه آفرینش‌های هنری کاری با عنوان قدم انقلابی انجام شد و از اثر ۷۰ نویسنده انقلابی که در مجموع ۹۱ اثر قلم زده بودند در قالب یک کتاب روز گذشته رونمایی شد.
وی خاطرنشان کرد: ویژه برنامه فصل رویش را نیز داشتیم که در قالب ۱۰ برنامه از ۴۰ چهره ویژه دوران انقلاب با رویکرد جوانان در ۱۲ حوزه و در ۱۰ شب تجلیل خواهد شد که این حوزه‌ها شامل تئاتر، فیلم و سینما، ورزش، شعر، ادبیات، ایثار و شهادت و علم و فناوری است. همچنین ۴۰۰ برنامه نیز در فضای مجازی داریم. همچنین در حوزه قرآن و عترت نیز برنامه‌های محفل انس با قرآن نقش و رویکرد قرآن در اندیشه حضرت امام و مقام معظم رهبری و نمایشگاه‌های مختلف قرآنی در ۲۲ منطقه تهران با عنوان قرآن و هنر نیز برگزار خواهد شد. از طرفی از شهدای جهاد سازندگی با همکاری وزارت جهاد و باغ موزه دفاع مقدس تجلیل خواهد شد و با هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اتحادیه انجمن‌های اسلامی برنامه‌ای با عنوان «نوای انقلاب» برگزار می‌شود که در این برنامه در ایستگاه‌های مترو ۴۰ اجرا توسط ۴۰ گروه سرود دانش آموزی انجام خواهد شد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان سخنان خود افزود: در ۱۲ بهمن ماه فرهنگسرایی در مرقد حضرت امام (ره) با نام «انقلاب» فعالیت می‌کند و نام فرهنگسرایی که هم اکنون با نام انقلاب فعالیت می‌کند تغییر می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار