در گفت‌وگو با پانا

جلال چراغپور: کی‌روش به‌دنبال کاهش فشار افکار عمومی بود؛ تاکتیک بزن و برو مقابل ژاپن جواب نداد

همه فکر می‌کنند سواد حرف زدن درباره فوتبال را دارند

تهران (پانا) – سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران، فشار افکار عمومی را عامل اصلی تغییر سبک بازی تیم ملی از دفاعی به تهاجمی عنوان کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۷۳۶
لینک کوتاه کپی شد
جلال چراغپور: کی‌روش به‌دنبال کاهش فشار افکار عمومی بود؛ تاکتیک بزن و برو مقابل ژاپن جواب نداد

جلال چراغپور در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره شکست تیم ملی فوتبال ایران مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی جام ملت‌ها گفت: اگر بخواهم در مورد این بازی در یک کلام صحبت کنم باید بگوییم تیم ملی ایران به سنگ محک خورد و عیارش مشخص شد.

وی ادامه داد: فوتبال شرایطی دارد که هر کسی فکر می‌کند سواد آن را دارد و می‌تواند در مورد آن اظهارنظر کند. از کسی که شماره بازیکنان را می‌داند تا مدیرعامل یک باشگاه که برای چند صباحی این پست را برعهده گرفته است فکر می‌کند فوتبال می‌داند در صورتی که علم فوتبال فراتر از این صحبت‌هاست و اتفاقی که در بازی با ژاپن برای ما افتاد نشات گرفته از همین علم و سواد فوتبال است.

کارشناس فوتبال ایران افزود: نه تنها فوتبال ما بلکه هر تیم فوتبالی هر چند وقت یک بار در شرایطی قرار می‌گیرد که عیارش مشخص شود تا بعد از آن تغییراتی در تیم خود ایجاد کنند مانند همین تیم ژاپن که یکی از تیم‌های متحول شده فوتبال آسیاست و ما به خوبی بازی این تیم با بلژیک را در جام جهانی به یاد داریم. ژاپن یک تیم جوان شده بود که البته برخی فکر می‌کنند جوان شدن فوتبال به سن بازیکنان است در صورتی که چنین نیست و به سبک بازی جوان شدن می‌گویند.

سرمربی سابق تیم ملی ایران درباره مقصر اصلی حذف ایران از جام ملت‌ها گفت: من فعلا ترجیح می‌دهم که فوتبال را در داخل زمین بررسی کنم تا اینکه به دنبال مقصر بگردم، ما باید به این نکته توجه کنیم که چه اتفاقی برای تیم ملی فوتبال کشورمان در داخل زمین افتاد که این مجسمه فروریخت. سرمربی تیم ملی فوتبال دو شخصیت داشت، یکی بعد رفتاری او بود که در این چند سال اخیر همگی به نوعی رفتار او را تحمل می‌کردند و دیگری بعد فنی بود و استراتژی‌هایی که در فوتبال ایران ایجاد کرد.

وی ادامه داد: من ترجیح می‌دهم در شرایط فعلی در مورد بعد فنی او صحبت کنم. قاعدتاً مربی که هشت سال هدایت تیم ملی فوتبال یک کشور را بر عهده می‌گیرد باید علاوه بر تغییراتی که در تیم ملی فوتبال کشور به وجود می‌آورد در تیم‌های امید، جوانان، کمیته مربیان، کمیته آموزش هم تغییراتی ایجاد کند. مواردی که هیچ کدام در فوتبال ایران رخ نداد و کی‌روش را تنها به عنوان یک بسته تمرینی برای تیم ملی نگهداری می‌کردند. این مهم‌ترین نکته‌ای بود که در تمام این سال‌هایی که کی‌روش در ایران حضور داشت ما باید به آن توجه می‌کردیم اما نکردیم.

چراغپور در ادامه به سبک بازی ایران مقابل ژاپن اشاره کرد و گفت: یک سبک در فوتبال وجود دارد به نام بزن و برو. ما این سبک را مقابل چین انجام دادیم چرا که همیشه به تیم کی‌روش این انتقاد وجود داشت که چرا حمله نمی‌کنند و به همین خاطر او هم برای بازی مقابل چین سبک بزن و برو را به کار برد. اما در مقابل ژاپن، آنها به خوبی ما را آنالیز کرده بودند به طوری که شش بازیکن ژاپن، بازیکنان ما را احاطه کرده بودند تا فضای را برای آنها به هم بریزند و به همین خاطر ما مجبور بودیم توپ‌های بلند ارسال کنیم.

وی افزود: در واقع کی‌روش این شیوه‌ای را که مقابل چین و ژاپن پیاده کرد برای کم کردن فشار افکار عمومی بود. او تمام انتقادها را می‌خواند، رسانه‌های ما را به خوبی رصد می‌کرد و می‌دانست که تیمش باید حمله کند چرا که او از این بابت خیلی مورد نقد قرار گرفته بود .به همین دلیل هم این شیوه را به کار گرفت وگرنه تیمی که 6 سال در قالب دفاعی کار کرده است نمی‌تواند به یک باره وارد فاز حمله شود. کی‌روش سبک بزن و برو را در مقابل چین اجرا کرد، ژاپنی‌ها هم تیم را آنالیز کردند و سبک دفاعی را مقابل ایران پیاده کردند تا این تاکتیک این بار جواب ندهد.

سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران در پایان گفت: از طرف دیگر تیم ملی در این بازی از نظر روانشناسی دچار انگیختگی شده بود. انگیختگی یک تیغ دو لبه است، گاهی آنقدر این پرخاشگری در تیم زیاد می‌شود که آخرش به این منجر می‌شود که 6 بازیکن به دنبال اعتراض به داور می‌روند و تیم حریف خیلی راحت موقعیت برای گلزنی پیدا می‌کند. به هر روی من فکر می‌کنم این بازی عیار تیم ملی را مشخص کرد و امیدوارم در آینده شرایط بهتری برای تیم ملی به وجود بیاید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار