شهردار تهران: بخش خصوصی انگیزه‌ای برای مشارکت در توسعه حمل و نقل عمومی ندارد

تهران (پانا) - شهردار تهران می گوید در کشورهای دیگر بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی فعال است، اما در کشور ما به دلیل رقم بالای یارانه‌ای که سیستم حمل و نقل می‌گیرد، بخش خصوصی انگیزه‌ای برای فعالیت در این بخش ندارد.

کد مطلب: ۸۸۹۵۵۷
لینک کوتاه کپی شد
شهردار تهران: بخش خصوصی انگیزه‌ای برای مشارکت در توسعه حمل و نقل عمومی ندارد

پیروز حناچی در حاشیه «همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مشکل آلودگی شهر تهران قدمتی طولانی دارد که به دهه‌های قبل بازمی‌گردد، گفت: برخلاف همه تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته این مشکل برطرف نشده و اصلی‌ترین عامل آن هم تمرکزی است که در شهر تهران ایجاد شده است.

شهردار تهران با بیان اینکه 30 درصد از فعالیت‌های اقتصادی در شهر تهران متمرکز است، ادامه داد: 38 درصد از تولید ناخالص ملی در این شهر به دست می‌آید و 80 درصد جمعیت نخبه کشور در این منطقه زندگی می‌کنند.

وی گفت: البته امسال نسبت به سال‌های قبل از نظر آلودگی وضع بهتری داشتیم و همکاران من در شهرداری دلیل آن را اجرای سخت‌گیرانه‌تر معاینه فنی و اعمال شیوه جدید طرح ترافیک می‌دانند. علاوه بر این وضع اقلیمی هم در آن بی‌تاثیر نبوده است.

حناچی درباره محدوده زوج و فرد تصریح کرد: تمام مطالعات در مجموعه‌های مختلف مانند پلیس راهور و شهرداری تهران نشان می‌دهد که اجرای مستمر طرح زوج و فرد تاثیر زیادی در کاهش آلودگی ندارد. البته اجرای طرح‌های ضربتی مانند اعمال محدودیت طرح زوج و فرد از درب منازل که در بعضی روزها اجرا شد در کنترل آلودگی موثر بوده است، اما اجرای این طرح به صورت مستمر اثر چندانی ندارد.

حناچی تاکید کرد: اینکه چه کار باید بکینم یا چه طرح جایگزینی برای آن داریم در کمیته فنی در حال بررسی است و تا زمانی که این بررسی‌ها به نتیجه نرسد نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.

شهردار تهران درباره قانونی بودن دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح زوج و فرد نیز توضیح داد: هر لایحه‌ای را که شورای شهر تصویب کند قانونی و لازم‌الاجرا است و درباره اخذ عوارض برای پلا‌ک‌های مخالف در محدوده زوج و فرد این کار براساس مصوبه انجام می‌شود.

وی همچنین با اشاره به استفاده از بخش خصوصی برای توسعه حمل و نقل عمومی گفت: در کشورهای دیگر بخش خصوصی در حمل و نقل عمومی فعال است، اما در کشور ما به دلیل رقم بالای یارانه‌ای که سیستم حمل و نقل می‌گیرد، بخش خصوصی انگیزه‌ای برای فعالیت در این بخش ندارد.

حناچی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره میزان تاثیر کنفرانس‌هایی مانند همایش امروز پرسیده بود، اظهار کرد: به طور قطع این همایش‌ها در بررسی و حل مشکل بی‌نتیجه نیست اما در برخی مواقع تصمیم‌هایی که در یک موضوع در بخش‌های مختلف گرفته می‌شود هم راستا و هم جهت نیست و گاهی متضاد است. این عامل سبب بی‌اثر ماندن تلاش‌ها می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: یکی از این موارد همین است که با وجود تمامی تلاش‌ها آمار نشان می‌دهد استفاده مردم از خودروی شخصی کاهش نیافته و برعکس میزان استفاده شهروندان از حمل و نقل عمومی رو به کاهش است. من معتقدم این رخدادها به دلیل خنثی شدن برخی فعالیت‌ها به دلیل سیاست‌های متضاد است. البته قبول دارم که صنعت حمل و نقل عمومی ما مشکلات زیادی دارد، به طور مثال 3 هزار اتوبوس کم داریم.

حناچی در پایان گفت: این خبر خوب را هم اعلام کنم که 85 درصد از 70 واگن مترو از گمرک ترخیص شده است و از اوایل سال آینده در خطوط مترو استفاده خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار