رویکرد جدید سازمان نوسازی مدارس: ساخت مدارس بر‌اساس معیارهای اقلیمی برای همه مدارس کشور الزامی است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر منسوخ‌شدن ساخت مدارس به شکل تیپ و یکسان در کشور و ساخت همه مدارس از این به بعد طبق شرایط اقلیمی استان‌ها تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۹۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
رویکرد جدید سازمان نوسازی مدارس: ساخت مدارس بر‌اساس معیارهای اقلیمی برای همه مدارس کشور الزامی است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی مدارس کشور، عماد مخدومی در گردهمایی منطقه‌ای معاونان و کارشناسان دفاتر فنی ادارات کل نوسازی مدارس استان‌های گیلان، مازندران، گلستان که در ساری برگزار شد، گفت: «یکی از اقدامات مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که بر عهده سازمان نوسازی مدارس گذاشته شده است، هویت‌بخشی به معماری مدارس است که قطعاً اگر این مهم تحقق نیابد، روح حاکم بر مدارس ما تغییر نخواهد کرد.»

او افزود: «ساخت مدارس بر‌اساس معیارهای اقلیمی و هویتی یکی ازشاخص‌های مدارس سبز است که از این پس برای ساخت همه مدارس کشور لازم الاجرا است.»

مخدومی گفت: «پیش از این تعداد زیادی از مدارس کشور به صورت تیپ و هم‌شکل ساخته شده است، با توجه به فرهنگ‌ها و شرایط جغرافیایی متفاوت در کشور، اینگونه مدارس دانش‌آموزان را با محیط آموزشی بیگانه می‌کند.»

مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس ادامه داد: «مدیریت سبز فقط به معنای ایجاد فضای سبز در مدرسه نیست، ایجاد فضای سبز در محوطه مدارس، یکی از زیرشاخص‌های مدیریت سبز است که از این پس باید در ساخت مدارس در نظر گرفته شود. برخورداری از شاخص‌هایی مانند فرهنگ بومی، شرایط و پوشش جغرافیایی، رنگ‌های محیطی و فضای آمیخته با معماری محلی در طراحی و ساخت مدارس جدید، الزامی است.»

مخدومی گفت: «در گذشته نیز مدارس مبتنی بر اقلیم ساخته می‌شد، متأسفانه در ساخت این مدارس حداکثر یکی از پارامترهای اقلیمی در نظر گرفته می‌شد که عملاً کارایی چندانی هم در ایجاد هماهنگی با محیط جغرافیایی نداشت.»

او افزود: «مدارس سبز شاخص‌های متعدد و متفاوتی دارند که معماری بومی، توجه به اقلیم، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، استفاده از مدیریت آب، فضای سبز، مدیریت پسماند و معماری پایدار را شامل می‌شود که در گذشته فقط از برخی از این شاخص‌ها استفاده می‌شد.»

مدیرکل دفتر فنی و تحقیقات سازمان نوسازی مدارس گفت: «در حال حاضر متناسب‌سازی مدارس با اقلیم جغرافیایی و بومی از اولویت‌های سازمان نوسازی مدارس برای ساخت مدارس است و از این به بعد همه شاخص‌های مدیریت سبز در احداث مدارس در نظر گرفته می‌شود.»

این گردهمایی از روز گذشته آغاز شده و تا پایان امروز هم ادامه دارد. در سمینار امروز طراحان معماری، سازه، تآسیسات مکانیکی و برقی از استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به همراه معاونان فنی ادارات کل نوسازی مدارس این سه استان گزارش‌هایی از عملکرد خود را با اولویت طرح‌های مبتنی بر معماری اقلیمی ارائه کردند. همچنین کارگروه‌های معماری، سازه، تأسیسات مکانیکی و برقی، در این دو روز، تحقیقاتی درباره روش‌های نوین تصفیه آب و فاضلاب در مدارس، ایمن‌سازی مدارس حاشیه‌نشین و معماری ایرانی - اسلامی ارائه می‌دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار