معاون آموزشی وزارت بهداشت خبر داد

تحصیل بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در ایران

تهران (پانا) - معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور از تحصیل بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۹۵۲۱
لینک کوتاه کپی شد
تحصیل بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در ایران

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، باقر لاریجانی در نشست با معاونان آموزشی ادوار وزارت بهداشت با بیان اینکه دستاوردهای حوزه آموزش در 40 سال گذشته بسیار خوب بوده است، گفت: در این 40 سال در تربیت نیروی انسانی حوزه سلامت خودکفا شده‌ایم و این دستاوردها ماحصل تلاش معاونان آموزشی در ادوار مختلف بوده است.

وی به اهمیت بحث مرجعیت علمی که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شده اشاره کرد و گفت: این موضوع در تقویت هویت ملی در دانشجویان کشور اهمیت بسزایی دارد.

لاریجانی با بیان اینکه اقدامات بسیاری در هر یک از ادوار در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام شده، اظهار کرد: هر یک از معاونان ادوار، اقدامات برجسته‌ای را در راستای تحول در آموزش علوم پزشکی کشور انجام داده‌اند که اثرات آن در نظام سلامت هویدا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این برنامه ادامه مسیری است که معاونان ادوار طی کرده‌اند و با الگویی مدون و بررسی تمامی اسناد بالادستی تدوین شده است.

وی به اهمیت تمرکز دانشگاه‌ها بر روی ماموریت‌های خاص بر مبنای نقاط قوت خود تاکید کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی با حمایت‌هایی که از پروژه‌های دانشگاه‌ها در راستای ماموریت‌های ویژه می‌کند بسترهای این حرکت را فراهم می‌کند.

لاریجانی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت برای حرکت دانشگاه‌ها به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، اظهار کرد: دانشجویان علوم پزشکی باید با مباحث کارآفرینی و کسب و کار آشنا شوند، لذا بسترهای لازم برای این تغییر رویکرد در دانشگاه‌ها فراهم شده است.

وی با اشاره به هدف نوآوری در آموزش علوم پزشکی مبنی بر ارتقای پاسخگویی آموزش به نیازهای جامعه، گفت: برآورد نیروی انسانی مورد نیاز کشور در تمامی رشته‌ها برای سال 1404 انجام شده و با راه‌اندازی مرکز ملی آموزش‌های مهارتی نیازهای کشور در حوزه‌هایی که نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد، از طریق آموزش‌های مهارتی مرتفع خواهد شد.

لاریجانی، آمایش را یکی از برنامه‌های مهم وزارت بهداشت دانست و بیان کرد: این برنامه آمایش از گسترش‌های بی‌رویه در دانشگاه‌ها جلوگیری می‌کند و با اجرای برنامه جذب نیروی بومی هیچ یک از افرادی که تعهد بومی داشته‌اند خارج از محل تعهد خود جذب نشده‌اند. امیدواریم این برنامه برای تامین نیروهای مورد نیاز در استان‌ها تداوم یابد.

وی با تاکید بر لزوم تربیت دانشجویان با تعهد اخلاقی و ملی، اظهار کرد: برنامه راهبردی اخلاق پزشکی کشور و بسته ارتقای اخلاق حرفه‌ای مسیر روشنی را پیش روی دانشگاه‌ها در این زمینه گذاشته و در سطح کشور در حال اجرا است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، راه‌اندازی سامانه Education Iran را بستر خوبی برای معرفی ظرفیت‌های آموزش علوم پزشکی کشور در عرصه بین‌المللی عنوان کرد و گفت: تحول چشمگیری در ارزیابی دانشگاه‌های خارجی مورد تایید وزارت بهداشت صورت گرفته است. این کار با بهره‌برداری از نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی انجام می‌شود و فقط دانشگاه‌هایی که بخش علوم پزشکی آن در این نظام‌ها مورد تایید هستند، پذیرفته می‌شود.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای جذب دانشجویان خارجی در کشور اظهار کرد: بیش از 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور مشغول به تحصیل هستند و با توجه به ظرفیت‌هایی که برای آموزش علوم پزشکی وجود دارد، با جذب دانشجوی خارجی با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، بسترهای تبادل فرهنگی کشور با سایر کشورها نیز فراهم می‌شود. بسیاری از دانشگاه‌ها طی چند سال گذشته در این زمینه فعال‌تر شده‌اند.

لاریجانی راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی را زیرساختی برای ارائه آموزش‌ها به صورت مجازی در رشته‌های مختلف علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: علاوه بر آموزش دروس به صورت مجازی، دوره‌هایی نیز در این دانشگاه برگزار خواهد شد. برای مثال، دوره آموزش پزشکی خانواده به پزشکان عمومی یا آموزش کارآفرینی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی از جمله برنامه‌هایی است که در بستر دانشگاه مجازی اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های برگزاری آزمون‌ها در مناطق آمایشی و دانشگاه‌ها رشد چشمگیری داشته تصریح کرد: بسیاری از آزمون‌ها از جمله آزمون جامع علوم پایه و پیش کارورزی به صورت الکترونیک برگزار می‌شود که خود باعث صرفه‌جویی بسیار زیادی در هزینه‌ها و از طرف دیگر ارتقای کیفیت این آزمون‌ها شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بحث اعتباربخشی از سنوات پیش در وزارت بهداشت مطرح شده بود ولی اجرا نشده است، گفت: سال گذشته تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های آموزشی اعتباربخشی شدند و اعتباربخشی دبیرخانه‌ها و برنامه‌های آموزشی هم در دست برنامه‌ریزی است که به زودی ابلاغ خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار