محققان چینی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند

اردبیل (پانا) - 20محقق چینی که در حوزه مطالعات هنرهای اسلامی فعالیت دارند از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند.

کد مطلب: ۸۸۹۳۲۸
لینک کوتاه کپی شد
محققان چینی از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بازدید کردند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل در حاشیه این بازدید گفت: این محققان از دانشگاه پکینگ شهر پکن چین به اردبیل آمده اند .
کریم لطفی افزود: دکتر کین داشو و تیم تحقیقاتی وی که در زمینه هنراسلامی و تاثیرات چینی ها در این هنر در حال مطالعه هستند، بازدیدی از محوطه مجموعه جهانی شیخ صفی و مجموعه چینی خانه داشتند .
او ادامه داد: در خصوص انجام تحقیقات و مطالعات لازم مذاکراتی نیز بین سازمان میراث فرهنگی کشور و دانشگاه پکینگ شهر پکن چین انجام خواهد گرفت .
لطفی گفت: اعتبار بین المللی مجموعه جهانی شیخ صفی و ارزش و جایگاه علمی این مجموعه باعث جذب محققان و مورخان بسیاری در جهان شده است .
بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی تنها اثر ثبت جهانی استان اردبیل است که همه ساله خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید این بنا به این استان سفر می کنند .
این بقعه از لحاظ معماری و کاشی کاری از شاهکارهای سده هشتم هجری قمری و سال های پس از آن است .
این بنا پس از وفات شیخ به سال 735 هجری قمری به وسیله فرزند وی صدرالدین موسی پایه گذاری شد و شاه عباس بناهای مهمی به این مجموعه افزود و اصلاحاتی در آن انجام داد .
اهمیت این اثر تاریخی به طور کلی در رابطه ای که با سلسله خاندان صفوی دارد جلوه گر می شود ، اسلاف شاهان صفوی و همچنین شاه اسماعیل اول بنیانگذار این سلسله در این مجموعه تاریخی به خاک سپرده شده اند .
مجموعه کنونی بقعه شیخ صفی شامل بیرون بقعه (عالی قاپو) ، سردر ، حیاط بزرگ ، رواق ، مقبره شیخ صفی الدین ، حرم خانه ، مقبره شاه اسماعیل ، چینی خانه ( که دارای گچ بری های زیبا و چند درِ چوبی و نقره ای نفیس است) ، مسجد جنت سرا ، خانقاه ، چراغ خانه ، چله خانه و شهیدگاه است .
این مجموعه ارزشمند پنجم تیر سال 1389 خورشیدی به عنوان یازدهمین اثر ارزشمند تاریخی ایران از سوی یونسکو به ثبت جهانی رسید .
یکی از آثار این مجموعه فرش بسیار معروفی به نام قالی اردبیل است که یکی از مشهورترین قالی های جهان است و در گذشته در آرامگاه وی بوده اما هم اکنون در موزه ویکتوریا آلبرت کشور انگلستان نگهداری می شود .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار