رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

توسعه پرورش آرتمیا در اشتغال زایی و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی دارد

ارومیه (پانا)- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت:پرورش آرتمیا در اکوتوریسم منطقه، اشتغال زایی و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی دارد.

کد مطلب: ۸۸۹۲۴۷
لینک کوتاه کپی شد
توسعه پرورش آرتمیا در اشتغال زایی و رونق اقتصادی تاثیر بسزایی دارد

رسول جلیلی در دیدار با رییس و کارکنان مرکز تحقیقات آرتمیای کشور اظهار کرد: توسعه پرورش آرتمیا در آذربایجان غربی با توجه به تهدید کم‌آبی دریاچه ارومیه می‌تواند به عنوان کشت جایگزین محصولات کشاورزی راهکار مناسبی در جهت اشتغال جایگزین برای کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه باشد.

جلیلی تصریح کرد: با پرورش این گونه سخت پوست می‌توان زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیاز‌های کشور در صنعت آبزی پروری را ایجاد کرد.

وی ضمن تاکید بر استفاده از افراد توانمند، خلاق و علمی در جهت توسعه شاخص‌های اقتصادی استان گفت: در حوزه ارس محصولات تولیدی ابزیان در سال‌های اخیر کاهش یافته است که باید چالش‌ها و مشکلات موجود در این زمینه شناسایی و بررسی شود که در این زمینه نیازمند کار تیمی و تعامل بیش از پیش بین بخش‌های تحقیقاتی و اجرا هستیم.

رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور گفت: بازسازی و احیای ذخایر آرتمیا، جلبک‌ها و میکرو ارگانیسم ها‌ی دریاچه ارومیه، تولید و پرورش آرتمیا در محیط بسته و تانک، ایجاد خزانه ژنتیکی، فرآوری و پرورش جلبک‌های دونالیلا و کلرلا و تولید پودر خشک از آن‌ها و اجرای طرح پایلوت پرورش آرتمیا در استخر‌های خاکی فسندورز میاندوآب از جمله پروژه‌های در دست اقدام این مرکزدر راستای تولید و پرورش این آبزی ارزشمند است.

نکوئی فرد افزود: مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز ۱۱ گانه موسسه‌های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می‌دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق ۱۸ گانه آرتمیا در کشور است.
وی گفت: پرورش آرتمیا در استخر‌ها و زه آب‌ها روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه است که در استان و برخی از مناطق کشور موفقیت آمیز بوده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از مهمترین منابع آبی آذربایجان غربی، دریاچه پشت سد ارس و رودخانه ارس به شمار می‌رود که ذخایر اقتصادی با ارزشی همچون انواع ماهیان و گونه شاه میگوی آب شیرین را در داخل آن می‌توان یافت، که برای حفظ و توسعه این ذخایر، آخرین یافته‌های تحقیقاتی و باید‌ها و نباید‌های لازم برای توسعه تولید و ذخایر این موجود ارزشمند در استان در نشست‌های تحقیقاتی ارزیابی شده است.

وی تاکید کرد: ۶ پروژه تحقیقاتی جامع در سال جاری عملیاتی شده و ۶ پروژه نیز در بخش منابع آبی آذربایجان غربی در دست اجرا داریم.

مسئول حوزه نمایندگی، ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این دیدار بر ضرورت استفاده از یافته‌های تحقیقاتی در تولید ابزیان و ارتمیا در استان تاکید کرد و گفت: برای توسعه فعالیت‌های آبزی پروری و به تبع آن پایداری و سود آور نمـودن پـرورش ماهی و ارتمیای دریاچه ارومیه باید به تحقیقات کاربردی روی آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار