قاچاق دام زنده و گرانی گوشت گوسفندی به روایت رئیس سابق اتحادیه دامداران

سلطانی: گوشت گوسفند ایرانی با ذائقه کشورهای عربی سازگار است/ وزن دام‌هایی که کشتار می‌شوند تا ۷ کیلو از استاندارد جهانی کمتر است

تهران (پانا) - وجود صف‌های طولانی حتی پیش از بازشدن فروشگاه‌ها برای خرید آنچه گوشت و مرغ تنظیم بازاری نام گرفته است برای بسیاری که از ظرفیت‌های تولید دام در کشور آگاهی دارند جای تاسف دارد. آنگونه که سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران کشور می‌گوید تنها با افزایش بهره‌وری و رساندن دام به وزن ایده‌ال برای کشتار و کنترل قاچاق دام زنده می‌توان از واردات گوشت به کشور بی‌نیاز شد.

کد مطلب: ۸۸۹۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
قاچاق دام زنده و گرانی گوشت گوسفندی به روایت رئیس سابق اتحادیه دامداران

قیمت گوشت گوسفندی در بازار به 100 هزار تومان هم رسیده است. طبیعی است در این وضع توان خرید برخی از خانوارها کاهش پیدا کرده است به همین دلیل صف‌های طولانی برای خرید آنچه گوشت تنظیم بازاری و با قیمت 29 هزار تومانی است را شاهد هستیم. مردمی که از صبح و پیش از بازشدن فروشگاه‌ها یا میادین میوه و تره‌بار صف می‌بندند تا خرید خود را انجام دهند.

محمد سلطانی، رئیس سابق اتحادیه دامداران در گفت وگو با پانا گفت:‌ «افزایش قیمت کالاهای موجود در سبد هزینه‌ خانوار تنها محدود به گوشت و مواد پروتئینی نیست و به دلیل تاثیری که قیمت مواد اولیه تولید در محصولات و کالاها از افزایش قیمت ارز می‌گیرد، بسیاری از کالاها با افزایش قیمت همراه هستند.»

قاچاق دام زنده تعادل در بازار از بین برده است

وی ادامه داد:‌ «از سوی دیگر عرضه و تقاضا تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار است. برخی از کالاها از جمله دام زنده به دلیل صرفه اقتصادی از کشور قاچاق می‌شود و این موضوع بر نابرابری و نبود تعادل در عرضه و تقاضا تاثیر گذاشته است. قیمت دان و نهاده‌های تولید دامی در کشور افزایش یافته است و اگرچه دولت ارز 4200 تومانی برای واردات نهاده اختصاص داده است اما به نظر نمی‌رسد با این نرخ ارز مواد اولیه تولید به دست مصرف‌کننده برسد.»

متاسفانه برخی به مجموعه واردات گوشت متصل شده‌اند و از واردات گوشت و نبود ساماندهی در برنامه‌ریزی‌های تولیدی حمایت می‌کنند

سلطانی گفت:‌ «قیمت جو در بازار جهانی حدود 250 دلار در هر تن است بنابراین با احتساب هزینه‌های ترخیص و با ارز 4200 تومانی، قیمت جو برای عرضه به دامداران باید حدود هزار و 150 تومان باشد اما این نرخ کمتر از 1550 تومان عرضه نمی‌شود و معنای آن است که ارز 4200 تومانی برای عرضه این نهاده‌ها اختصاص نیافته است یا در این میان سوء استفاده‌هایی صورت گرفته است.»

رئیس سابق اتحادیه دامداران گفت: «در گذشته شرکت‌های دولتی، نظارت‌هایی را بر تولید و عرضه گوشت انجام می‌دادند که از جمله آنها سازمان گوشت، مجمتع‌های کشت و صنعت و بخش‌های دیگرتولیدی بوده است که برخی از آنها منحل و برخی به بخش خصوصی واگذار شده است. فعالان بخش دامپروری که از سوی دولت خدماتی دریافت می‌کردند از این حمایت‌ها بی‌بهره شده‌اند و از بخش دولتی به بخش تعاونی نیز منتقل نشد‌ه‌اند.»

دولت از ظرفیت‌های بخش خصوصی به درستی استفاد کند

سلطانی گفت: «نیاز به ساماندهی برای برنامه‌ریزی تولید محصولات دامی درکشور وجود دارد و به نظر می‌رسد اتحادیه‌ها می‌توانند در این زمینه به خوبی عمل کنند. دولت باید تلاش کند تا از ظرفیت بخش ‌خصوصی به این منظور استفاده کند.»

وی ادامه داد: « متاسفانه برخی به مجموعه واردات گوشت متصل شده‌اند و از واردات گوشت و نبود ساماندهی در برنامه‌ریزی‌های تولیدی حمایت می‌کنند.»

سلطانی گفت: «صادرکننده و واردکننده گوشت در کشور از کانال‌های مختلف در امر تنظیم بازار گوشت فعالیت می‌کنند و به دلیل نبود اطلاعات جامع از عرضه و تقاضای بازار تامین گوشت اکنون با مشکلاتی همراه شده است.»

وی با بیان اینکه در برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس گوسفند ایرانی با دو برابر قیمت داخلی خریداری می‌شود، گفت: «گوشت گوسفند ایرانی بسیار لذیذ است و با ذائقه کشورهای عربی سازگار است. در این کشورها تمایل زیادی به مصرف گوشت ایرانی وجود دارد و متاسفانه قاچاق دام زنده به مقصد این کشورها درحال انجام است.»

رئیس سابق اتحادیه دامداران گفت: «اگر هدف تنظیم بازار داخلی گوشت است، قیمت گوشت وارداتی باید کمتر از ارقامی باشد که اکنون در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود. مردمی که توانایی خرید گوشت ندارند، باید با قیمت بسیار ارزان‌تری گوشت وارداتی را که دولت برای آن یارانه اختصاص داده است را دریافت کنند.»

دامداران از گرانی گوشت سودی نمی‌برند

وی با بیان اینکه دامداران از گرانی گوشت سودی نمی‌برند، گفت: «دامداران پس از 120 روزنگهداری از دام، قانع به سود 10 درصدی هستند که در برخی مواقع سهم آن از 10 درصد نیز کمتر است. متاسفانه در این میان واسطه‌ها و دلالانی وجود دارند که 25 تا 30 درصد به بهای گوشت اضافه می‌کنند و سود واقعی به جیب کسانی می‌رود که زحمتی در تولید دام نکشیده‌اند.»

اگر هدف تنظیم بازار داخلی گوشت است، قیمت گوشت وارداتی باید کمتر از ارقامی باشد که اکنون در فروشگاه‌ها توزیع می‌شود

سلطانی گفت: «امار دقیقی از میزان قاچاق دام در کشور وجود ندارد اما آنقدر هست که کمبود آن در بازار داخلی احساس می‌شود. درگذشته 90 درصد نیاز کشور به گوشت قرمز از تولیدات داخلی تامین می‌شد و تنها 10 درصد از نیاز بازار به واردات صورت می‌گرفت اما این سهم اکنون تغییر کرده است.»

ضرورت نظارت دقیق بر توزیع گوشت وارداتی

وی با تاکید براینکه هر برنامه‌ریزی دقیقی نیازمند آمار است، اظهار کرد: «نظارت دقیقی نیز باید بر توزیع گوشت وارداتی صورت گیرد تا از کانال‌های دیگر به مصارف دیگر نرسد.»

رئیس سابق اتحادیه دامداران با تاکید بر ضرورت افزایش بهره‌وری در تولید گوشت قرمز در کشور، گفت: «متوسط وزن لاشه گوسفند در جهان 22 کیلوگرم است اما در ایران دو آمار در این زمینه وجود دارد یکی آمارهای مرکز آمار که متوسط وزن لاشه را 17 تا 17.5 کیلوگرم و دیگری آمار وزارت جهادکشاورزی است که این رقم را 15 کیلوگرم اعلام می‌کند بنابراین تا متوسط وزن لاشه در نرم جهانی فاصله 5 تا 7 کیلوگرم در هر راس دام وجود دارد و بهره‌وری تولید دام در کشور 25 درصد پایین‌تر است.»

وی ادامه داد: «افزایش بهره‌وری به معنای آن است که نیاز کشور به واردات دام از بین می‌رود و حتی اگر قاچاق دام هم صورت گیرد کمبود عرضه به میزان کنونی نخواهد بود.»

سلطانی گفت: «پرواربندان نباید این اختیار را داشته باشد که دام را زودتر از زمان لازم به بازار عرضه کند. البته وزن لاشه سبک بیشتر مورد پسند است اما باید در قراردادهایی که با دامداران منعقد می‌شود دام براساس وزن ایده‌ال تولید شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار