سن کم شنوایی در ایران به 14 سالگی رسید

تهران (پانا) - عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی ایران گفت سن کم شنوایی های ناشی از صداهای بلند در کشور به 14 سالگی رسیده است و یکی از دلایل آن گوش کردن به موسیقی با صدای بلند به ویژه از طریق هدفون است.

کد مطلب: ۸۸۹۱۲۴
لینک کوتاه کپی شد
سن کم شنوایی در ایران به 14 سالگی رسید

به گزارش انجمن شنوایی شناسی، گیتا موللی افزود: صداهای محیطی بلند می تواند باعث آسیب به شنوایی شوند مثلا افرادی که موسیقی از طریق هدفون با صدای بلند گوش می کنند یا از موسیقی با صدای بلند در فضای بسته استفاده می‌کنند، شنوایی آنها دچار مشکل شده و به نوعی غیرقابل درمان و غیرقابل بازگشت می شود.
موللی، ضمن هشدار نسبت به کاهش سن کم شنوایی غیرقابل درمان در کشور ادامه داد: استفاده از هدفون‌های استاندارد و گوش کردن به موسیقی با صدای آهسته، می‌تواند در مراقبت از گوش موثر واقع شود و البته باید به این نکته توجه داشت افرادی که بعد از شنیدن صداهای بلند دچار وزوز گوش یا کرخی گوش می‌شوند، این مساله نوعی زنگ خطر برای آنها به شمار می رود و باید از در معرض قرار گرفتن صداهای بلند خودداری کنند.
عضو هیات مدیره انجمن شنوایی شناسی ایران گفت: حس شنوایی از پنج ماهگی جنین کامل می شود؛ بنابراین توجه به این مساله حتی از زمان بارداری مادر نیز قابل توجه است؛ کودک کم شنوا در بدو تولد قابل شناسایی است و می تواند در هفته های اول پس از تولد سمعک بگیرد.
به گفته وی، مراکز شنوایی شناسی (اودیولوژی) در کشور بیشتر در شهرهای بزرگ دایر است و استان‌های محروم و جنوبی کمتر از این مزیت برخوردارند؛ از این رو، انجمن شنوایی شناسی ایران تلاش می‌کند دستاوردهای علمی روز را به شنوایی شناس ها ارائه دهد و اودیولوژیست‌ها را برای فعالیت های به روز و تخصصی آموزش دهد.
موللی افزود: در کشور ما حدود سه هزار اودیولوژیست یا شنوایی شناس فعال هستند که این رقم نسبت به کشورهای آسیا، آفریقا و حتی اروپا بسیار چشمگیر است.
وی تصریح کرد: در 11 دانشگاه علوم پزشکی کشور افراد در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در رشته شنوایی شناسی تحصیل می‌کنند و دانشیاران و استادیاران زیادی در این زمینه مباحث روز شنوایی شناسی را به دانشجویان ارائه می دهند.
به گزارش ایرنا، متولدین با مشکلات شنوایی در کشور سالانه حدود 2500 نفر و بیش از هزار نفر کاندیدای کاشت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار