گزارش پانا از شایعات و اخبار مربوط به اصلاح قانون شخص ثالث

حق‌بیمه عادلانه‌ در انتظار رانندگان قانون‌مدار

راننده‌محورشدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای هر راننده نیست

تهران (پانا) - خبرهای منتشرشده درباره راننده‌محورشدن بیمه شخص ثالث این نگرانی را در فضای عمومی ایجاد کرده است که تمامی افرادی که از یک وسیله نقلیه استفاده می‌کنند باید بیمه شخص ثالث داشته باشند، اما رئیس کل بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که این بیمه‌نامه همچنان برای خودرو صادر می‌شود و آنگونه که مجید بنویدی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه می‌گوید با اجرای آیین‌نامه مصوبه راننده‌محورشدن حق بیمه شخص ثالث، افراد قانون‌مدار، کم‌ریسک و منضبط از منافع رفتار درست خود در رانندگی بهره‌مند خواهند شد و این اقدام حرکتی به سمت تعیین عادلانه حق بیمه در کشور است.

کد مطلب: ۸۸۸۹۰۹
لینک کوتاه کپی شد
حق‌بیمه عادلانه‌ در انتظار رانندگان قانون‌مدار

فضای مجازی در کشور در هفته‌های اخیر پر از اظهارنظرهایی است که به دنبال اخبار مربوط به راننده‌محورشدن خودروها، نگران اجرای این قانون است. برخی مطرح کردند که با اجرای این قانون هر راننده‌ای که قرار است از یک خودرو استفاده کند باید برای خود بیمه شخص ثالث مجزا داشته باشد اما بیمه مرکزی در اطلاعیه‌ای این شایعات را رد و غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، اعلام کرد بر این اساس بیمه‌نامه شخص ثالث صرفا برای خودرو صادر می‌شود و به هیچ وجه چند بیمه‌نامه برای یک وسیله نقلیه صادر نمی‌شود. به گفته او، دراین طرح ویژگی‌های راننده یا رانندگان وسیله نقلیه مانند مشخصات و سوابق شخصی و بیمه‌ای در تعیین حق‌بیمه و ارزیابی ریسک بیمه‌گذار دخیل خواهد بود.

برآورد ریسک بیمه شخص ثالث آسانتر می‌شود

مجید بنویدی، عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه، در این خصوص به پانا گفت: «در صورت راننده‌محورشدن بیمه شخص ثالث، برآورد ریسک برای صنعت بیمه بسیار آسانتر خواهد بود. درقانون بیمه شخص ثالث مصوب 1395 پیش‌بینی ریسک راننده پیش‌بینی شده است اما دستورالعمل‌های اجرایی و نحوه به کارگیری آن هنوز مصوب نشده است.»

عضو کمیته مالی سندیکای صنعت بیمه ادامه داد: «اجرای این مصوبه در نهایت موجب خواهد شد تا حق‌بیمه عادلانه‌تری از سوی مالکان و دارندگان خودرو پرداخت شود و حق‌بیمه براساس حق ریسک راننده محاسبه شود و از سوی دیگر با توجه به اتومبیلی که بیمه شخص ثالث برای آن پرداخت شده است، حق بیمه تعیین می‌شود.»

حق بیمه شخص ثالث از این پس تلفیق رفتار راننده و استاندارد خودرو خواهد بود

بنویدی گفت:‌ «با اجرای این مصوبه حق بیمه شخص ثالث تلفیقی از ریسک راننده و خودرو خواهد بود. طبیعی است سال ساخت خودرو و استانداردهای خودرو در تعیین حق بیمه‌ای که مربوط به نوع خودرو است، تاثیرگذار خواهد بود. البته بیمه مرکزی حق بیمه را به گونه‌ای طراحی می‌کند که به بیمه‌گذار فشاری وارد نشود و حق بیمه منصانه‌ای نیز دریافت شود.»

وی در پاسخ به این پرسش که براساس عملکرد راننده تفاوت حق بیمه به چه میزان خواهد بود؟ گفت:‌ «بیمه‌گذاران پر ریسک از این پس باید حق بیمه بیشتری پرداخت کنند و آن دسته از رانندگانی که به قوانین احترام می‌گذارند و جوانب احتیاطی را رعایت می‌کنند، حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد.»

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت:‌ «جایزه و دستمزد انضباط رانندگان محتاط، قانون‌مدار و کم ریسک حق بیمه کمتر خواهد بود. اجرای این قانون به افزایش نظم و قانون‌مداری در بخش راهنمایی و رانندگی نیز منجر خواهد شد. رانندگانی که از قانون تخطی می‌کنند و پرریسک هستند نیز با پرداخت حق بیمه بیشتر جریمه خواهند شد.»

وی ادامه داد:‌ «بیمه مرکزی برنامه‌ای برای اجرای این مصوبه از سال آینده دارد و براساس اصلاحیه قانون شخص ثالث و با آماده شدن دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مربوط باید این مصوبه وارد فاز اجرایی شود.»

بنویدی درباره زمینه‌های اجتماعی پذیرش راننده‌محور‌بودن بیمه شخص ثالث نیز گفت: «اجرای این قانون به نوعی رعایت عدالت است. آن دسته از افرادی که به قانون احترام می‌گذارند و کم‌ریسک هستند باید این حق را داشته باشند که از حق بیمه کمتر برخوردار شوند و با اجرای آن نظم بیشتر و التزام بیشتری نیز در قوانین راهنمایی و رانندگی به وجود خواهد آمد.»

عضو انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه گفت:‌ «جامعه باید به‌ این سمت حرکت کند که افراد منضبط را تشویق کند و افرادی را که پرریسک هستند را تنبیه کند.»

عضو کمیسیون مالی سندیکای صنعت بیمه در پاسخ به این پرسش که اجرای این مصوبه برای کاهش زیان بیمه شخص ثالث نیز موثر است؟ گفت:‌ «به نظر نمی‌رسد که حق‌ بیمه قابل توجهی به دست آید که بتواند در کاهش زیان رشته بیمه‌ای شخص ثالث موثر باشد و صنعت بیمه نیز از اجرای این مصوبه به دنبال سود و زیان نبوده است.»

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی، غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی به تازگی اعلام کرد: «راننده‌محورشدن بیمه شخص ثالث به مفهوم صدور بیمه‌نامه برای هر راننده نبوده و کماکان این بیمه برای وسیله نقلیه صادر خواهد شد.»

وی افزود: «سوابق بیمه‌ای راننده در محاسبه حق‌بیمه اعمال می‌شود به نحوی که طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگانی که خسارتی دریافت نکرده باشند، سالانه مشمول تخفیف در حق‌بیمه می‌شوند که این تخفیف در صورت ایجادنشدن خسارت در سال‌های آینده تا ۷۰ درصد افزایش می‌یابد.»

وی تصریح کرد: «با توجه به تکالیف قانونی مربوط مصرح در قانون بیمه اجباری شخص ثالث، مصوب ۱۳۹۵ طی سال‌های اخیر برخی از عوامل مربوط به ویژگی راننده را در ارزیابی ریسک و تعیین حق‌بیمه و تخفیف یا اضافه نرخ لحاظ کرده است و مقررات مربوط را به شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است. به عنوان نمونه اکنون وفق مقررات ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث، رانندگان که در سوابق خود نمرات منفی یا تخلفات حادثه‌ساز داشته و در سامانه راهنمایی و رانندگی ثبت شده باشند، به تناسب حق‌بیمه آنها افزایش می‌یابد. از سوی دیگر به منظور تشویق رانندگان مجرب، بیمه مرکزی با همکاری نماینده نیروی انتظامی آیین‌نامه‌ای را به دولت پیشنهاد نموده است که به موجب آن دارندگان گواهینامه طی دوره آموزشی رانندگی ایمن و کم‌خطر مشمول ۱۰ درصد تخفیف در حق‌بیمه خواهند شد.»

برای هر فرد یک بیمه‌نامه صادر نمی‌شود

رئیس کل بیمه مرکزی تاکید کرد:«به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه‌نامه صادر شود و اتفاقا با اجرای این طرح، رانندگان کم‌خطر تشویق و رانندگان پرخطر تنبیه می‌شوند و بین رانندگان پر خطر و کم‌خطر تفکیک ایجاد می‌شود.»

رئیس کل بیمه مرکزی، اعمال این عوامل را مستلزم دسترسی به اطلاعات رانندگان مندرج در سامانه نیروی انتظامی دانست و گفت: «به این منظور با نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مذاکره و تفاهم‌هایی انجام شده است.»

ایجاد زیرساخت اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده

وی اضافه کرد: «بیمه مرکزی در اجرای تکلیف قانونی خود مندرج در تبصره ۱ ماده ۱۸ قانون برای اعمال سایر ویژگی‌های راننده برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد که مهمترین آن ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی برای اعمال ویژگی‌های فردی راننده از قبیل سن و سابقه رانندگی وی در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث است. به نحوی که تا پایان برنامه ششم این تکلیف قانونی اجرا خواهد شد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار