مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی : مدارس، بویژه در مقطع ابتدایی باید محیطی دوست داشتنی برای دانش‌آموزان باشد

مشهد (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در نشست هم اندیشی آغاز پروژه بازی و یادگیری در ۱۰۰ مدرسه ابتدایی استان گفت: مدارس، بویژه در مقطع ابتدایی باید محیطی دوست داشتنی برای دانش‌آموزان باشد.

کد مطلب: ۸۸۸۹۰۶
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی : مدارس، بویژه در مقطع ابتدایی باید محیطی دوست داشتنی برای دانش‌آموزان باشد

قاسمعلی خدابنده مدیرکل این سازمان در این نشست گفت: در حوزه آموزش و پرورش دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین به عنوان محوری ترین هدف در قالب برنامه های کلی و جزئی دیده شده است و همه ما باید تلاش کنیم در این مسیر قدم برداریم.

وی افزود: حذف‌ کتب کمک آموزشی و مهارت محور کردن تکالیف دانش آموزان از سیاست های وزارت آموزش و پرورش در خصوص بهبود شرایط آموزشی در مقطع ابتدایی بوده و قطعا اگر قرار است اهداف این بخش محقق شود باید همراهی معلمان، مدیران مدارس و اولیاء دانش آموزان را داشته باشیم.

خدابنده ادامه داد: علاوه بر این، برنامه ویژه مدرسه در دوره دوم ابتدایی و دوره متوسطه اول اجرایی می‌شود اما هدف همه این طرح ها این است که دانش آموزانی اجتماعی و فعال را در مدارس تربیت کنیم و باید با در نظر گرفتن سن دانش آموزان؛ موقعیت های مطلوب یادگیری برای آن ها ایجاد کنیم تا برای خروج از مدرسه اشتیاق نداشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: مدارس بویژه در مقطع ابتدایی باید محیطی دوست داشتنی برای دانش‌آموزان باشد و اولویت ما این باشد که به همراه بازی های متناسب با سن، فرآیند یادگیری را توسعه دهیم و باید بدانیم دانش آموز دوره پیش دبستانی و دبستان از تجربه کردن برخی اتفاقات لذت می برد و اگر شرایط کسب این تجربیات در مدارس ما فراهم شود قطعا یادگیری عمیق تری اتفاق می‌افتد.

خدابنده اظهار کرد: حتما لازم نیست در هر مدرسه اتاقی برای بازی داشته باشیم بلکه معلم ما می تواند با استفاده از تفکر و خلاقیت خود بازی های کلاسی و آموزش مبتنی بر بازی را در کلاس شکل دهد چون بازی کردن در رشد دانش‌آموزان نقش بسیار مهمی دارد و کودکانی که در دوران کودکی با وسایل بازی و فرآیندهای مرتبط در ارتباط بیشتر هستند، از ضریب هوشی بالاتری برخوردارند.

وی خاطر نشان کرد: باید در اجرای این طرح دانش آموزان مناطق کم برخوردار که شاید از امکانات کمتری برای انجام بازی مرتبط با سن خود برخوردارند در اولویت باشند تا خود و جهان پیرامون خود را بهتر بشناسند و توانمندی خود را کشف کنند.

خدابنده بیان کرد: با اجرای صحیح این طرح و در قالب بازی های تیمی، دانش آموزان ما احترام به قوانین و آشنایی با حس همکاری و چشیدن طعم پیروزی و شکست و رشد اجتماعی را به خوبی فرا می گیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در پایان گفت: توسعه مهارت های جسمی و حرکتی و مهارت کلامی و زبانی و حضور در جمع همسالان منجر به رشد همه جانبه دانش آموزان در مقطع ابتدایی می شود و این موضوع توسعه نشاط و پویایی در مدارس و بهبود یادگیری را به دنبال خواهد داشت.

قابل ذکر است در انتهای جلسه معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در استان خراسان رضوی ۱۰۰ مدرسه اجرای آزمایشی این طرح را کلید می زنند.

ابوالحسن حقیقی افزود: در نواحی هفتگانه مشهد در بحث درس علوم تجربی و در سایر قطب های استان در دروس و مباحث مربوط به ریاضی، هدیه آسمانی، مطالعات اجتماعی، ساحت اقتصادی و حرفه ای، فارسی و هنر، زیستی و تربیت بدنی و تربیت علمی و فناوری فعالیت های آموزشی مبتنی بر بازی در مدارس مشخص شده اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد: 50 مدرسه از این تعداد، مدارس دخترانه خواهند بود و تلاش کردیم به مدارس مناطق کم برخوردار توجه ویژه داشته باشیم ضمن اینکه دبیرخانه استانی اجرای این طرح در آموزش و پرورش ناحیه سه مشهد مستقر می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار