احداث اولین پارک سلامت سالمندی کشور در نیشابور

نیشابور (پانا ) - عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابوردر جلسه شورای اسلامی شهر نیشابورگفت: احداث پارک سلامت سالمندی در نیشابور الگویی منحصر به فرد در ایران و خاورمیانه خواهد شد و این پارک یکی از مداخلات بسیار ارزشمند و استراتژی کلیدی در ارتقای سلامت سالمندان است.

کد مطلب: ۸۸۸۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
احداث اولین پارک سلامت سالمندی کشور در نیشابور

فریبا امینی با تبیین ضرورت احداث این پارک در نیشابور خاطر نشان کرد: ۱۹ درصد از جمعیت نیشابور سن بالای پنجاه سال دارند و مکان مناسبی برای مطالعات و مداخلات سالمندی است.

نیره امینی ثانی با بیان این که تنها مطالعه جامع سلامت سالمندی در کشور در نیشابور در راه انجام است عنوان کرد: هدف ما در مطالعات کهورت سالمندی فراهم نمودن سبک زندگی مستقل، بهترین شرایط جسمی و روانی و افزایش روحیه سالمندان است.

به گفته امینی امروز دنیا در آستانه تغییر بزرگ جمعیت شناختی است و در قرون اخیر بیماری های غیرواگیر جایگزین بیماری های واگیر و جمعیت پیر جایگزین جمعیت جوان شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور در ادامه اظهار کرد: آمار سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۵۰ یک نفر سالمند در هر پنج نفر خواهد بود و در ایران نیز جمعیت سالمندی به شدت رو به افزایش است و در سال های آینده انفجار جمعیت سالمندی را خواهیم داشت.

نیره امینی در پایان عنوان کرد: رویکرد مرکز کهورت سالمندی در نیشابور در پارک سلامت سالمندی حمایت از سالمندان و اصلاح سبک زندگی آن ها و ارائه خدمات تخصصی سلامت روان است که در کاهش افسردگی و انزوا نقش مهمی دارد که در این پارک علاوه بر ایجاد محیط تفریحی برنامه های سلامت را هم می توان برای سالمندان پیاده کرد . دسترسی به تجهیزات مدرن ورزشی، زیبا سازی طبیعی گل کاری، درخت کاری و آب نما، مشارکت اجتماعی، هنر درمانی، بازی درمانی، داستان خوانی بزرگسالان برای کودکان، کتابخانه، بازی فکری و هنری، موسیقی درمانی، اتاق های مطالعه و کمپ سلامتی برای ارائه مراقبت های بهداشتی، فستیوال های هنری ومعنوی، باغبانی برای سالمندان و همراهی کودکان و نوجوانان با سالمندان، کارگاه های تغذیه سالم، پخش فیلمهای شبانه در پارک فضایی را در نظر از اقدامات و برنامه های پیش بینی شده در پارک سلامت سالمندی خواهد بود.

نیره امینی ثانی در پایان گفت: پروژه پارک سلامت سالمندی در خاورمیانه بی همتا است و با احداث این پروژه که برگ برنده ایی برای نیشابور است می توان در ارتقای سلامت سالمندان، سالمندی سالم، تغییر آداب و سبک زندگی سالمندان ، رفاه جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی آنها گام های موثری برداشت.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار