مدیر کل گمرکات استان خراسان جنوبی :صادرات 580 میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی

مدیر کل گمرکات استان خراسان جنوبی ازصادرات کالا از گمرکات و بازارچه مرزی ماهیرود خبرداد و افزود: در 10 ماه امسال 580 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است.

کد مطلب: ۸۸۸۶۳۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیر کل گمرکات استان خراسان جنوبی :صادرات 580 میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی

محمد علی خاشی مدیر کل گمرکات استان در نشست خبری به مناسبت روز جهانی گمرک گفت: این کالاها به وزن 2 میلیون و 420 هزار تن به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکمنستان و ارمنستان صادر شده است.

خاشی افزود: سیمان، کاشی و سرامیک، خوراک طیور، گازوئیل، هیدروکربن های سبک و سنگین، روغن سوخت تقطیری، نمک و صیفی جات عمده ترین اقلام صادراتی به این کشورها بوده است.

او گفت: از میزان کل صادرات، 117 میلیون دلار مربوط به صادرات کالاهای تولیدی استان و بقیه از سایر استانها بوده است.

مدیر کل گمرکات استان با اشاره به کاهش صادرات کالا در این مدت افزود: در 10 ماه امسال، صادرات کالا به لحاظ ارزشی 6 درصد و به لحاظ وزنی 14 درصد کاهش داشته است.

خاشی محدودیت صادرات 4 قلم کالا از سوی افغانستان در ماههای شهریور، مهر و یک ماه گذشته را علت کاهش صادرات دانست و گفت: بخش عمده درآمدهای صادراتی مربوط به سیمان، کاشی و سرامیک، آهن آلات و سوخت است که هم اکنون با تصمیم دولت افغانستان با محدودیت مواجه شده و میزان صادرات کاهش یافته است.

مدیر کل گمرکات استان از پیگیری ها برای تسهیل صادرات این کالاها از مرز ماهیرود خبر داد و افزود: امیدواریم با تلاشهای مجدانه استاندار و قول های مسئولان افغانستان، به زودی شاهد رفع محدودیتهای صادرات از خراسان جنوبی باشیم.

خاشی، همچنین از واردات 4 میلیون و 413 هزار دلار کالا به خراسان جنوبی در 10 ماه امسال خبر داد و گفت: این کالاها شامل برنج، تجهیزات صنعتی دمنده گاز، آنتی اکسیدان، تخم اسپند، شاهدانه بوداده و احشام از کشورهای پاکستان، لهستان، چین، ترکیه و افغانستان وارد شده است.

به گفته مدیر کل گمرکات استان واردات این کالاها به لحاظ ارزشی 191 درصد افزایش اما به لحاظ وزنی 16 درصد کاهش داشته است.

خاشی به آمادگی گمرک برای واردات سایر اقلام به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: در صورت همکاری وزارت جهاد کشاورزی برای صدور مجوز اقلام کشاورزی، خواسته تجار افغانستان برای واردات کالاهای بیشتر به ایران محقق خواهد شد.

او همچنین عمده کالای قاچاق کشف شده در گمرکات استان را سوخت اعلام کرد و گفت: در 10 ماه امسال 170 هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرک ماهیرود کشف شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار