گاردین: بنیان‌گذارویکی لیکس علیه آمریکا شکایت کرد

تهران (پانا) - درحالی‌که دولت اکوادور اخیراً شرایط دشواری را برای ادامه اقامت جولیان آسانژ بنیان‌گذار سایت افشاگر ویکی لیکس در سفارت این کشور در انگلیس ایجاد کرده است، گاردین گزارش داد که وی با شکایت به یک ‌نهاد حقوق بشری در آمریکا خواستار افشای جزئیات اتهاماتش نزد دولت این کشورشد.

کد مطلب: ۸۸۸۵۲۶
لینک کوتاه کپی شد
گاردین: بنیان‌گذارویکی لیکس علیه آمریکا شکایت کرد

به گزارش ایرنا، گاردین افزود که در دادخواست هزار و 172 صفحه‌ای وکلای آسانژ به کمیسیون حقوق بشر آمریکا درخواست‌ شده تا جزئیات پرونده آسانژ نزد دولت آمریکا افشا و دولت اکوادور نیز از جاسوسی کردن علیه وی دست بردارد.
آسانژ که از سوی دستگاه قضایی سوئد به آزار جنسی متهم است از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کند و توانسته تابعیت این کشور را به دست آورد.
دولت آمریکا خواستار استرداد وی از لندن است و جرم او را افشای اسناد سری دولت ایالات ‌متحده می‌داند اما اکوادور همچنان به حفاظت از او ادامه می‌دهد و آسانژ به مدت هفت سال نتوانسته است از سفارت این کشور خارج شود. البته ادامه این وضعیت پس از هفت سال، دولت اکوادور را کلافه کرده و به دنبال راهی است تا از طریق گرفتن ضمانت‌هایی از دولت انگلیس آسانژ را آزاد کند. با این‌ حال مقام‌های انگلیسی تاکنون درخواست‌های مکرر اکوادور را رد کرده‌ و خواستار محاکمه وی در دادگاه هستند.
گاردین در این باره نوشته است: آسانژ هفت سال گذشته را در ساختمان سفارت اکوادور واقع در منطقه ناینتس بریج لندن سپری کرده است اما اینک وکلای او می‌گویند که دولت دونالد ترامپ اکوادور را ترغیب کرده که آسانژ را تحویل دهند.
پیش‌تر نیویورک‌تایمز هم گزارش کرده بود «لنین مورنو» رئیس‌جمهوری جدید اکوادور به دنبال تحویل آسانژ به آمریکا در قبال تسویه‌ حساب بدهی کشورش به آمریکاست.
دسترسی آسانژ از فروردین گذشته به اینترنت قطع شده و ویکی لیکس به اجبار سردبیر جدیدی را به صورت موقت جایگزین کرده است.
گزارش ها حاکی است که از یک سو سطح خدمات سفارت اکوادور به این فعال استرالیایی به شدت کاهش یافته و از سوی دیگر تداوم بلاتکلیفی، او را دچار ناراحتی های روحی کرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار