بررسی آثار کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان مطابق با پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول

شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: روند نزولی اقتصاد جهانی بر نرخ رشد همه کشورها تاثیرگذار است

تهران (پانا) - طبق پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول، ریسک کاهش رشد اقتصادی جهان افزایش یافته است. این صندوق از آمریکا و چین خواسته است اختلاف‌های تجاری خود را حل کنند. آنگونه که تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید کاهش رشد اقتصادی در کشورهای قدرتمند جهان بر همه کشورهای جهان تاثیرگذاراست.

کد مطلب: ۸۸۸۲۷۳
لینک کوتاه کپی شد
شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه: روند نزولی اقتصاد جهانی بر نرخ رشد همه کشورها تاثیرگذار است

امیرحسین شریعتی، تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار پانا با اشاره به تاثیر کاهش رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته جهان بر سایر کشورها گفت: «باید پذیرفت هر چقدر در مقابل سیاست‌های انقباضی جهان، سیاست انبساطی در پیش بگیریم به کاهش بیشتر ارزش پول ملی منجر می‌شود و این در حالی است که اجازه صادرات به بسیاری از کشورها نیز برای ما وجود ندارد.»

روند رشد اقتصادی در جهان کاهشی است

وی افزود: «سیاست پولی در آمریکا اکنون فوق‌العاده انقباضی است و اگر بقیه کشورها مانند چین، اتحادیه اروپا و ژاپن بخواهند با سیاست انبساطی پیش روند، پول ملی کشورشان در مقابل اقتصاد آمریکا به شدت کاهش می‌یابد، دولت ترامپ تعرفه‌های صادرات و واردات را افزایش داده است و سایر کشورها نیز نمی‌توانند به همین راحتی سیاست خود را انبساطی کنند. این بدان معناست که رشد اقتصادی در جهان منفی خواهد شد.»

شریعتی گفت: «اگر کشورهایی مانند ژاپن، اتحادیه اروپا و چین با تعرفه امکان صادرات دارند، ظرفیت صادرات ایران نیز محدود است.»

شریعتی گفت: «به نظر می‌رسد رشد اقتصادی در ایران نیز در سال آینده آن‌چنان چشم‌گیر نباشد و اگر هم اتفاقی بیافتد که موجب افزایش رشد اقتصادی ایران شود وابسته به افزایش قیمت نفت خواهد بود که البته ما از آن نیز بهره چندانی نمی‌بریم و علت آن این است که بعد از تحریم‌های 13 آبان فروش نفت ایران کاهش یافته است.»

وی گفت: «اگر چه تراز پرداخت کشورهای قدرتمند جهان در ابتدا مثبت است اما در صورت در پیش گرفتن سیاست‌های انبساطی رشد اقتصادی آن‌ها کاهش می‌یابد. اکنون اقتصادهای جهان روندی نزولی و انقباضی را در پیش گرفته‌اند.»

تحلیل‌گر بازار سرمایه گفت: «دولت لایحه بودجه سال 98 را به مجلس ارائه کرده است که در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است باید دید چه درآمدهایی از محل فروش نفت و منابع و سایر درآمدها به دست می‌آید، محاسبه این درآمدها مشخص می‌کند که کشور می‌تواند از محل این منابع چه میزان رشد اقتصادی حاصل کند.»

شریعتی گفت: «در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی قیمت نفت به بشکه‌ای 9 دلار رسید. اقتصاد ما به کاهش قیمت نفت واکنش نشان نداد. در آن زمان دولت 30 میلیارد دلار وام خارجی دریافت کرد و بدهی کشور از 10 میلیارد دلار به 40 میلیارد دلار افزایش یافت، این تدابیر موجب شد تا مردم سقوط ناگهانی قیمت نفت را تجربه نکنند، در دوران آقای احمدی‌نژاد نیز نفت با سقوطی شدید به 35 دلار رسید. در آن زمان حساب ذخیره ارزی 45 میلیارد دلار ذخیره داشت و او با اعلام محرمانه‌بودن حساب ذخیره ارزی در دوره بعدی ریاست جمهوری خود، میزان سپرده ارزی کشور را 17 میلیارد دلار اعلام کرد. این بدان معناست که دولت با خالی کردن حساب ذخیره ارزی اجازه نداد تا مردم سقوط قیمت نفت را تجربه کنند.»

بورس ایران به معدل قیمت نفت واکنش نشان نمی‌دهد

وی ادامه داد: «اکنون نمی‌توان با استقراض خارجی یا خالی کردن حساب ذخیره ارزی کشور را اداره کرد، بورس ایران اکنون نه به معدل قیمت نفت واکنش نشان می‌دهد و نه به قیمت لحظه‌ای آن اعتنایی می‌کند، بنابراین نباید نمادها را برای رشد اقتصادی افراطی کنیم و از سوی دیگر نمادها نباید تفریطی باشند.»

میزان تحقق درآمدهای نفتی در سال آینده معین نیست

وی ادامه داد: «با فشارهای بین‌المللی که بر ایران وجود دارد مشخص نیست میزان تحقق درآمدهای نفتی به چه میزان است وچه مشکلاتی در سال آینده پیش‌روی اقتصاد خواهد بود. بنابراین تعریف هر بسته‌ای برای سیاست‌های پولی و مالی باید با در نظر گرفتن این احتمالات تدوین شود.»

شریعتی گفت: «هر پیش‌بینی اقتصادی ممکن است با درصدی خطا نیز همراه باشد و باید دید چه پیش‌بینی با حداقل خطا برای آینده باید تدوین شود.»

طبق پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول، ریسک کاهش شدیدترِ رشد اقتصادی جهان افزایش یافته است. این صندوق از آمریکا و چین خواست اختلافات تجاری خود را حل کنند.

در گزارشی که دوشنبه شب منتشر شد، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی جهان در سال ۲۰۱۹ به ۳.۵ درصد و در سال ۲۰۲۰ به ۳.۶ درصد برسد. این مقادیر، به ترتیب، ۰.۲ درصد و ۰.۱ درصد نسبت به مقادیر پیش‌بینی شده در ماه اکتبر، کمتر است. این دومین اصلاح پیش‌بینی این صندوق در ۳ ماه اخیر است.

طبق این گزارش پیش‌بینی شده است که رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته در سال ۲۰۱۹ به ۲ درصد و در سال ۲۰۲۰ به ۱.۷ درصد برسد. این درحالی است که انتظار می‌رود در کشورهای درحال توسعه رشد اقتصادی سال ۲۰۱۹ برابر با ۴.۶ درصد و در سال ۲۰۲۰ برابر با ۴.۹ درصد باشد.

رئیس تحقیقات صندوق بین‌المللی پول، گیتا گوپیناس، گفت: رشد اقتصادی جهان با نرخ متعادلی در حال رشد است اما ما شاهد کند شدن رشد خواهیم بود. ریسک‌های رو به پایین زیادی اقتصاد جهان را تهدید می‌کنند.

در ماه اکتبر هم این صندوق پیش‌بینی رشد اقتصادی خود را با اشاره به جنگ تعرفه‌ای آمریکا و چین، ضعف خودروسازان آلمان به علت استانداردهای جدید آلایندگی و کاهش تقاضای شدید در ایتالیا به علت بحران سیاسی اقتصادی، کاهش داده بود.

رئیس صندوق بین المللی پول، کریستن لاگارد، که دوشنبه شب در افتتاح اجلاس اقتصادی جهان در داووس سوئیس صحبت می‌کرد گفت: اقتصاد جهان پس از ۲ سال رشد قدرتمند، بیش از آن‌چه قبلا پیش‌بینی می‌شد کند شده و ریسک‌ها در حال افزایش است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار