مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با پانا خبر داد:

چه دستگاه‌هایی مکلف به اجرای آیین‌نامه آلودگی صوتی هستند

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین آیین‌نامه اجرایی آلودگی صوتی ذیل قانون هوای پاک خبر داد و گفت بدون پایبندی دستگاه‌ها به اجرای قوانین و همراهی مردم، امکان کنترل و مدیریت این آلودگی میسر نخواهد شد.

کد مطلب: ۸۸۸۰۷۲
لینک کوتاه کپی شد
چه دستگاه‌هایی مکلف به اجرای آیین‌نامه آلودگی صوتی  هستند

شینا انصاری درباره سنجش آلاینده صدا در کلانشهرهای کشور به ویژه پایتخت به پانا گفت: آلودگی صوتی به عنوان آلاینده‌ای فراموش شده اغلب پس از سایر آلودگی‌های زیست‌محیطی همچون آلودگی هوا، آب و خاک مورد توجه قرار می‌گیرد. آلودگی صوتی یکی از مهم‌ترین آلاینده‌های زیست‌محیطی است که سهم بسزایی را در ایجاد مشکلات مختلف بهداشتی و اجتماعی در شهرهای بزرگ صنعتی دارد.

به گفته وی، سازمان حفاظت محیط زیست اکنون بر حسب شکوائیه‌هایی که مردم داشته باشند یا در زون‌های صنعتی معترض باشند، آلایندگی صدا را اندازه‌گیری می‌کند.

انصاری تصریح کرد: در شهر تهران مردم صدای بیشتر از 75 دسی‌بل را آلودگی صوتی می‌دانند در حالی که در شهرهای کوچک‌تر و روستاها صدای بیش از 55 دسی‌بل هم از نظر مردم آلوده‌کننده است به عبارت دقیق‌تر مردم تهران صدای بین 55 تا 75 دسی‌بل را تحمل می‌کنند که این امر تا حدود زیادی از سازگاری تدریجی نشأت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست افزود: ‎در شهر تهران بالغ بر ٦٠ بزرگراه وجود دارد که تردد خودروها آلودگی 75 تا 85 دسی‌بل در آنها ایجاد می‌کند. حدود مجاز آلودگی صوتی برای پهنه‌های مسکونی در روز 55 دسی‌بل و شب 45 دسی‌بل است، بنابراین توجه به عوارض مواجهه با آلودگی صوتی و پیش‌بینی راهکارهای کاهنده می‌تواند تا حدود زیادی از میزان این آلاینده در شهرهای بزرگ بکاهد.

وی با بیان اینکه سنجش آلایندگی صدا دستورالعمل‌ها و ضوابط خاص خود را دارد، گفت: اخیرا آیین‌نامه آلودگی صوتی هم در راستای اجرای ماده‌ای ذیل قانون هوای پاک از سوی سازمان محیط زیست و همکاری دستگاه‌های مربوطه تدوین و ابلاغ شده است.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: برای تست آلودگی صدا، ایستگاه‌های ثابتی در اختیار سازمان محیط زیست نیست ولی در برخی کلانشهرها از جمله تهران و مشهد، شهرداری‌ها دارای ایستگاه‌های ثابت آلودگی صدا هستند.

انصاری در ادامه با بیان اینکه برای سنجش آلودگی صوتی فقط موضوع خریداری ایستگاه سنجش نیست، گفت: هزینه نگهداری و راهبری ایستگاه‌ها بسیار بالا است و اکنون اولویت سازمان محیط زیست در مورد ایستگاه‌های ثابت، آلودگی هواست هر چند پیگیر هستیم تجهیزات پرتابل سنجش آلودگی صوتی برای ادارات کل استان‌ها تهیه شود که در سال جاری نیز برای ارتقای توانمندی در پایش صدا و امواج برای تعدادی از استان‌ها این تجهیزات خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه در قانون هوای پاک به موضوع امواج به عنوان آلاینده‌‌ها تأکید شده است، گفت: اکنون سازمان تنظیم مقررات رادیویی در تهران 60 ایستگاه و در شیراز حدود 17 ایستگاه سنجش نصب کرده است که ما هم به عنوان سازمان محیط زیست از این ظرفیت استفاده می‌کنیم. در واقع هدف ما این است که هزینه اضافی نکنیم و با دستگاه‌هایی که این ایستگاه‌ها را در اختیار دارند، تبادل اطلاعات انجام دهیم به طوری که هم‌اکنون اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا از سوی سازمان محیط زیست در اختیار وزارت بهداشت و سازمان هواشناسی و سایر دستگاه‌های ذی‌نفع قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آیین‌نامه آلودگی صوتی گفت: طبق این آیین‌نامه تکالیف دستگاه‌ها مشخص شده است به طوری که وزارت کشور باید طرح جامع مدیریت صدا را در کلانشهرها تدوین کند، نیروی انتظامی برای وسایط نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی و ایجاد کننده آلودگی صوتی جریمه صادر کند، وزارت راه و شهرسازی باید بر روند ساختمان‌سازی‌ها نظارت کند و در نهایت سازمان محیط زیست هم به عنوان ناظر اقدامات نظارتی را انجام دهد، در واقع باید گفت که تمام تکالیف متوجه سازمان محیط زیست نیست.

انصاری تأکید کرد: البته وضع قوانین برای کاهش آلودگی صدا به تنهایی کافی نیست بلکه آنچه اهمیت دارد قابلیت اجرای این قوانین در کشور هست. بنابراین بدون پایبندی دستگاه‌ها به اجرای قوانین و همراهی مردم، امکان کنترل و مدیریت این آلودگی میسر نخواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار