مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان همدان عنوان کرد:

حفاظت از محیط زیست، بند فراموش شده قانون اساسی

همدان (پانا) - مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست در نشست خود با دبیران سازمان های مردم نهاد محیط زیستی همدان ضمن بیان این که ظاهراً بند اول اصل پنجاه قانون اساسی مبنی بر این که حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است، به فراموشی سپرده شده است، مسئله اصلی در خصوص حفاظت از محیط زیست را آموزش عمومی بیان کرد.

کد مطلب: ۸۸۷۹۳۲
لینک کوتاه کپی شد
حفاظت از محیط زیست، بند فراموش شده قانون اساسی

عادل عربی گفت: در حوزه اجتماعی سازی باید کاری انجام داد که منجر به تغییر رفتار مردم شود که در این زمینه موفق نشده ایم چرا که اصلی ترین مشکل ما پسماند عمومی است نه پسماندهای صنعتی.
او گفت: باید در جهت افزایش حساسیت و جلب مشارکت مردم تلاش کنیم و همین مهم، کلید حل مسائل محیط زیستی است.
عربی در خصوص عمومی سازی و مخصوصاً آموزش به کودکان و دانش آموزان با اشاره به ظرفیت هایی همچون سمن ها، خبرنگاران، فرهنگیان، دانشگاهیان و به ویژه فضای مجازی تأکید کرد: به دلیل توصیه های ارزشمند دینی و شرعی، روحانیون می توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.
او گفت: از جمله ظرفیت های ویژه ما استاندار است آقای شاهرخی اولین استاندار همدان هستند که سازمان محیط زیست را در حوزه هایی مشخص، مکلف به تهیه و ارائه برنامه کرده اند.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: ازجمله اقداماتی که در راستای جلب مشارکت مردم صورت پذیرفته، ارائه برنامه جامع آموزشی است که به عنوان اولین استان به سازمان محیط زیست ارسال شده است همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی برای اعضای شواری اسلامی روستاها، دهیاران، ساکنین حاشیه تالاب ها، خبرنگاران، مدیران ومسئولین HSE و تولید انیمیشن از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا است.
عربی با اشاره به هفته هوای پاک گفت: دراستان پنج ایستگاه پایش کیفی هوا داریم و طبق بررسی های انجام شده، امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ٥٠ درصدی تعداد روزهای ناسالم در هر شهرستان بودیم.
او بیان کرد: برای اولین بار پروژه پژوهشی با هدف پیدا کردن منشأ گرد و غبار در استان توسط دانشگاه ملایر آغاز شده است و نتایج این پروژه تأثیر به سزایی در کیفیت هوای استان دارد چرا که استان استعداد آلودگی هوا را دارد و باید تدابیر لازم در حوزه حمل و نقل که دلیل اصلی آلودگی هوای استان است اندیشیده شود.
در این نشست از جمله دغدغه های دبیران سمن های حاضر در جلسه، کم توجهی شهرداری و سازمان اتوبوسرانی در خصوص تعمیرات ناوگان حمل و نقل و بحث مهم روشن ماندن اتوبوس ها به مدت طولانی در زمان توقف در ایستگاه های اصلی است که باعث ورود حجم زیادی از آلاینده ها به هوا می شود. یکی از دبیران سمن ها طرح پیاده راه سازی بلوار ارم را دلیل ایجاد مشکلات جدی برای ترافیک و آلودگی هوا دانست.
مدیرکل سازمان محیط زیست گفت: دربحث فاضلاب، اقدامات پایشی واحدهای صنعتی و تصفیه خانه ها انجام می شود و کشتارگاه ها و برخی واحد های صنایع غذایی عمده مراکز آلاینده هستند.
او ادامه داد: برای واحدهای آب بر، محدودیت هایی برای ضوابط استقرار ایجاد شده و امسال برای اولین بار ضوابط استقرار واحدهای صنعتی تولیدی و کشاورزی با حفظ الزامات زیست محیطی به نفع تولید تغییر کرده است.
عربی پس از اشاره به موضوع هوای پاک و فاضلاب ها به بحث مهم پسماندهای شهری پرداخت و گفت: کار مهمی که در پسماند شهری انجام گرفته اما هنوز کامل نشده است ناحیه بندی پسماند است که باید در دو نقطه متمرکز شود.
او با تأکید بر بی خطرسازی پسماندهای پزشکی مراکز دولتی گفت: علی رغم حضور پیمانکاران در سطح استان، هنوز در بی خطرسازی پسماندهای مراکز خصوصی با مشکل مواجه هستیم .
عربی در پایان گفت: امسال ٥٨ هزار تن پسماند را به طور قانونی بازگردانی کردیم که در خط تولید سایر واحدهای استان استفاده شده است از جمله این بازگردانی ها، انتقال ماهیانه ٥٠٠ تن پسماند گچی شهرک سفال لالجین به کارخانه سیمان اکباتان است که باعث عدم نیاز به خرید این ماده توسط کارخانه سیمان شده است همچنین ٥٠ هزار تن پسماند کارخانه فولاد ویان در راه سازی استان اصفهان استفاده خواهد شد که باعث ایجاد ارزش افزوده برای کارخانه شده است.

رضوانه شعبانلو

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار