معاون رئیس جمهوری : مهمترین رویکرد دولت تقویت اقتصاد دانش بنیان است

تهران (پانا) - معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: مهمترین رویکرد دولت تقویت اقتصاد دانش بنیان و توسعه شرکتهای فناورانه در راستای استفاده بهینه از منابع و ظرفیت های داخلی است.

کد مطلب: ۸۸۷۹۱۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون رئیس جمهوری : مهمترین رویکرد دولت تقویت اقتصاد دانش بنیان است

به گزارش ایرنا، سورنا ستاری عصر دوشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر افزود: آنچه امروز مهم است فراهم کردن شرایط و زیرساختهای لازم برای فعالیت جوانان و تبدیل ایده های خلاقانه به ثروت و کسب و کارهای جدید است.
وی بیان کرد: توسعه اگر از بوم یک سیستم بیرون نیاید و متناسب با ساختار و ذات آن منطقه نباشد معضلاتی را به دنبال خود دارد.
ستاری اضافه کرد: چیزی که باعث توسعه می شود توسعه ای است که از بوم یک سیستم به وجود آید و توسعه ای که به زور پول نفت و منابع زیرزمینی باشد عاقبت آن مشخص است.
وی اظهارداشت: اگربه دنبال صنعت هستیم باید دانش آن را داشته باشیم و برای رسیدن به آن طراحی های لازم را انجام دهیم.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در اقتصاد دانش بنیان به دنبال این هستیم که نیروی انسانی به پایه اقتصادی برسد و با اعتماد به نفس، نوآوری و خلاقیت افق های پیشرفت را طی کند.
وی یادآورشد: اگر در گذشته به دنبال اکوسیستم نوآوری بودیم کسی از آن آگاهی نداشت ولی امروز می دانیم از اکوسیستم نوآوری قرار است اشتغال، ارزش افزوده و اقتصاد بیرون آید.
ستاری گفت: در گذشته دستگاههای آزمایشگاهی تنها در جعبه نگهداری می شدند اما امروز با فراهم شدن زیرساخت های کسب و کار دانش بنیان جوانان با اعتماد به نفس از این امکانات برای تبدیل ایده های خلاقانه خود به ثروت استفاده می کنند.
وی تاکید کرد: جوانان امروز بدون ترس و با اعتماد به نفس در عرصه های علم و فناوری به صورت جهادی مشغول کار و فعالیت هستند.
ستاری گفت: این رویکرد جوانان و توسعه شرکتهای دانش بنیان وظیفه ما مسئولان را سنگین تر می کند و وظیفه داریم در یک اکوسیستم از آنان حمایت کنیم.
وی اضافه کرد: اجازه بدهیم جوانان با ایده ها و نوآوری های مختلف وارد عرصه شوند و کسی جرات نداشته باشد کرکره یک کارخانه را پایئن بکشد و به یک کارآفرینی لطمه وارد شود.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: باید کارآفرینان این اطمینان را داشته باشند که کسی نمی تواند کسب و کارآنها را تعطیل کند و تعطیلی هریک از این شرکتهای فناورانه بزرگترین خیانت به کشور است.
وی بیان کرد: زمانی می توان جوانان و فکرهای خلاقانه ای رفته را بازگرداند که سیستم درست کار کند.
ستاری تاکید کرد: باید به این اطمینان رسید که مشکلات تنها با عقل و دانش حل و نگاه استارتاپی نه با پول حل می شود و پول و اعتبار تنها یک ابزار به شمار می رود.
وی ادامه داد: کارآفرین باید با سرمایه گذاری خود وارد عرصه و اشتغال ایجاد کند و دولت تنها باید محیط کسب و کار مطمئن را برای آنان فراهم کند.
ستاری افزود: سال گذشته شرکتهای دانش بنیان 60هزار میلیارد تومان فروش داشتند این درحالی است که در چهار سال قبل این رقم خیلی قابل توجه نبود و انتظار می رود امسال این رقم افزایش چند برابری داشته باشد.
وی ادامه داد: همچنین تعداد شرکتهای دانش بنیان در کشور امروز به مرز چهار هزار شرکت رسیده است و این بیانگر تغییر نوع نگاه به شرکتهای دانش بنیان، نگاه نو به پژوهش، ایده های خلاقانه و رویکرد جدید دانشگاههاست که در اقتصاد و زندگی روزمره مردم تاثیر داشته است.
وی اضافه کرد: امروز دانشگاه ها به واسطه نقش جدیدی که دارند دیگر بعنوان یک معضل اجتماعی به شمار نمی آیند بلکه به محلی برای تبدیل ایده به ثروت تبدیل شده اند.
ستاری گفت: اصل در اقتصاد دانش بنیان این است که از مواد خام تولیدات جدید داشته باشیم و فروش مواد خام در کشور هنر نیست چون داشتن اقتصاد خام خور نیازی به دانشگاه و صنعت ندارد.
وی افزود: معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری از جوانان و ایده های خلاقانه آنان حمایت می کند و کارهای زیادی باید در این بخش انجام شود.
ستاری ادامه داد: باتوجه به فعالیت 34 شرکت دانش بنیان در استان بوشهر جهت گیری استان درست است و تنها با یک کار جهادی می توانیم از ظرفیت جوانان این منطقه به خوبی استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: نباید جوانان را معتاد به استخدام کرد چون فکر استخدام شدن تمام نوآوری، خلاقیت و ابتکار آنان را از بین می برد.
ستاری گفت: نگذارید اقتصاد، آلوده پولهای مفت شود داشتن نفت و گاز مهم نیست بلکه داشتن تکنولوژی، طراحی ها، نیروی انسانی، دستگاهها و ماشین آلات آن مهم است.
وی اضافه کرد: استارتاپها بسیاری از مشکلات کشور را با ابتکارها حل می کند و مردم به این وسیله باید لذت دانشگاه ها، دانش و پژوهش را بچشند.
ستاری افزود: پژوهش وقتی معنا می شود که در کنار پول و حمایت دولت پول بخش خصوصی نیز وارد کار و منجر به ایجاد اشتغال دانش بنیان شود.
وی در خصوص استان بوشهر گفت: تعداد شرکتهای دانش بنیان و پارک علم و فناوری این استان به خوبی توسعه یافته ولی هنوز ایده آل نیست و نیازمند به کار و و تلاش بیشتری دارد.
ستاری افزود: جهت گیری دانشگاه خلیج فارس با اینکه دانشگاه نوپایی است خوب بوده و سرمایه گذاری خوبی نیز انجام شده است.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در سفر یکروزه خود به استان بوشهر از واحدهای فناور گروه صنعتی پلیمر، شرکت دانش بنیان شاخه زیتون لیان، صنایع شیمیایی، پایلوت مرکز بین المللی توسعه نرم افزار خلیج فارس، مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و شرکت های مستقر در ساختمان جدید پارک علم و فناوری این استان بازدید کرد.
افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه خلیج فارس، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر و شرکت در نشست شورای اداری استان از دیگر برنامه های سفر ستاری به بوشهر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار