رئیس سازمان بورس خبر داد: ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌ خارجی جذب بورس شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه از ۱۳ هزار میلیارد ریال عبور کرد.

کد مطلب: ۸۸۷۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان بورس خبر داد: ۱۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌ خارجی جذب بورس شد

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، شاپور محمدی درباره عملکرد ۳۰ ماهه بازار سرمایه گفت: شاخص کل بورس تهران در بازه زمانی پنجم مرداد ۹۵ تا ۲۵ دی‌ ۹۷ به میزان ۸۹ هزار و ۹۴۵ واحد معادل ۱۱۹ درصد رشد داشته است.

در همین مدت، شاخص کل فرابورس با ۱۱۸۱ واحد افزایش به عدد ۱۹۷۸ واحد در ۲۵ دی‌ ۱۳۹۷ رسید که رشد ۱۴۸ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که شاخص صنعت و شاخص ۵۰ شرکت فعال تر با بازدهی به ترتیب ۱۳۶ و ۱۳۷ درصدی همراه بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شاخص هم‌وزن در این مدت ۱۰۹ درصد رشد داشته است، گفت: رشد همزمان شاخص کل و شاخص هم‌وزن نشان از آن دارد که بازار سرمایه به طور یکسان رشد کرده است و رشد بازار سرمایه مختص به شرکت‌های خاصی نبوده است.

دلایل رشد قیمت‌ها

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از دلایل رشد قیمت‌ها در بازار سرمایه، رشد نرخ برابری ارزها بود. در این مدت صنایع مختلفی هم وارد بازار سرمایه شد. البته در این مدت، رشد سکه و دلار در مقایسه با بازار سرمایه بیشتر بوده است اما باید بدانیم که رشد قیمت‌ها در این بازارها سوداگرانه بوده است.

ارزش بازار سهام

وی با بیان اینکه بورس و فرابورس همپای هم رشد کرده‌اند، تصریح کرد: ارزش بازار سهام از ۴۳۷۶ هزار میلیارد ریال در ۵ مرداد ۹۵، به ۸۵۶۰ هزار میلیارد ریال در ۲۵ دی سال ۹۷ رسیده است که بیانگر ۹۶ درصد رشد است.

ارزش بازار صکوک

ارزش بازار صکوک نیز از ۲۱۲ هزار میلیارد ریال در ۵ مرداد ۹۵، به ۹۲۸ هزار میلیارد ریال در ۲۵ دی­ماه سال ۹۷ رسیده است که حکایت از ۳۳۸ درصد رشد دارد. در مجموع ارزش کل بازار سرمایه (سهام و صکوک) در بازه زمانی مورد بررسی با ۱۰۷ درصد رشد همراه بوده است.

۸۰ درصد بازار در اختیار ۱۰ صنعت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه هم اکنون محصولات شیمیایی ۲۵.۴۷ درصد از کل ارزش بازار بورس و فرابورس را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: پس از گروه محصولات شیمیایی، به ترتیب گروه‌های فلزات اساسی با سهم ۱۶.۲۴ درصد، استخراج کانه‌های فلزی با سهم ۸.۹۷ درصد و گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با سهم ۸.۶ درصدی در رتبه‌های دوم تا چهارم صنایع با بیشترین ارزش بازاری قرار دارند.

سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه هم اکنون ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور ۱۳.۷ هزار میلیارد ریال است، گفت: این رقم در مردادماه ۹۵ حدود ۱۲.۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ارزش معاملات در کل بازار اوراق بهادار در دوره ۳۰ ماهه یاد شده، ۶۵ درصد نسبت به دوره ۳۰ ماهه مشابه قبل رشد داشته است. در بورس‌های کالایی نیز ارزش معاملات در این مدت به ۳۴۵۴ هزار میلیارد ریال رسید که نشان دهنده ۱۶۷ درصد رشد است. در مجموع کل بازارها ارزش معاملات در دوره ۳۰ ماهه یادشده، ۱۰۸ درصد افزایش داشته است.

سهم بازار سرمایه در تامین مالی

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ارزش مجموع تامین مالی صورت گرفته از محل انتشار و عرضه اولیه اوراق بهادار طی ۳۰ ماه اخیر، ۱,۷۷۵,۵۹۸ میلیارد ریال است، گفت: این رقم در قیاس با ابتدای دوره ۹۷ درصد رشد داشته است.

این درحالی است که ارزش مجموع تامین مالی صورت‌گرفته از طریق نهادهای مالی در این دوره ۱۸ درصد نسبت به دوره مشابه قبل کاهش داشته است. وی در ادامه به عملکرد مثبت صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: در بازه زمانی ابتدای مرداد سال ۹۵ تا پایان دی‌ سال ۹۷ تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۳۳.۷۵ درصد رشد از ۱۶۰ مورد به ۲۱۴ صندوق افزایش یافته است.

در این بازه ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ۷۲.۶۳ درصد رشد به ۱۴۷۶ هزار میلیارد ریال رسیده است. همچنین تعداد دارندگان واحدهای سرمایه‌گذاری در پایان بازه زمانی ۳۰ ماهه منتهی به پایان دی‌ماه ۹۷ با بیش از ۱۰۲ درصد رشد همراه بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار