معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر:

طرح بازآفرینی بافت های فرسوده و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، از اقدامات شاخص و ماندگار دولت تدبیر و امید

همدان (پانا) - معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر روز یکشنبه در بازدید از بازار تاریخی ملایر و عمارت منصوری این شهر یکی از مهم ترین ضرورت ها در حفظ بناهای تاریخی، مراقبت از سلامت کالبدی و معماری آن ها است.

کد مطلب: ۸۸۷۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
طرح بازآفرینی بافت های فرسوده و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، از اقدامات شاخص و ماندگار دولت تدبیر و امید

باب الله فتحی گفت: تداوم حیات و حفظ ارزش های بازار همچون اخلاق مداری، فتوت، امانت داری و صداقت از مهمترین اهداف فرهنگی و اجتماعی مجموعه مدیریت این شهرستان است.
او افزود: به همین منظور بازسازی و مرمت مجموعه تاریخی بازار و عمارت منصوری در قالب طرح های بازآفرینی پایدار شهری ملایر قرار گرفت.
فرماندار ویژه ملایر مرمت و نگهداری اماکن و ابنیه را مساوی با حفظ ارزش های تاریخی و فرهنگی این شهرستان برشمرد و اظهار داشت: این آثار تاریخی به عنوان اسناد هویتی ملایر، علاوه بر کارکردهای موجود می توانند در زمینه توسعه گردشگری و جذب مسافران اثرگذار باشند.
فتحی بازار را پدیده ای پویا و محل تبادلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم عنوان کرد و گفت: این بنای تاریخی باید بیشتر از گذشته و با همکاری کسبه بازار و تلاش مسئولان مربوطه حفظ و نگهداری شود.
او یادآور شد: بسیاری از مسائل اجتماعی و فرهنگی مردم در گذشته درون بازار و از طریق تشکل های پویای موجود در آن مرتفع می شد که گویای اهمیت و نقش بازار در حیات مردم بوده است.
فتحی با بیان این که بازار ملایر و عمارت منصوری یک میراث ملی و متعلق به تمام ایرانیان است افزود: این آثار هویت ساز باید به شکل موجود حفظ و حراست شوند.
او تأکید کرد: تداوم روند موجود که به آسیب دیدن بیشتر این آثار منجر می شود، لطمه ای جبران ناپذیر بر فرهنگ و زندگی جمعی مردم ملایر وارد می کند و باید همه نسبت به حفظ این آثار احساس مسئولیت داشته باشیم.
فرماندار ویژه ملایر همچنین مرمت و حفاظت از بازار بزرگ ملایر و عمارت منصوری در قالب طرح های بازآفرینی پایدار شهری را فرصتی مغتنم برای این شهرستان برشمرد.
فتحی ادامه داد: طرح بازآفرینی بافت های فرسوده و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی، از اقدامات شاخص و ماندگار دولت تدبیر و امید است که به طور قطع در ذهن عموم مردم ایران جاودانه خواهد شد.
عمارت منصوری در ٢ طبقه متعلق به «عبدالصمد منصوری» با مساحت حدود ٢ هزار و ۸۵۰ مترمربع است که در اواخر دوران قاجار و عصر پهلوی ساخته شده است.
این خانه قدیمی، سال ١٣٨٠ در فهرست آثار ملی ثبت شد که پس از یک دهه در سال ١٣٩١ به درخواست ورثه برای اجازه خرید و فروش از این فهرست خارج شد.

سحرشهبازی محب

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار