واکنش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بخشنامه اخیر گمرک درباره ترانزیت خارجی

تهران (پانا) - روابط عمومی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در اطلاعیه‌ای نسبت به صدور بخشنامه 27 دی 97  گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص ترانزیت خارجی کالاهای گروه چهارم واکنش نشان داد. 

کد مطلب: ۸۸۷۳۱۴
لینک کوتاه کپی شد
واکنش دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به بخشنامه اخیر گمرک درباره ترانزیت خارجی

به گزارش روابط عمومی سازمان مناطق آزاد، گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 27/10/1397 بخشنامه‌ای را خطاب به گمرک‌های اجرایی سراسر کشور صادر نموده است که از ابعاد مختلف جهت تنویر افکار ذی نفعان قابل بررسی و توجه است. لذا در این خصوص توضیح‌هایی می‌بایست ارائه شود:

1. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه و همچنین فعالان اقتصادی این مناطق از ابتدای سال جاری با بخشنامه‌های متعدد، متفاوت و بعضا متناقضی از سوی دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع واردات و صادرات روبرو بوده‌اند.
در جلسه‌های متعدد برگزار شده با دستگاه‌های مرتبط تاکنون تلاش بر آن بوده است که فضای اشتغال، کسب و کار و ابعاد اقتصادی مناطق، قانون مترقی این مناطق و محیط کسب و کار مرتبط با آن برای دستگاه‌های مسئول و تاثیرگذار تبیین و مشخص شود اما متاسفانه روند تصمیم‌گیری در این زمینه مشکل‌های متعددی را برای فعالان اقتصادی اعم از سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و اصناف به وجود آورده است، به گونه‌ای که این فعالان را با چالش‌های متعدد و جبران‌ناپذیری مواجه ساخته است.

2. در آخرین جلسه که در 27 دی 1397 در محل بانک مرکزی برگزار شد، ضمن اعلام مخالفت با موارد مطرح‌شده در جلسه، هیچگونه صورتجلسه‌ای توسط نمایندگان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد به امضا نرسیده است و جمع‌بندی مذکور در بخشنامه فوق‌الذکر خلاف نظرها و دیدگاه‌های منبعث از مجموعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور است.

٣. همواره اعلام شده است، فعالان اقتصادی و سازمان‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ضمن درک وضع کشور و همان‌طور که همراهی کامل با سیاست‌های دولت را تاکنون سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده‌اند، تمایل دارند پیشگام رفع مشکل‌های کشور و مردم باشند.

با توجه به تاکید حسن روحانی، ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت استفاده بیشتر از ظرفیت این مناطق در وضع حساس فعلی کشور، لازم است دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در راستای سیاست‌های کلان کشور اقدام کنند.
در انتها تاکید می‌شود، فرصت‌های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مقطع کنونی، می‌تواند نقش سازنده‌ای را در کمک به بهبود اوضاع، برون‌رفت از وضع حاضر و مقابله با جنگ اقتصادی ناجوانمردانه ایفا کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار