اعلام آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای تعویض بخاری‌های مدارس در 2 سال

برای تبدیل بخاری‌های هوشمند با بخاری های سنتی تنها به سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است

تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از برگزاری جشنواره بزرگ دانش‌آموزی با نام «بهسو» برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه از اول تا ۲۲ بهمن خبر داد.

کد مطلب: ۸۸۷۳۰۶
لینک کوتاه کپی شد
اعلام آمادگی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت برای تعویض بخاری‌های مدارس در 2 سال

به گزارش ایرنا، محسن دلاویز امروز در نشست خبری گفت: «از نظر مصرف سوخت در وضع مطلوبی نیستیم و با میانگین و استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم.»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: «مقابله با مصرف بی‌رویه انرژی در کشور نیاز به عزم ملی دارد، بهینه‌سازی مصرف سوخت مربوط به یک سازمان یا نهادی خاص نیست و همه بخش‌ها باید کمک کنند. بودجه کشور توان پاسخگویی به این میزان از یارانه انرژی را ندارد. 15 درصد یارانه انرژی که در دنیا پرداخت می‌شود مربوط به ایران است که برای پرداخت آن سالانه 10 درصد تولید ناخالص ملی کشور مصرف می‌شود. پرداخت یارانه سنگین مانع توسعه است و باید در آن تجدید نظر کرد.

دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در ادامه گفت: «دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت در سال آتی ندارند، اکنون 50 درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه می‌رسد که بهای سوخت آنها سه درصد از هزینه‌هایشان را تشکیل می‌دهد. ابزار قیمتی از مهمترین شیوه‌ها برای کنترل مصرف به شمار می‌رود. بنزین در ایران ارزان است، البته باید توجه داشت که سرانه درآمد مردم ایران پایین بوده باید در جای خود به آن پرداخته شود.»

او افزود: «دریافت جریمه، ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت است که تجربه نشان داده که کارساز نیست.»

دلاویز از فرهنگ‌سازی و آموزش به عنوان ابزار دیگر مدیریت مصرف سوخت نام برد و گفت: «باید برای گروه‌هایی مانند دانش‌آموزان و بانوان فرهنگ‌سازی کرد.»

تلفات انرژی در ایران معادل 445 میلیون بشکه نفت خام در سال است

او افزود: «براساس ترازنامه سال 1395، انرژی کشور سالیانه معادل 396 میلیون بشکه نفت خام انرژی در بخش خانگی مصرف می‌شود. میزان مصرف انرژی در بخش صنعت معادل 331 میلیون بشکه و در بخش حمل و نقل معادل 319 میلیون بشکه نفت خام است.»

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت ادامه داد: «بخش عمده‌ای از سوخت در خودروهای فاقد استاندارد و فرسوده هدر می‌رود، مصرف بالای سوخت در کشور در حالیست که سرانه مالکیت خودرو در ایران پایین است. در ایران به ازای هر 100 کیلومتر به طور متوسط 7.8 لیتر بنزین مصرف می‌شود در حالی که میانگین آن در اروپا 5.5 لیتر است که برای کاهش آن به 4 لیتر برنامه‌ریزی کردند. سالیانه معادل 445 میلیون بشکه نفت خام تلفات انرژی در کشور داریم که باید فکری به حال آن کرد.»

برگزاری جشنواره فرهنگ‌سازی برای دانش‌آموزان

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از برگزاری جشنواره بزرگ دانش‌آموزی با نام «بهسو» برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه با هدف فرهنگ‌سازی خبر داد و گفت: «حدود 6 میلیون دانش‌آموز در این مقطع تحصیلی مشغولند که با احتساب خانواده‌های آنها حدود 15 میلیون نفر را درگیر خواهد کرد. این جشنواره از اول بهمن تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شود که در مراسم اختتامیه از نفرات برتر تقدیر خواهد شد.»

مصرف گاز 3 فاز پارس جنوبی توسط بخاری‌های سنتی

دلاویز به مصرف بالای بخاری‌های سنتی اشاره کرد و گفت: «هر بخاری سنتی روزانه 11.5 متر مکعب گاز مصرف می‌کند که بالاتر از استاندارد جهانی است. بخاری‌های سنتی به علت فناوری پایین، در 110 روز سرد سال در مجموع معادل تولید سه فاز پارس جنوبی، گاز مصرف می‌کنند. برای توسعه سه فاز پارس جنوبی باید 18 میلیارد دلار سرمایه گذاری کرد، در حالی که برای تبدیل بخاری‌های هوشمند با بخاری های سنتی تنها به سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز است.»

آمادگی برای تعویض 150 هزار بخاری ناایمن مدارس

مدیرعامل شرکت بهینه ‌ازی مصرف سوخت به حادثه آتش‌سوزی مدرسه‌ای در زاهدان در هفته‌های اخیر اشاره کرد و گفت: «حدود 150 هزار بخاری و وسیله گرمایشی غیر استاندارد در مدارس کشور وجود دارد که در صورت همراهی سازمان نوسازی و تجهیز مدارس می‌توان آنها را در مدت دو سال با بخاری‌های جدید و ایمن جایگزین کرد. ظرفیت ساخت سالانه 300 هزار بخاری هوشمند وجود دارد که از طریق آن می‌توان در مدت 2 سال بخاری‌های مدارس را تعویض کنیم. دولت برای هر بخاری جدید 250 دلار یارانه می‌دهد، آمادگی داریم تا از طریق کمیته امداد و سایر نهادهای ذیربط برای تامین بخاری‌های افراد کم برخوردار اقدام کنیم.»

ضرورت ایجاد سازمان متولی انرژی در کشور
مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از وضعیت جزیره‌ای در مدیریت بخش انرژی کشور گفت: «اگر ما بتوانیم یک سازمان واحد متولی انرژی در کشور ایجاد کنیم می‌توانیم وضعیت مدیریت مصرف سوخت را سامان بدهیم. بخش عمده‌ای از تلفات انرژی کشور در نیروگاه‌ها و برای تبدیل گاز به برق است، بهره‌وری نیروگاه‌های حرارتی کشور 38 درصد است که فاصله زیادی با استاندارد جهانی دارد. قرار است 110 هزار چاه کشاورزی تا سه سال آینده برقی شود که این اقدام را از طریق سازمان توانیر انجام خواهیم داد.»

دلاویز افزود: «جایگزینی 140 هزار تاکسی گازسوز با تاکسی فرسوده، نوسازی 65 هزار کامیون و کشنده سنگین، توسعه حمل و نقل ریلی و مترو از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اجرا برای مدیریت کلان مصرف سوخت در کشور است. حدود 19.5 میلیارد دلار پروژه مصوب برای بهینه‌سازی مصرف سوخت در کشور وجود دارد که برخی از آنها به خوبی در حال اجراست اما در اجرای شماری از این طرح‌ها مشکلاتی رخ داده است. بخشی از چالش‌هایی که در روند اجرای این طرح‌ها رخ داده مربوط به انتقال این پروژه‌ها به وزارت صنعت است که از جمله آنها می‌توان به طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل و تاکسی‌ها اشاره کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار