بحران خودکشی در بین نوجوانان بومیِ استرالیا

تهران (پانا)- کارشناسان می‌گویند ناکامی استرالیا در مقابله با مسائل مربوط به جامعه بومی خود، بخشی از دلیل بحران خودکشی در بین نوجوانان و جوانانِ این کشور است.

کد مطلب: ۸۸۷۱۹۵
لینک کوتاه کپی شد
بحران خودکشی در بین نوجوانان بومیِ استرالیا

به گزارش ایسنا، بومیان استرالیا به ساکنان اولیه قاره استرالیا گفته می‌شود که از ده‌ها هزار سال پیش از ورود اروپائیان به این سرزمین در آنجا زندگی می‌کردند. با ورود سفیدپوستان و دیگر مردمان به سرزمین استرالیا، ساختار زندگی بومیان که طی هزاران سال دست‌نخورده باقی‌مانده بود، به شدت دچار دگرگونی شد.

در حال حاضر تعداد نگران‌کننده‌ای از دختران نوجوان و بومیِ این کشور طی چند ماه اخیر دست به خودکشی زده‌اند به طوری که تنها در ۹ روز پنج مورد خودکشی رخ داده است.

این جریان ابتدا با خودکشی یک دختر ۱۵ ساله اهل کویینزلند آغاز شده و سپس با اقدام مشابه چندین دختران نوجوان ۱۲، ۱۴ و ۱۵ ساله دیگر در غرب، شمال و جنوب استرالیا ادامه یافت.

برخی کارشناسان، آسیب‌های بین نسلی و فقدان فعالیت بومیان در جامعه را بخشی عمده در این معضل می‌دانند.

بر اساس اداره آمار ملی استرالیا کودکان بومی ۵ تا ۱۷ ساله استرالیایی پنج برابر بیشتر از کودکان غیربومی همین سن در این کشور در اثر خودکشی جان می‌بازند. هم‌چنین طبق آمارهای منتشر شده یک چهارم افراد زیر ۱۸ ساله که دست به خودکشی می‌زنند از افراد بومی استرالیا هستند.

یک کارشناس در همین رابطه می‌گوید: دلیل اقدام به خودکشی در کودکان عمدتا اختلالات فیزیولوژیکی است. این کودکان احساس بی فایده بودن و رها شده به حال خود کرده و از این رو مرتکب خودکشی می‌شوند.

در برخی از مناطقی که چنین بحران‌هایی وجود دارد، بومیان استرالیا حاشیه نشین شده و به دلیل مصادره شدن املاک‌شان مجبور به زندگی در مناطق مرزی و حاشیه‌ای شده‌اند. در واقع با این افراد در کشور خود مانند پناهنده‌ها رفتار می‌شود.

بومیان استرالیا طی سال‌های اخیر متحمل آسیب‌های فیزیولوژیکی بسیاری شده‌اند و بحران خودکشی میان جوانان بومی استرالیا تنها یکی از این آسیب‌هاست.

کارشناسان هم‌چنین نسبت به سیاست‌های استرالیا انتقاد وارد کرده و می‌گویند که مقامات به جوانان بومی این کشور و مهارت‌های آن‌ها توجه کافی نداشته و آن‌ها را در فعالیت‌های مختلف جامعه شرکت نمی‌دهند.

از دیگر عوامل این بحران را می‌توان فقر و فقدان آموزش میان این جوانان دانست. هر چند آزارهای جنسی نیز دلیل یک سوم از این خودکشی‌ها در بین جوانان است.

به گفته کارشناسان ارتباط جدی میان تجاوز، خشونت‌های خانوادگی و آمار بالای خودکشی میان دختران و زنان بومی استرالیا وجود دارد.

بنابر گزارش دیلی میل، سال گذشته سازمان ملل متحد با جلب نظرات نسبت به سطوح بالای خشونت علیه زنان و دختران بومی استرالیا، خواستار اجرای یک برنامه عملی ملی ویژه در این زمینه شد. اما برنامه‌هایی که برای پیشگیری از خودکشی میان جوانان و به ویژه دختران استرالیایی طراحی شده به اندازه کافی به میزان بالای خشونت‌های جنسی علیه آن‌ها توجه نکرده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار