وزیر آموزش و پرورش: شخصیت بچه‌ها در رقابت‌های ناجوانمردانه فردی سرکوب می‌شود

شادی و نشاط در مدرسه شرط اصلی یادگیری پایدار است

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش شادی و نشاط در مدرسه را شرط اصلی یادگیری پایدار دانست و بر تغییر فضای مدارس و رقابت‌های فردی تاکید کرد.

کد مطلب: ۸۸۷۱۸۷
لینک کوتاه کپی شد
وزیر آموزش و پرورش: شخصیت بچه‌ها در رقابت‌های ناجوانمردانه فردی سرکوب می‌شود

سیدمحمد بطحایی در گردهمایی رابطان اجرای طرح بازی - یادگیری که صبح امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، گفت: «امروز آغاز یک حرکت بسیار مبارک در نظام آموزش و پرورش ماست و این حرکت تغییر و تحولی اساسی در آینده نظام آموزش و پرورش به دنبال خواهد داشت.»

او خطاب به رابطان اجرای طرح بازی و یادگیری گفت: «مدارس ما از نشاط و اشتیاقی که شرط لازم برای یادگیری است، بی‌بهره است. ما مدارس را تبدیل به یک محیط خشک و خشن کرده‌ایم که در این محیط دائما رغبت‌ها و علایق سرکوب می‌شود. شخصیت بچه‌ها در رقابت‌های ناجوانمردانه فردی سرکوب می‌شود.»

بطحایی گفت: «این اتفاق فقط تقصیر من و شما نیست. حرف‌ها و انتقادها درباره اجرای چنین طرح‌هایی باید ۲۰سال پیش مطرح می‌شد.»

در ایران به دلیل ساختار سیاسی عمر مدیریت کم است و مسئولان به جای اجرای طرح‌هایی که ۱۰سال آینده به ثمر می‌نشیند، دست به تغییر ساختار می‌زند

او ادامه داد: «این روش‌های خشک و خشن آموزشی از ۱۲۰سال پیش که آموزش رسمی در ایران شکل گرفت، آغاز شد. تفاوت نظام آموزش و پرورش ما با کشورهای توسعه‌یافته در این است که آن‌ها روش‌ها را تغییر دادند اما ما همان روش‌ها را ادامه دادیم.»

وزیر آموزش و پرورش بر تغییر محیط خشک آموزشی تاکید کرد و گفت: «گام اول این تغییر در اختصاص منابع و امکانات نیست، گام اول در تغییر نگرش و ادراک افراد است. این تغییر نگرش کار ساده‌ای نیست، مسیری که امروز آغاز شده است شاید ۱۰سال آینده خود را نشان دهد و نتیجه‌بخش باشد.»

عمده تغییرات ما بعد از انقلاب تغییرات ساختاری بوده است

بطحایی گفت: «اجرای طرح بازی - یادگیری و چنین طرح‌هایی ایده من نیست؛ این روش در بعضی از کشورها از ۷۰سال پیش آغاز شده است. در ایران به دلیل ساختار سیاسی عمر مدیریت کم است و مسئولان به جای اجرای طرح‌هایی که ۱۰سال آینده به ثمر می‌نشیند، دست به تغییر ساختار می‌زند و به همین دلیل عمده تغییرات ما بعد از انقلاب تغییر ساختاری بوده است.»

او شادی و نشاط در مدرسه را شرط اصلی یادگیری پایدار دانست و گفت: «ما به دنبال این هستیم که این شادی و نشاط را در مدرسه ایجاد کنیم و بچه‌ها از رفتن به مدرسه احساس خوبی داشته باشند. اگر یک روزی بچه‌ها از تعطیلی مدرسه به دلیل بارش برف احساس ناراحتی کردند، آن روز می‌توانیم بگوییم در نظام آموزشی ما تحول رخ داده است.»

بطحایی گفت: «من از سازمان پژوهش سوال کردم که کسی گفته است که دانش‌آموز پایه دهم و یازدهم باید انتگرال و حد و مشتق را در این حد و با این فرمول‌های پیشرفته حفظ کند؟ این مفاهیم چه ارتباطی با آموزش عمومی دارد؟ آموزش عمومی باید بچه‌ها را برای زندگی کردن آماده کند و صبر و کنترل خشم را به آن‌ها آموزش دهد.»

او ادامه داد: «بخشی از این مشکلات به برنامه درسی بازمی‌گردد که ما اصلاح آن را آغاز کرده‌ایم و بخش دیگر به روش‌ها مربوط است. روش‌هایی مانند اجرای طرح بازی و یادگیری که ما باید در مدارس اجرا کنیم، در همین راستاست.»

وزیر آموزش و پرورش خطاب به رابطان طرح بازی و یادگیری گفت: «موفقیت این طرح در گروی امکانات و منابع نیست. شما باید به این طرح و اجرای آن ایمان داشته باشید. با اولیای دانش‌آموزان جلسه بگذارید و این نگرش غلط به روش‌های آموزشی را اصلاح کنید. به آن‌ها بگویید این طرح صرفا برای بازی نیست و بچه‌های شما قرار است در حین بازی کردن یادگیری پایدار داشته باشند.»

او ادامه داد: «تمرکز اصلی رابطان برای اجرای طرح فقط باید بر روی مدرسه باشد. هر چه زور و توان برای اجرای این طرح دارید در مدرسه متمرکز کنید.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار