بسیاری از مردم بیماری اوتیسم را نمی شناسند

کاشان ( پانا) - عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان با بیان اینکه بسیاری از مردم بیماری اوتیسم را نمی شناسند و علائم آن را نمی‌دانند، تاکید کرد اگر در فرصت طلایی 12 ماهگی تا سه سالگی اختلالات عصب‌شناسی تشخیص داده شود، باعث برگشت بیمار به زندگی می شود.

کد مطلب: ۸۸۶۹۸۵
لینک کوتاه کپی شد
بسیاری از مردم بیماری اوتیسم را نمی شناسند

محمود قطبی فرد در جشن «از نگاهم بخوان» در دانشگاه کاشان اظهار کرد: در این شهرستان کار خاصی برای بچه‌های اوتیسم صورت نگرفته است و برای مشکلات این گروه از بیماران نسبت به شهرهای دیگر عقب‌ماندگی داریم.

وی افزود: اوتیسم، یکی از اختلالات دوران کودکی است که مانع از گسترش ارتباطی فرد می‌شود و علت آن مشخص نشده است اما تحقیقات، عملکرد غیر عادی مغز و زمینه‌های ژنتیکی را از جمله ریشه‌های این بیماری می‌داند و تاکید می‌کند تشخیص با تأخیر سبب می‌شود فرصت‌های طلایی درمان از بین برود.

وی افزود: نشانه‌های بیماری اوتیسم، بر اساس ۱۵ رفتار خاص است که در کودکان عادی دیده نمی‌شود از قبیل بی‌تفاوتی به اطرافیان و کناره‌گیری از محیط، واکنش نداشتن به نام خود که با ناشنوایی اشتباه می شود، ناراحتی شدید از بی‌نظمی اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران، نداشتن بازی عملکردی و بی‌علاقگی به بازی‌های گروهی همراه با تکرار رفتار.

وی تصریح کرد: بیماران اوتیسم علامت‌هایی دارند مثل اینکه در مقابل خنده دیگران واکنشی ندارند و از نظر تظاهرات چشمی ناتوان هستند، وانمودسازی ندارند و از تماس اجتماعی اجتناب می‌کنند، واکنش به صدای محیط ندارند. فعالیت هدفمند ندارند، از تقلید ناتوان هستند، به دستورات کلامی واکنشی ندارند و برای درک معنا دچار مشکل می‌شوند.

این فعال اجتماعی افزود: بیماران اوتیسم از کلمات گوناگون استفاده نمی‌کنند، بی‌میل به بغل شدن هستند، از اشارات بدنی و زبان بدن استفاده نمی‌کنند، بی توجه به بازی‌های جدید هستند و تمرکز حواس لحظه‌ای ندارند.

عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان گفت: بسیاری از خانواده‌ها با وجود مشاهده این رفتارها در کودکان خود، توجهی می‌‌کنند و آن را طبیعی می دانند اما هر کدام از آنها نشانه یک عارضه است. شناسایی نشدن اوتیسم فرصت طلایی درمان را از بین می‌برد زیر این عارضه در بزرگسالی قابل درمان نیست.

وی تصریح کرد: بسیاری از پزشکان از درمان بچه‌های اوتیسم خودداری می کند و مسئولان هم از بچه‌های اوتیسم حمایت‌های تخصصی ندارد. بسیاری از اقلام دارویی مورد نیاز بچه‌‌های مبتلا به اوتیسم در بخش بیماری های خاص ثبت نشده است و تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست.

قطبی فرد افزود: نسبت کودکان اوتیسم، در جهان ۶۵ به یک در جهان است و تاکنون در کاشان ۱۰۰ نفر بیمار اوتیسم شناسایی شده و حدود ۵۰ نفر نیز تخمین زده می‌شود که شناسایی نشده‌اند. هدف از تشکیل این انجمن، خدمت به بچه‌ها و خانواده‌ها در بخش‌های چهارگانه آموزش، پژوهش، توانبخشی و حمایت‌های مالی و مشاوره ای است.

همایش سالانه حمایت از بیماران اوتیسم با عنوان «از نگاهم بخوان» در دانشگاه کاشان برگزار شد. نمایش و فروش عکس از آثار بهنام اعتمادی از جمله برنامه‌های جنبی این همایش بود که از 28 تا 30 دیماه در کوشک کمال الملک دایر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار