مدیر گروه سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان عنوان کرد:

تغذیه سالم مهم ترین حوزه بهداشت مدارس

همدان (پانا) - مدیر گروه سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان در نشست با رئیس و کارشناسان سازمان دانش آموزی یکی از مهم ترین مباحث حوزه سلامت جامعه را بهداشت مدارس بیان کرد.

کد مطلب: ۸۸۶۷۰۴
لینک کوتاه کپی شد
تغذیه سالم مهم ترین حوزه بهداشت مدارس

نوروزی با اشاره به قاچاق مواد غذایی ،عرضه مواد غذایی خانگی و استفاده از کودهای شیمیایی عنوان کرد: به دلیل شرایط خاص سنی دانش آموزان و تأثیری که تغذیه بر سلامت روان آن ها دارد بهداشت و پاکیزگی بوفه مدارس در اولویت قرار دارد.

او با بیان این که مکانی متمرکز برای تهیه و پخت غذای گرم برای دانش آموزان در استان وجود ندارد تصریح کرد: اگر قرار است غذای گرم در مدارس توزیع شود بهتر است در خود مدرسه تهیه شود که در این صورت مدرسه باید شرایط پخت و پز و نگهداری غذای گرم و سالم را داشته باشد.

نوروزی با تأکید بر این نکته که فرد توزیع کننده اقلام خوراکی در مدارس، باید آموزش های لازم را در بحث بهداشت و تغذیه دیده باشد افزود: افرادی که به هر نحوی در آماده کردن و توزیع مواد غذایی در مدارس نقش دارند نباید بیماری واگیر دار داشته باشند و باید دارای کارت سلامت و معاینات پزشکی باشند که این کارت برای آشپزان هر ۶ ماه یک بار و برای خدمه سالی یک بار تمدید می شود.

مدیر گروه سلامت محیط کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر بهداشت فضا و محیط ساختمانی محل توزیع مواد غذایی تصریح کرد: مکان عرضه مواد غذایی باید دسترسی به آب سالم، روشویی و فاضلاب جهت شست و شوی مداوم محل پخت و پز را داشته باشد تا از هر گونه آلودگی در این مکان جلوگیری شود .

نوروزی در ادامه گفت: وجود تجهیزات مورد نیاز از قبیل یخچال برای نگهداری مواد خوراکی جهت جلوگیری از فاسد شدن این اقلام باید در دستور کار مدارس قرار گیرد .

نوروزی اظهار داشت: توزیع مواد غذایی گرم از جمله موارد نگران کننده در مدارس است که اغلب توسط افراد بدون صلاحیت و با ماشین هایی که فاقد تجهیزات لازم برای نگهداری این مواد هستند توزیع می شود.
او در ادامه افزود: پوستر های اقلام مواد غذایی مجاز و غیر مجاز که توسط معاونت بهداشت تهیه شده است باید در مدارس و در معرض دید دانش آموزان نصب شود هم چنین طبق مصوبات صورت گرفته تا شعاع ۶۰۰ متری مدرسه هیچ گونه دست فروشی اجازه توزیع و فروش اقلام خوراکی را ندارد.

او گفت: با توجه به اهمیت تغذیه دانش آموزان، اداره نوسازی مدارس قسمتی از مدرسه را به عنوان محل فروش و توزیع تغذیه دانش آموزان در نظر گرفته است و در صورتی که مدارس تازه تأسیس فاقد این گونه مکان باشند و یا محل بوفه را تغییر کاربری داده باشند عامل این کار باید جوابگو باشد.

نوروزی در پایان تصریح کرد: درصدد راهکارهایی هستیم تا بتوانیم دانش آموزان را ترغیب به رعایت بهداشت و مصرف اقلام خوراکی مجاز در مدارس کنیم تا هر دانش آموز به صورت خودجوش ارزیاب و نماینده ما در مدرسه باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار