هاشمی، نماینده مجلس در گفت‌وگو با پانا بیان کرد

تلاش برای تخصیص بودجه جهت اجرای قانون حمایت از معلولان

تهران (پانا) - اردیبهشت امسال بود که قانون حمایت از حقوق معلولان از سوی رئیس‌جمهوری به دستگاه‌ها ابلاغ شد و اکنون جامعه معلولان، چشم انتظار تخصیص اعتباری برای اجرای این قانون در بودجه سال 98 هستند که به گفته همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت، مجلس تلاش می‌کند اعتبارات لازم برای اجرای این قانون را اختصاص دهد.

کد مطلب: ۸۸۶۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای تخصیص بودجه جهت اجرای قانون حمایت از معلولان

استفاده رایگان از سامانه‏‌های حمل و نقل ریلی و اتوبوسرانی درون‌شهری، بهره‌مندی از آموزش عالی رایگان در مراکز زیرمجموعه وزارتخانه‏‌های آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و دیگر مراکز آموزش عالی، اختصاص واحدهای مسکونی با کیفیت، ارزانقیمت و مناسب‏‌سازی شده به افراد معلول، با اولویت زوج‌‏های دارای معلولیت و خانواده‏‌های دارای چند معلول، پرداخت حداقل دستمزد قانون کار برای معلولان دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید، پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایان برای افرادی که از نیروهای معلول در محیط کار استفاده کنند و ارائه خدمات توانبخشی به معلولان از سوی سازمان بیمه سلامت از مهم‌ترین مفاد قانون حمایت از معلولان است.

حال که معلولان پس از سالها، منتظرند که قانون حمایت از معلولان اجرا شود تا از مشکلاتشان کاسته شود، نهادهای حامی معلولان معتقدند که اجرای این قانون منوط به اختصاص اعتبارات لازم در بودجه سال 98 است تا قابلیت اجرا یابد. موضوعی که وحید قبادی دانا، رئیس جدید سازمان بهزیستی نیز آن را تأیید کرده و گفته است که برآورد سازمان بهزیستی برای اجرایی کردن این قانون، ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده اما در کمیسیون‌های تخصصی مجلس تنها یک هزار و ۱۰۰ میلیارد یعنی کمتر از یک دهم برآورد ما به این قانون اختصاص داده‌اند که با این وصف کار زیادی نمی‌توان انجام داد.

اما همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی درباره قانون حمایت از معلولان و نحوه اختصاص بودجه برای اجرای آن به پانا می‌گوید: مجلس دهم اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان را پیگیری می‌کند چراکه مجلس متعهد است تا به طور کامل از اجرای این قانون در سطح جامعه حمایت کند. امسال نیز با پیگیری‌هایی که از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور صورت گرفت مقرر شد تا ردیف مستقلی در بودجه 98 برای اجرای قانون حمایت از معلولان دیده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگرچه قوانین تاثیری جدی در احقاق حقوق معلولان دارد اما مهم‌تر از آن ضرورت تغییر نگاه جامعه و مسئولان نسبت به توانمندی‌های معلولان است. در این راستا تلاش می‌شود با توجه به اوضاع اقتصادی کشور و کمبود منابع، از همه ظرفیت‌ها و امکانات برای اجرا کردن قانون استفاده شود.

هاشمی درباره مشکلات اجرای قانون حمایت از معلولان نیز می‌گوید: یکی از مطالباتی که معلولان دارند ساخت مسکن است که در این زمینه علاوه بر دولت باید از ظرفیت خیرین و منابع غیردولتی هم بهره گرفت. تاکنون اقدامات خوبی در زمینه ساخت مسکن برای معلولان صورت گرفته است که باید از سایر ظرفیت‌های غیردولتی نیز استفاده کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار