دادستان کل کشور اعلام کرد: افزایش سرقت در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته

تهران (پانا) - دادستان کل کشور با بیان اینکه سرقت در ردیف دوم جرایم جامعه است و حدود 27 درصد از جرایم کشور را به خود اختصاص داده است، گفت آمارها بیانگر این است سرقت در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است،

کد مطلب: ۸۸۶۶۲۴
لینک کوتاه کپی شد
دادستان کل کشور اعلام کرد: افزایش سرقت در 9 ماهه امسال نسبت به سال گذشته

به گزارش پایگاه خبری پلیس، حجت الاسلام محمد جعفر منتظری در همایش معاونان و روسای اداره‌های مبارزه سرقت پلیس آگاهی استان‌های سراسر کشور با اشاره به حادثه سقوط هواپیمای باری ارتش، اظهار کرد: در ارتباط با این حادثه ناگواری که دو روز قبل اتفاق افتاد و تعدادی از سربازان نظام جمهوری اسلامی و افسران نیروی هوایی ارتش جان خود را از دست دادند، بسیار متأثر هستیم و درگذشت این عزیزان را به فرمانده معظم کل قوا، ملت و خانواده‌های داغدار تسلیت عرض می‌کنم.

وی افزود: امیدوارم مسئولان دست‌اندرکار در این حوزه بتوانند با بررسی منشأ این گونه حوادث، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند تا کمتر شاهد حوادث تلخ این چنینی و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی کشور باشیم.

دادستان کل کشور در ادامه با اشاره به مأموریت‌های متنوع ناجا، بیان کرد: نیروی انتظامی طلایه‌دار ایجاد امنیت در جامعه است و مسئولیت مبارزه با جرایم از جمله سرقت را بر عهده دارد و برگزاری چنین گردهمایی و مجالسی می‌تواند در پیشبرد اهداف مدنظر موثر باشد. باید با استفاده از تجربیات، دانش و ابزارهای لازم برای ایجاد امنیت در کشور و مبارزه با جرایم بهره برد.

وی با بیان اینکه مبارزه با هر جرمی باید متناسب با آن باشد، تأکید کرد: برنامه‌ریزی برای مبارزه با آسیب‌ها در کنار بهره‌مندی از دانش و تجربه کافی بسیار ضروری است؛ برای رسیدن به هدف باید از دو بال، دانش و عقل بهره‌مندی از علم استفاده کرد. متأسفانه یکی از آسیب‌های قابل توجهی که در سایر کشورها وجود دارد و منحصر به جامعه ما نیست؛ جرم سرقت است.

دادستان کشور یادآور شد: زمانی وزیر دادگستری آلمان مهمان قوه قضائیه بود و در صحبت با او اطلاعات زیادی را تبادل کردیم، پرسیدم؛ بزرگترین و بیشترین جرم در کشور آلمان چه نوعی جرمی است؟ وزیر دادگستری آلمان پاسخ داد که سرقت و در ادامه سوال کردم چه نوع سرقتی و او گفت سرقت اتومبیل که در صدر سرقت‌هاست.

این مقام مسئول ادامه داد: با ذکر این مثال خواستم بگویم حتی در کشور صنعتی، پیشرفته و ثروتمند آلمان نیز این جرم دیده می‌شود و اگر آمار را ملاحظه کنیم درمی‌یابیم این جرم در بیشتر جوامع، در صدر است.

حجت الاسلام منتظری عنوان کرد: بنده اخیرا به دو سه کشور اروپایی و آسیایی سفر داشتم، بررسی آمارها نشان می‌دهد جرم سرقت معمولا در ردیف اول، دوم و سوم جرایم هر کشوری است.

وی بیان کرد: بررسی آمار و ارقام دستگاه قضاء و نیز نیروی انتظامی نشان می‌دهد متأسفانه سرقت در ردیف دوم جرایم جامعه و حدود 27 درصد از جرایم را به خود اختصاص داده است.

این مقام عالی قضائی ادامه داد: اولین رتبه در جرایم کشوری؛ مرتبط با مواد مخدر و دومین نوع جرم، سرقت در لایه‌های مختلف است. یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت بگیرد این است خاستگاه و ریشه این جرم بررسی شود.

حجت الاسلام منتظری با بیان اینکه جرم سرقت با افزایش جرم‌های مربوط به مواد مخدر و اعتیاد رابطه مستقیم و تنگاتنگی دارد، خاطرنشان کرد: وضع اقتصادی و اوضاعی که به لحاظ مادی در جامعه حاکم است نظیر مسئله بیکاری، تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌ها و ... یکی از عوامل موثر و افزایش دهنده سرقت به شمار می‌آید بنابراین کسانی که در رابطه با ایجاد اشتغال و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها، مسئولیت مستقیم دارند باید تلاش کنند و بدانند وقتی وضعیت مردم و جامعه به لحاظ اقتصادی دچار مشکل می‌شود، آمار جرایم نیز افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: هنگامی که فقر، فشار اقتصادی بر یک فرد یا جامعه‌ای افزایش می‌یابد، طبیعتا جرایم نیز رشد پیدا می‌کند، در چنین وضعی که مردم تحت فشار اقتصادی و در فقر قرار می‌گیرند، نمی‌توانند نیازهای ضروری زندگی را تأمین کنند و ممکن است دچار آسیب شوند.

دادستان کل کشور با تأکید بر اینکه مسئولان مرتبط با وضع اقتصادی جامعه باید تلاش مضاعفی کنند، افزود: آمارها بیانگر این است سرقت در 9 ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته است، وقتی ریشه‌یابی شود خواهید دید وضع اقتصادی که در جامعه حاکم است بر این موضوع یعنی افزایش سرقت، اثر مستقیم دارد.

وی تأکید کرد: نباید تنها از نیروی انتظامی توقع داشت که آمار سرقت را کاهش دهد البته این مهم یعنی مبارزه با این جرم از وظایف ناجا است اما خاستگاه جرم سرقت در نیروی انتظامی و دستگاه قضاء نیست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار