در گفت‌وگو با پانا

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور: اختیار تعیین رشته کاردانش با نظارت دقیق به مدارس تفویض شود

تهران (پانا) - مدیرکل مدارس آموزش از راه دور به تحصیل بیش از 170 هزار دانش‌آموز در این مدارس اشاره و درخواست کرد اجازه پذیرش دانش‌آموز در رشته‌های بیشتری از حوزه کاردانش به مدارس آموزش از راه دور داده شود.

کد مطلب: ۸۸۶۵۷۰
لینک کوتاه کپی شد
مدیرکل مدارس آموزش از راه دور: اختیار تعیین رشته کاردانش با نظارت دقیق به مدارس تفویض شود

گودرز شاهمرادی در گفت‌وگو با خبرنگار پانا به بودجه مدارس آموزش از راه دور اشاره کرد و گفت: «مدارس آموزش از راه دور وابسته به بخش غیردولتی هستند، موسس مکلف است از منبع درآمد این مدارس یعنی شهریه، هزینه‌های خود را پرداخت کند. اما رئیس سازمان مدارس غیردولتی توجه خاصی به این مدارس دارند و گفته‌اند اگر در سال آینده تسهیلاتی از محل اجرای مواد قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی فراهم شود، مدارس آموزش از راه دور به خوبی از آن بهره‌مند شوند.»

او ادامه داد: «یکی از موارد مهمی که روی آن کار می‌کنیم و در واقع در حال حاضر آن را یک محدودیت برای مدارس آموزش از راه دور می‌دانیم، بحث رشته‌های کاردانش است. در حوزه کاردانش نزدیک به 160 رشته مصوب داریم، اما مدارس آموزش از راه دور فقط تا سقف 6 رشته کاردانش را می‌توانند پذیرش کنند، در حالی که این مدارس ظرفیت تدریس بقیه رشته‌ها را هم دارند.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور گفت: «اگر معاونت متوسطه موافقت کنند یقینا پذیرش دانش‌آموز در این مدارس تغییر چشم‌گیری خواهد داشت و از طرف دیگر محدود کردن رشته‌ها هم باعث دوری دانش‌آموزان از مدارس آموزش از راه دور می‌شود.»

شاهمرادی گفت: «اکنون هر مدرسه آموزش از راه دور اجازه دارد تا 6 رشته کاردانش را تدریس کند و ما درخواست داریم که این اجازه داده شود تا هر مدرسه از مجموع رشته‌های کاردانش به تناسب وضعیت مدارس و توانمندی، شرایط منطقه و استان و وضعیت توسعه بتواند پذیرش کند.»

نباید برای رشته‌های کاردانش محدودیت داشته باشیم

به گفته مدیرکل مدارس آموزش از راه دور در حال حاضر 1615 از این نوع مدارس در کشور فعالیت می‌کنند و 173 هزار و 134 دانش‌آموز در دور دوره متوسطه اول و دوم دارند.

او گفت: «در حالی مدارس آموزش از راه دور اجازه پذیرش دانش‌آموز تا حداکثر شش رشته کاردانش را دارند که این وضعیت با سیاست وزارت آموزش و پرورش چندان همراه نیست. سیاست وزارت آموزش و پرورش این است که تا حد امکان امور به سطوح پایین تا مدرسه تفویض شود. سیاست دوم این وزارت‌خانه توسعه کاردانش و فنی‌وحرفه‌ای است، وقتی محدودیت قائل شویم باعث تناقص با این سیاست‌ها می‌شود و راه‌حل هم این است که اختیار تعیین رشته کاردانش به مدارس با نظارت دقیق تفویض شود تا رشته‌های کاردانش در میان دانش‌آموزان توسعه یابد.»

مهلت ارسال اثر به جشنواره قلم تمدید شد

شاهمرادی همچنین از تمدید مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره قلم خبر داد و گفت: «جشنواره قلم در سه بخش برگزار می‌شود، بخش اول دانش‌آموزی است که ثبت ایده‌ها، خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی است و شعار ما هر دانش‌آموز یک ایده است. بخش دوم مربوط به معلمان است و هدف ما مجهز شدن معلمان به فناوری‌های نوین و تولید محتوا است. انتظار داریم که همه معلمان شاغل در مدارس آموزش از راه دور محتواهای تولید شده خود را برای این جشنواره ارسال کنند. بخش سوم طرح نگار است، به این معنا که همه موفقیت‌ها و دستاوردها اعم از این اینکه از سوی خانواده، والدین، موسس، دانش‌آموز و معلم به دست آمده باشد می‌تواند در این جشنواره شرکت کند. در این سه بخش علاقه‌مندان تا 22 بهمن فرصت دارند آثار خود را ارسال کنند.»

مدیرکل مدارس آموزش از راه دور گفت: «ما دانش‌آموزان شاخص فراوانی داریم برای نمونه، سردار آزمون، فوتبالیست کشورمان در مدارس آموزش از راه دور ما درس خوانده است.»

او افزود: «اما جشنواره قلم بخش دیگری مربوط به خبرنگاران دارد و برای اولین بار است که در این جشنواره از خبرنگاران هم خواسته شده تا در آن شرکت کنند. خبرنگاران می‌توانند به تنهایی به اسم خود یا به اسم رسانه در دومین جشنواره قلم شرکت کنند و تا آخر اسفند برای شرکت در جشنواره فرصت دارند. اختتامیه جشنواره قلم نیز بهار سال 98 در شهر مشهد برگزار می‌شود.»

دومین جشنواره قلم برای سه گروه دانش‌آموزان، معلمان و خبرنگاران در مدارس آموزش از راه دور داخل و خارج از کشور برای پرورش خلاقیت و رشد ایده­‌پردازی و تفکرات کارآفرین و ترویج فرهنگ کارآفرینی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، اجرا می‌شود.

دومین جشنواره قلم براساس راهبرد "آموزش از راه دور، آموزش آسان، باکیفیت، همیشه، همه‌جا و برای همه" طراحی شده است، حمایت از کالای ایرانی، تقویت و توسعه کارآفرینی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و کسب‌و‌کار نوین محورهای جشنواره در بخش دانش‌آموزی و طراحی و تولید محتواهای جدید آموزشی و تالیف کتب محورهای بخش معلمان این جشنواره است. اصحاب رسانه هم می‌توانند در قالب‌های خبر، گزارش خبری مکتوب در خبرگزاری‌ها و مطبوعات یا گزارش‌های خبری که به صورت صوتی تصویری از صدا یا سیمای جمهوری اسلامی پخش شده است، مصاحبه، مقاله و یادداشت، عکس خبری، برنامه تولیدی در صدا یا سیما ، گزارش ، یادداشت و نقد و تحلیل مرتبط با آموزش از راه دور می‌توانند در این جشنواره حضور فعال داشته باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار