ترامپ و هزینه طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا

تهران (پانا) - اختلاف بین «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و دموکرات ها بر سر بودجه دیوار مرزی با مکزیک، دولت این کشور را در شرف طولانی ترین تعطیلات اجباری فرو برده است؛ تعطیلاتی که ضرر اقتصادی ناشی از آن بیش از هزینه ساخت دیوار برآورد می شود.

کد مطلب: ۸۸۶۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
ترامپ و هزینه طولانی ترین تعطیلی دولت در تاریخ آمریکا

به گزارش ایرنا، شاید کسی تصور نمی کرد که با انتخابات میان دوره ای کنگره و قرار گرفتن اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات ها، بن بست سیاسی و تعطیلی چند هفته ای دولت ترامپ را نظاره گر باشیم.
هر چند در دوره ترامپ و همچنین «باراک اوباما» رئیس جمهوری قبلی آمریکا چندین بار دولت این کشور تعطیل شد اما رکورد بیشترین تعطیلی در زمان ریاست جمهوری «بیل کلینتون» دموکرات ثبت شده است که حدود 26 روز فعالیت های بخش هایی از دولت متوقف شد.
اینک نیز در دولت ترامپ به دلیل کشمکش های ایجاد شده بر سر دیوار مرزی، تعطیلی دولت که از روز نخست دی ماه آغاز شده بود با وجود گذشت 25 روز همچنان ادامه دارد که در شرف رکوردار شدن در تاریخ ایالات متحده است.
با نگاهی اجمالی به مواضع ترامپ و دموکرات ها، انتظار می رود که روند تعطیلی دولت آمریکا طی روزها و یا حتی هفته های آتی نیز ادامه یابد. ترامپ روز جمعه (14 دی ماه) پس از پایان نشست بی نتیجه با دموکرات ها تاکید کرد که این تعطیلی ممکن است «ماه ها و سال ها» به طول انجامد.
به وجود سخنان تهدید آمیز ترامپ مبنی بر تعطیلی طولانی مدت دولت اما اندکی عقب نشینی و تسامح در رفتار رئیس جمهوری آمریکا دیده می شود از جمله این که وی اظهار کرد «این دیوار نباید حتما با بتون ساخته شود و اگر از میله ‌ای فولادی باشد هم خوب است.»
دموکرات ها که پس از سال ها انزوای سیاسی در قوه قانونگذاری آمریکا اینک دست کم در مجلس نمایندگان اکثریت را دارا هستند، در مقابل مطالبات و یکه تازی های ترامپ کوتاه نمی آیند. ترامپ اما برای فشار بر کنگره همچنان بر ابزار فشار تکیه دارد و با هدف مقصر جلوه دادن دموکرات ها در شکل گیری وضعیت کنونی، سفر به داووس سوئیس برای شرکت در مجمع جهانی اقتصاد را ملغی اعلام کرده است؛ اجلاسی که هفته اول بهمن ماه برگزار می شود و اهمیت حضور کشورهای بزرگ صنعتی جهان از جمله ایالات متحده در آن بر آمریکایی ها پوشیده نیست.
اصرار ترامپ بر تصویب بودجه 5 میلیارد و 700 میلیون دلاری برای کشیدن دیوار بین مرز آمریکا با مکزیک به گفته وی به خاطر مقابله با ورود مهاجران غیرقانونی، جلوگیری از قاچاق (مواد مخدر، سلاح و انسان) و همچنین تروریسم صورت می گیرد. او ششم ژانویه در توئیتی دیوار کشی را در راستای منافع و امنیت ملی آمریکا ارزیابی کرد و نوشت که «99 درصد از ورودهای غیر قانونی مرزی ما پایان می ‌یابد، جرم در کشور ما پایین می‌‌آید و ما سالانه میلیاردها دلار پس ‌انداز می ‌کنیم.»
ولی تداوم تنش ها بین ترامپ و دموکرات ها بر سر بودجه، حدود 800 هزار نفر از کارمندان دولت را در وضعیت دشوار معیشتی قرار داده است. برخی از آنها به مرخصی اجباری رفته و شماری نیز بدون دریافت حقوق مشغول به فعالیت اند؛ شرایطی که پس از گذشت چند هفته اینک صدای اعتراض کارمندان را بلند و رسا ساخته است تا جایی که صدها نفر در مقابل کاخ سفید علیه سیاست های ترامپ و تعطیلی دولت دست به اعتراض زدند.
راهکار دموکرات ها مبنی بر تصویب بودجه اضطراری برای پرداخت حقوق کارمندان دولتی نیز از سوی رئیس جمهوری رد شد و ترامپ تاکید کرد تا تصویب نشدن بودجه ساخت دیوار، وضعیت به همین منوال ادامه خواهد یافت. از این رو «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا از ترامپ خواست تا به جای گروگان گیری کارمندان دولتی، طرح بودجه پیشنهادی دموکرات ‌ها را بپذیرد.
کارشناسان بر این باورند که تحقق شعارهای انتخاباتی و اولویت های سیاسی ترامپ بر هر موضوعی ارجحیت دارد حتی اگر به بهای بیکاری تمامی کارمندان و صرف هزینه ای چند برابر دیوار با مکزیک تمام شود. از نگاه آنان تعطیلی دولت ترامپ هزینه های سرسام آوری را از جهات مختلف بر آمریکا تحمیل می کند؛ هزینه هایی از تشدید نارضایتی های داخلی و نابسامانی های اقتصادی گرفته تا خدشه دار شدن افزون تر وجهه و حیثیت ایالات متحده در سطح بین الملل.
از نگاه اقتصاددانان و برخی مقامات آمریکایی، تعطیلی چند هفته ای دولت تا همین الان نیز زیان های مالی چشمگیری را بر اقتصاد این کشور تحمیل کرده است. به طوری که «جرومی پاول» رئیس بانک مرکزی آمریکا نسبت به خسارت های ناشی از تداوم تعطیلی به ترامپ هشدار داده است. گفته می شود که این تعطیلات در هر هفته ضرری معادل 2 میلیارد دلار بر تولید ناخالص داخلی آمریکا وارد می کند.
در همین ارتباط موسسه اعتبارسنجی «استاندارد اند پورز» نیز به ارزیابی زیان های اقتصادی ناشی از تداوم تعطیلی دولت پرداخته و چند روز پیش ضرر اقتصادی ناشی از تعطیلی دولت را 3 میلیارد و 500 میلیون دلار برآورد کرد. موسسه مذکور هشدار داد که در صورت تدام این روند، در روزهای آتی هزینه تعطیلی دولت فدرال بیش از هزینه ساخت دیوار تمام خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار